کندوان، تجربه زندگی در دل کوه

یکی از بهترین مکان‌ها برای پی بردن به تلاش بشر برای ایجاد یک سرپناه، روستای زیبای کندوان در استان آذربایجان شرقی است.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کندوان در شهر اسکو واقع شده و فاصله‌ای حدود ۲ ساعته با شهر تبریز دارد. مردم کندوان خانه‌های خود را درون صخره‌های سنگی ساخته‌اند و قدمت آن نیز به ۶ هزار سال پیش باز می‌گردد.

دلیل نامگذاری کندوان شباهت آن به‌کندوی عسل بوده اما باید بدین نکته نیز توجه داشت که واژه 'کند' در زبان آذری به معنای روستا است و شاید این موضوع نیز در نام‌گذاری کندوان تاثیرگذار بوده است. البته گاهی به این روستا کندجان نیز گفته می‌شود.

کندوان، تجربه زندگی در دل کوه + تصاویر

اطلاعات جغرافیایی

روستای کندوان در شهرستان اسکو از آذربایجان شرقی واقع شده که آب و هوای سردی دارد و  مردمان آن ۱۸۰ روز از سال را در شرایط یخبندان می‌گذرانند. کندوان در بخش شمال غربی کوه سهند واقع شده و البته در شکل‌گیری آن نیز این کوه نقش بسیار زیادی داشته است. گردشگران برای بازدید از این روستا باید از طریق هواپیما یا هر وسیله دیگری به تبریز بروند و از آنجا با طی کردن مسافتی یک یا دو ساعته با خودرو از دامنه کوه سهند و گذر از شهر اسکو به کندوان برسند. گفتنی است که کندوان و اسکو در جنوب شرقی تبریز واقع شده‌اند. کندوان در دامنه کوه سلطان‌داغی قرار گرفته است و یک رودخانه پر آب نیز از وسط آن می‌گذرد.

کندوان، تجربه زندگی در دل کوه + تصاویر

کندوان، تجربه زندگی در دل کوه + تصاویر

ویژگی‌های کندوان

اطلاعات دقیقی در خصوص تاریخچه شکل‌گیری کندوان وجود ندارد اما عده‌ای آن را مربوط به‌قرن هفتم و برخی دیگری مربوط به دوران پیش از اسلام می‌دانند. اما آنچه که عمومیت دارد قدمت ۶ هزار ساله این روستا را نشان می‌دهد و گفته می‌شود که خانه‌های صخره‌ای کندوان نیز قدمتی ۷۰۰ ساله دارند. از دیدگاه برخی محققان، ساکنان اولیه کندوان اهالی حیله‌ور بوده‌اند و برای حفظ جان خود از شرر مغول‌ها به این مکان آمده‌اند و برخی سفالینه‌های موجود در این روستا نیز نشان دهنده این است که زندگی قبل از زمان ایلخانیان نیز در این مکان وجود داشته است.

کندوان، تجربه زندگی در دل کوه + تصاویر

صخره‌های موجود در روستای کندوان نتیجه آتشفشان کوه سهند هستند. این گدازه‌های آتشفشانی توسط مردم این محل حفاری و تبدیل به مکانی برای سکونت شده‌اند. این خانه‌های اسطوانه‌ای که کَران نامیده می‌شوند، اغلب از دو طبقه تشکیل شده‌اند ولی برخی از آن‌ها نیز سه یا چهار طبقه هستند که طبقه نخست آن مربوط به‌ محل نگهداری چهارپایان است و در طبقات دوم و سوم نیز انسان‌ها سکونت دارند. به‌ دلیل اینکه در طبقه نخست، جداره دیوار‌ها نسبت به طبقه دوم یا سوم کلفت‌تر است، اغلب در طبقه دوم و سوم شاهد حفره‌ای برای ورود نور به‌بخش داخلی صخره هستیم. گفتنی است که به‌ دلیل ساختار کران‌ها امکان ارتباط داخلی بین طبقات مختلف هر کران وجود ندارد و بلند‌ترین کران نیز حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد (در مجموع تمام طبقات). نور کم و ارتفاع کوتاه از ویژگی‌های اصلی خانه‌های کندوان به‌حساب می‌آید.

کندوان، تجربه زندگی در دل کوه + تصاویر

شرایط دمایی در کران‌ها به‌دلیل ساختاری که دارند، برعکس محیط خارجی است. این خانه‌های صخره‌ای در زمستان هوای نسبتا گرمی دارند و در تابستان نیز هوای آن‌ها سرد و مطبوع است. در حال حاضر صاحبان منازل اجازه ورود گردشگران به‌خانه‌هایشان را می‌دهند و در مقابل مبلغی را نیز دریافت می‌کنند. بخشی از این خانه‌ها تبدیل به مکانی جهت فروش صنایع دستی زنان محلی نظیر گلیم، جاجیم و شال‌های رنگی شده‌اند.

کندوان، تجربه زندگی در دل کوه + تصاویر

نکته جالبی که در خصوص کندوان باید بدان توجه داشت این است که کندوان تنها روستای صخره‌ای در جهان به‌ حساب می‌آید که زندگی در آن جریان دارد. گفتنی است که در کل جهان تنها ۳ روستای صخره‌ای وجود دارد که کندوان در ایران، کاپادوکیه در ترکیه و داکوتا در آمریکا از این جمله هستند اما به‌جز کندوان، در هیچ یک از این روستاهای صخره‌ای سکونت وجود ندارد. باید بدین نکته نیز توجه داشت که وسعت کاپادوکیه حدود ۱۵ تا ۲۰ برابر کندوان است. در حال حاضر کندوان ۸۰۰ نفر جمعیت دارد.

کندوان، تجربه زندگی در دل کوه + تصاویر

هتل سنگی


کندوان، تجربه زندگی در دل کوه + تصاویر

کندوان با وجود تمام جاذبه‌های تاریخی‌ای که دارد، با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. ساختمان‌های مختلفی در اطراف این روستا ساخته شده‌اند که همگی باعث از بین رفتن ساختار کلی کندوان می‌شوند. اما یکی دیگر از ویژگی‌های مدرن اما جالب این روستا به‌ هتل سنگی آن باز می‌گردد که یکی از سه هتل سنگی در جهان است. هتل لاله کندوان دارای ۴۰ کران یا همان خانه سنگی است که امکانات خوبی نیز در آن‌ها ایجاد شده و در این بین می‌توان به جکوزی و بخش سمعی بصری اشاره کرد. در این هتل شاهد مینی‌بار و رستوران هستیم که ظرفیت ۱۲۰ میهمان را دارد.

کندوان، تجربه زندگی در دل کوه + تصاویر

امکانات رفاهی و روش دسترسی

در بخش ورودی روستای کندوان کیوسکی قرار دارد که گردشگران برای ورود به این روستا باید مبلغی را به‌ عنوان ورودیه پرداخت کنند. برای استراحت نیز بخش مقابل روستا مکانی باصفا و سرسبز است که می‌توان در آن به‌خوردن ناهار یا استراحت پرداخت.

کندوان، تجربه زندگی در دل کوه + تصاویر

مسیر روستا کندوان به‌ صورت آسفالته است و در این خصوص مشکلی نخواهید داشت و از تبریز تا اسکو نیز در مسیری جاده‌ای رانندگی خواهید کرد. گفتنی است که گاهی اوقات تور‌های تفریحی کندوان برگزار می‌شود که از طریق آن‌ها نیز می‌توانید برای بازدید از این روستا اقدام کنید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
سلام خدایش روستای زیبا وقشنگی روستای کندوان در ایران روستای میمند شهر بابک استان کرمان هم خانه هایش در دل کوه کنده شده اند
آخرین اخبار