شیراز؛

راویان خاموش!

سنگهای تاریخی موزه ی سنگ شیراز، فرازهایی از تاریخ را روایت می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ این موزه در باغ هفت تنان قرار دارد. اما! دیدنی های این  باغ تاریخی هم بازدید کننده زیادی برای دیدن این موزه دعوت نمی کند. باغ هفت تنان در شمال آرامگاه حافظ قرار دارد وقدمت آن به دوره قبل از زندیه باز می گردد، و عمارت هفت تنان از بناهای ساخته شده در دوره کریم خان زند است .
راویان خاموش!
از  دیدنی های این باغ، تالاری است که سقف آن بر دو ستون یکپارچه استوار شده  است و در طاقچه بالایی آن پنج مجلس داستانی  روی گچ نقاشی شده است. این پنج شاهکار نقاشی رنگ روغن روی گچ اثر آقا صادق نقاش صاحب نام دوره زندیه است .
 نام پنج مجلس نقاشی شده شامل درویش با تبر زین و کشکول ، نقش حضرت موسی در حال شبانی ، مناظره ی شیخ صنعان و دختر ترسا و نقش حضرت ابراهیم  ونقش درویش جوان است.


راویان خاموش!
مدیر هفت تنان درباره  کارهایی که برای معرفی این مکان که در حوالی حافظیه صورت گرفته  گفت:  نصب تابلوی هفت تنان در زیر تابلوی راهنمای  به سمت آرامگاه  حافظ از کارهایی است که برای معرفی موزه سنگ انجام شده است.
محمودی با بیان اینکه قدمت بعض از سنگ ها  مربوط به دوره قبل از اسلام است؛ اظهار داشت: سنگ هایی که از حفاری های قصر ابونصر که  قدیمی ترین مکان  تاریخی شیراز بدست آمده  دراین موزه دیده می شود .

راویان خاموش!
این کارشناس  همچنین تأکید کرد: تابوت های سنگی این موزه به عنوان یادگارهای دوره ساسانی از حفاری های باستان شناسی فیروزآباد به دست آمده است .
محمودی گفت: قطعه ای  از نخستین سنگ مزار شیخ اجل، سعدی شیرین سخن هم  از دیدنی های موزه ی سنگ است .
مدیر هفت تنان درباره شاهکارهای ماندگارهنرسنگ تراشی در این موزه هم عنوان کرد : هنر سنگ تراشان عصر قاجار را می توان درو پنجره های سنگی خانه زینت الملوک دید.
راویان خاموش!
خانه زینت الملوک از آثار تاریخی پر بازدید کننده  دوره قاجاراست، که در گوشه ای از نارنجستان قوام دارد .
وی با بیان اینکه می توان در این موزه نمادهایی از فرهنگ کهن  را هم دید گفت: سرو هایی که روی بعضی از سنگ مزارها حک شده  علاوه بر این که نمادی از آزادگی و جوانمردی است ، نمادی از شهر شیراز است .
مدیر هفت تنان همچنین  ثبت آیات قرآنی با خطوط زیبای دوره اسلامی  روی سنگ ها را نمادی از باورها  دینی خواند.
سرپرست مسول موزه ها و اماکن تاریخی استان فارس  درباره سیر نگارش تاریخی خط ، نقاشی و تبادل هنر و فرهنگ  د راین موزه هم گفت: این مکان مرکزی مناسب برای  تحقیقات انواع خطوط دوره اسلامی و پژوهش های هنری تاریخی است  .
نجفی درباره علت  کمرنگ بودن حضور بازدید کنندگان در موزه اظهار داشت: نبودپارکینگ  از عوامل کم بودن بازدید  کننده های این باغ و موزه سنگ است ولی علاقه نسل جوان به بازدید و آگاهی درباره موزه سنگ قابل توجه است .
راویان خاموش!

وی با اشاره به وجود بیش از 170 سنگ موزه ای  در موزه سنگ شیراز هم اظهار داشت: توسعه باغ هفت تنان از طرح های درحال بررسی و اجرای سازمان  میراث فرهنگی است.
سرپرست مسوول موزه ها و اماکن تاریخی فارس  افزود : کاروانسرای قدیمی کنار هفت تنان به این مکان اضافه  و آنجا تبدیل به موزه کاشی می شود .
نجفی تصریح کرد : در موزه کاشی ، کاشی های ارزشمند و تاریخی که از بخش های مختلف استان جمع آوری شده است  در معرض دید عموم قرار می گیرد و بخشی از  سنگ های موزه سنگ هم در صورت  وجود شرایط مناسب  برای حفاظت بیشتر به آن مکان مسقف انتقال می یابد .
باغ هفت تنان در سال 1310 در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
علت نام گذاری این بنا به هفت تنان، وجودمزار هفت عارف در این باغ است  که کریم خان زند روی هر کدام، سنگ بزرگ بدون کتیبه‌ای نصب کرده‌است .
انتهای پیام/
برچسب ها: راویان ، خاموش ، سنگ ، تاریخی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار