پنل تحقیقاتی دانشگاه هیوستون آمریکا منتشر کرد:

دسترسی به بازارهای نفت، برای ایران تازه آغاز راه است

به باور برخی کارشناسان، تحریمهای اقتصادی موجب شد ایران در شناسایی و جلب بازارهای بین المللی نفت، از دیگر تولیدکنندگان طلای سیاه عقب بماند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت «فیول فیکس»؛ گروه تحقیقاتی دانشگاه هیوستون آمریکا در گزارشی با اشاره به آینده بازار انرژی ایران آورده است: ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز در جهان، می تواند به راحتی بازارهای جهانی را زیر سلطه خود درآورد؛ ولی بخش نفت و گاز این کشور تا حدودی با چالشهای سیاسی و اقتصادی مواجه هستند. هرچند علت اصلی این چالشها از تحریمهای بین المللی چند ساله علیه این کشور نشأت می گیرد، ولی با رسیدن بهای نفت به زیر 30 دلار در هر بشکه، ایران با رقابت سختی در بازار فروش نفت مواجه خواهد شد.

«سارا وخشوری،» رئیس گروه مشاور انرژی اس وی بی می گوید: " با لغو تحریمهای نفتی ایران، این کشور با چالش اصلی در زمینه بازاریابی و فروش نفت مواجه خواهد شد. تولید نفت ایران بین سالهای 2011 تا 2014 از 3.7 میلیون بشکه در روز به 2.8 میلیون بشکه کاهش یافته بود. اما با برداشته شدن تحریمها، ایران امتیاز صادرات نفت را در بحبوحه کاهش بهای نفت بدست آورد و تولید خود را تا 500 هزار بشکه در روز افزایش داد. نخستین محموله نفت خام ایران روز گذشته (دوشنبه 26 بهمن) به اروپا صادر شد. این در حالی بود که ایران در طول تحریم اقتصادی، بازار نفت 600 هزار بشکه ای اروپا را از دست داده بود."

«کلیف کاپچان» رئیس شرکت مشاوره اوراسیا درباره آینده نفتی ایران گفت: شرکتهای بین المللی کلید اصلی افزایش تولیدات نفتی هستند. اما شرایط سیاسی ایران استقبال از این موقعیت را به تاخیر می اندازد. ایران در فضای سرمایه گذاری ضعیفی به سر می برد و به سختی می تواند نظر شرکتهای بین المللی را برای فروش نفتش جلب کند. با لغو تحریمها و حذف محدودیت ها، شرکتهای نفتی آمریکایی آمادگی خود را برای بهره مندی از بازار نفت ایران، اعلام کرده اند ولی شرایط سیاسی همچنان مشکل اصلی است.

در انتهای این گزارش آمده است: "حتی اگر ایران ظرفیت تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد، همچنان بخش کوچکی از تقاضای جهانی نفت را تامین می کند؛ چرا که این کشور به واسطه شرایط سیاسی، در شناسایی و بازاریابی بین المللی نفت، از دیگر تولیدکنندگان عقب مانده است."

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار