مصباحی مقدم در مناظره با اطاعت:

ضعف است که مجلس ما را احزاب تشکیل نمی‌دهند

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: این ضعف است که مجلس ما را احزاب تشکیل نمی‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران در مجلس عصر امروز(دوشنبه) در مناظره ای در دانشگاه علامه طباطبایی اظهارداشت: اگر بخواهیم بصورت یکجانبه مجلس را ارزیابی کنیم، وظیفه مجلس هم قانون‌گذاری و هم نظارت است اما یک اشکال بزرگ که در مجلس وجود دارد،‌ این است که حدود 60 تا 70 درصد فعالیت نمایندگان صرف نظارت می‌شود تا قانونگذاری، زیرا نمایندگان بیشتر به حل مشکلات روزمره مردم می‌پردازند.

وی در ادامه افزود: نمایندگانی که از شهرستان‌ها رای می‌آورند به دلیل وعده‌هایی که آن حوزه در امور مدیریتی و عمرانی به مردم می‌دهند، انتخاب می‌شوند لذا بیشتر به دغدغه مردم، حل مشکلات محلی و تمهیدات ویژه رای آوری در دوره بعد می‌پردازند اما تجربه نشان داده است که حدود 70 درصد از نمایندگانی که به این شکل فعالیت می کنند در دوره بعد رای نمی‌آورند.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه مجالس را باید احزاب تشکیل دهند‌،‌ گفت: این ضعف است که مجلس ما را احزاب تشکیل نمی‌دهند لذا مجلس باید تحزبی باشد.

وی افزود: ما در مجالس هفتم تا نهم رویکرد ضد استبدادی و استکباری داشتیم و همچنین در حمایت از فناوری هسته‌ای داخلی،‌ حزب‌الله،‌ حماس و فلسطین در منطقه و جهان عملکرد مثبتی داشتیم و در سیاست داخلی هم رویکردمان این بود که مشکلات اساسی و اقتصادی را حل کنیم.

مصباحی مقدم گفت: ما از تمام مدیران نظام از فقهای شورای نگهبان گرفته تا اعضای مجلس خبرگان، مجمع تشخیص و ائمه جمعه‌ خواستیم که دارایی‌های خود، همسر و فرزندانشان را به قوه قضائیه گزارش دهند که این از مصوبات خوب مجلس هفتم بود، همچنین در این دوره، قانون شفافیت قراردادهای دولتی را امضا کردیم که بر اساس آن کارکنان دولت حق مداخله در هیچ قراردادی را ندارند، همینطور قانون مربوط به شخص ثالث تصویب شد که این قانون خسارت وارده بر زن و مرد و مسلمان و غیر مسلمان را یکسان دانسته است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه بیان کرد: من بعنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مجمع خواستم که برای کاندیداتوری مجلس 50 نفر از نخبگان از کاندیدای مجلس حمایت کنند ولی این پیشنهاد در نهایت به تصویب نرسید.

وی افزود: در حال حاضر بالای 700 نفر برای حوزه تهران تایید صلاحیت شدند در صورتی که ما 30 نماینده بیشتر نداریم، در این حالت رای‌ها خرد می‌شود و کسانی هم که از اعتبار لازم برخوردار هستند 20 درصد از آرا را کسب نمی کنند اما اگر مجلس حزبی داشته باشیم و براساس حزب رای داده شود دیگر  رای‌ها خرد نمی شود و این یکی از مشکلات ما است.

به گفته مصباحی مقدم، مجلس ششم تجربه تلخی بود و جهات مثبتی نداشت.

وی با اشاره به اینکه ما در واکنش به برخی از اقدامات احمدی‌نژاد ازجمله یارانه‌ها از وی سوال کردیم، گفت: بعد از بنی صدر و کارهایی که انجام داد احمدی‌نژاد تنها کسی بود که از وی سوال شد، ما تا پای استیضاح وی رفتیم و تعدادی هم امضا جمع شد اما به دلیل مصلحت داخلی و خارجی کشور از طرح استیضاح احمدی نژاد خودداری کردیم.

انتهای پیام/



برچسب ها: مصباحی مقدم ، دولت ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.