ره‌پیک:

صلاحیت 6233 داوطلب نمایندگی مجلس تایید شد/ رقابت 21 نفر برای هر کرسی مجلس

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات از رقابت 21 نفر برای هر کرسی مجلس خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، سیامک ره‌پیک سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان اظهارداشت: با گذشت حدود 2 ماه از زمان ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی، تمامی مراحل قانونی بررسی صلاحیتها طی و شب گذشته آخرین نتایج بررسی‌ صلاحیت‌ها اعلام شد.

ره‌پیک تصریح کرد: در این دوره از انتخابات صلاحیت حدود 12 هزار داوطلب مورد بررسی قرار گرفته‌ که در این بررسی ها، حدود 6 هزار و 230 نفر تأیید صلاحیت شده‌اند.

وی افزود: همچنین حدود 612 داوطلب انصرافی داشتیم که از لیست خارج شدند، حدود 5 هزار و 200 نفر نیز تأیید نشدند که این امر شامل عدم احراز و عدم تأیید صلاحیت‌هاست.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات بیان کرد: این 6 هزار و 233 نفر آماری است که اگر بخواهیم با مجموعه داوطلبان دوره گذشته مجلس مقایسه کنیم رقم قابل توجهی خواهد بود.

ره‌پیک با بیان اینکه در دوره گذشته مجموعا حدود 5 هزار و 300 نفر داوطلب ورود به مجلس بودند، گفت: این دوره با توجه به افزایش تعداد داوطلبان تنها حدود 6 هزار و 200 نفر تأیید شدند که با توجه به تعداد کرسی‌های مجلس اکنون بیش از 21 نفر برای هر کرسی رقابت خواهند کرد.

وی با اشاره به تخلفات انتخاباتی گزارش شده نیز اظهار داشت: گزارش‌های متنوعی در این مورد به شورای نگهبان واصل شده که برخی از آنها موثر و قابل توجه بوده‌اند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ادامه داد: البته دستگاه‌های دیگری هم این گزارش‌ها را نظارت و رصد می‌کنند البته آمار گزارش‌های تخلفات هنوز دقیق نیست اما تخلفات واضح به صورت روشن در پرونده‌ها وجود دارد.

ره‌پیک همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر در زمان تبلیغات تخلفی از سوی کاندیدایی رخ دهد امکان رد صلاحیت وی وجود دارد، اظهار داشت: اگر تخلف در حدی باشد که از نظر قانونی نشان دهد شخص شرایط نمایندگی مجلس را ندارد امکان سلب صلاحیت وجود دارد.

وی تصریح کرد: در مرحله تبلیغات داوطلبان انتخابات مجلس حتی تا زمان اخذ رأی نیز در صورت انجام تخلفات امکان رد صلاحیت فرد وجود دارد .

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات با اشاره به برخی اختلافات آماری نیز تصریح کرد: گاهی در محاسبه  آمار، اختلاف نظرهایی وجود دارد اما در نهایت تمامی این آمارها به صورت یکسان است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به امکان نقل و انتقال داوطلبان در 6 استان کشور به تعداد کرسی‌های مجلس خبرگان رهبری داوطلب وجود دارد و امکان رقابت در این استان‌ها آماده شده است.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.