تدوین لوایح حقوق زنان راهی مناسب برای استفاده از پتانسیل نهفته آنان

فراهم کردن بستر مناسب برای اشتغال زنان و رعایت حقوق آن‌ها در جامعه عامل مهمی در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور است.

تدوین لوایح حقوق زنان راهی مناسب برای استفاده از پتانسیل نهفته آنانبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حفظ شئون زن و مرد و شناخت مولفه‌های تساوی، عدالت، شناخت و آگاهی از جایگاه و حقوق زن در اسلام از جمله مسائل مهم و چالش برانگیز بوده است.

هسته اولیه و بنیادین در هر جامعه‌ای خانواده است و زن محور اصلی ساختار نهاد خانواده محسوب می‌شود و خانواده به عنوان پایگاهی است که در آن زنان و مردان جامعه رعایت حقوق دیگران تمرین می کنند. در نتیجه کوچک‌ترین تعرضی به موقعیت، نقش فضلیت و جایگاه زن موجب گسیختگی نظام خانواده می‌شود.

برای آن‌که جامعه‌ای بهره مند از توانمندی‌ها و شایستگی‌های زنان داشته و به توسعه متوازن و پایدار برسیم باید توجه ویژه‌ای به حقوق مرزی و اجتماعی زنان شود.

* لزوم شناخت نیازهای زنان در جامعه

در نتیجه باید بسیاری از موانع و مشکلات حقوقی، قانونی زنان را بشناسیم و با شناسایی برخی از نیازهای واقعی زنان که متناسب با شرایط و مقتضیات جامعه است به تقویت جایگاه آنها در امور اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و غیره و همچنین روابط و مناسبات خارجی آنها بپردازیم.

روش و نظر اسلام نسبت به زنان محترمانه، تکریم آمیز، عاقلانه و به نفع بشریت بوده و آنچه که غربی‌ها در مورد زنان و جایگاه آنان اعمال می کنند ضد انسانی و ناقض حقوق انسانی زن است.

در نتیجه باید از زن به عنوان اصلی ترین و مهم ترین عنصر یک خانوده و یک اجتماع که موجب آرامش و تربیت نسل‌های بعدی می‌شود، دفاع مناسب حقوقی، قانونی و اخلاقی از سوی خانواده‌ها صورت گیرد.

*نگاه اسلام به حقوق زنان و رفع تبعیض‌ها

حمایت و رعایت حقوق زنان در کانون گرم خانواده، اصلاح و تدوین برخی قوانین برای دفاع از حریم آن‌ها و رعایت حقوقشان امری ضروری است و همچنین باید با افرادی که زن را فقط وسیله ای برای انجام امور خانه و خانواده و مستخدم خود تصور می‌کنند به شدت برخورد شود.

دین مبین اسلام مبتنی بر عقلانیت، عدالت و نیاز‌های طبیعی انسان‌ها است و با هر گونه برداشت های ضد انسانی، غیر عقلانی و تبعیض آمیز سازگاری ندارد.

امروزه متأسفانه مشکلات و مسائل بسیاری در نظام قانونی و قضایی کشورهای مختلف در زمینه مسائل حقوقی زنان وجود دارد. این مشکلات در نظام قضایی کشور در برخی موارد موجب تعارض در رعایت برخی حقوق زن و مرد در جامعه می‌شود.

از جمله قوانینی که موجب نابرابری در جایگاه زن و مرد می‌شود می‌توان به عدم تساوی در آمد و دستمزد زنان با مردان، عدم حضور و تصمیم گیری زنان در برخی مشاغل و موقعیت‌های حساس و سیاسی جامعه و ... اشاره کرد.

 از دیرباز زنان نقش مهمی در فرآیند فرزندآوری و تربیت آنان و حفظ آرامش، امنیت کانون خانواده و جامعه ایفا می‌کنند. زنان از یک سری توانمندی‌ها و پتانسیل‌های نهفته‌ای برخوردارندکه در پیشبرد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه اثر گذار هستند. اما با توجه به پتانسیل‌ها و استعدادهای نهفته زنان هنوز سازوکارهای مناسبی‌برای حفظ موقعیت‌ شغلی فراهم نشده است.

به طور مثال زنان شاغلی که وظیفه همسری و مادر بودن را برعهده دارند در برخی موارد با مشکلاتی از جمله ساعات کاری بالا، ترس فرزندآوری به دلیل از دست دادن شغل و موقعیت‌ کاری خود در زمان مرخصی‌های کوتاه مدت زایمان را داشته و به این علت بسیاری از زنان از انجام فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خارج از منزل خودداری می‌کنند.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: باید تهدید‌های حوزه زنان را به فرصت تبدیل کنیم و با در نظر گرفتن سهم زنان در بازار کار می‌توانیم به بخش مهمی از تعادل و عدالت جنسیتی دست پیدا کنیم و مسیر را برای حضور زنان در جامعه تسهیل کنیم.

* زنان موتور محرکه جامعه

حال نهادها و ارگان‌های تصمیم گیرنده در زمینه امور زنان باید با برنامه ریزی و فراهم کردن بستری مناسب برای کار و فعالیت زنان در جامعه اقدامات مفیدی را انجام دهند تابتوان از زنان به عنوان موتور محرکه اجتماع و عاملی مهم و تأثیر گذار برای پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه استفاده کرد.

البته باید قوانینی را برای رعایت حقوق زنان در جامعه تدوین کرد تا آنها بتوانند از امکانات و موقعیت‌های برابری برخوردار شوند.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از تنظیم لایحه حمایتی زنان شاغل خبرداد و گفت: در این لایحه تدابیری برای عوامل بازدارنده فرهنگی، اجتماعی، حفاظتی و حمایتی زنان پیش بینی شده است.

وی شناسایی اهداف و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف اجرایی در کشور را در جهت ارتقاء جایگاه زنان مهم ارزیابی کرد و گفت: برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید از تمام ظرفیت‌ها، امکانات و نیروی انسانی متخصص و متبحر در کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار