تشکیل نیروی "کلاه آبی" برای حفاظت از میراث فرهنگی جهان در ایتالیا

نخستین نیروی "کلاه آبی" حافظ میراث فرهنگی و هنری جهانی در ایتالیا تشکیل شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری رسمی ایتالیا (انسا)، در پی توافق میان ایتالیا و سازمان یونسکو، کلاه آبی‌های فرهنگی که یک نیروی عملیاتی اضطراری با وظیفه حفظ میراث هنری و فرهنگی جهانی را در مناطق بحرانی دارند، تشکیل شدند.

در توافقی که روز سه شنبه میان سازمان یونسکو و ایتالیا به امضا رسید، پیش بینی شده است که این سازمان می تواند از دولت ایتالیا درخواست مداخله کلاه آبی‌ها را که متشکل از کارشناسان و متخصصان پلیس نظامی "کاربینیری" ایتالیا هستند، برای حفظ میراث هنری و فرهنگی در مناطق بحرانی جهان بکند.

"داریو فرانچسکینی،" وزیر میراث فرهنگی ایتالیا در مراسمی که امروز برای امضای تفاهم نامه میان ایتالیا و یونسکو برای ایجاد کلاه آبی‌های فرهنگی، که از هم اکنون اجرایی است، برگزار شد گفت: ایتالیا نخستین کشوری است که یک نیرو را بطور کامل برای دفاع از میراث فرهنگی جهانی اختصاص و آنرا در اختیار یونسکو قرار داده است. امیدواریم که کشورهای دیگر نیز این راه را دنبال کنند. میراث فرهنگی متعلق به همه است و همه وظیفه داریم از آن دفاع و آنرا حفظ کنیم.

"ایرینا بوکوا" مدیر سازمان یونسکو نیز اظهار داشت واکنش ما به حمله علیه میراث فرهنگی و هنری، بازسازی یک مقبره، ترمیم نوشته‌های علوم اسلامی، از ریاضیات تا اخترشناسی و بازسازی پل موستار است.

"پائولو جنتیلونی" وزیر خارجه ایتالیا نیز که در این مراسم حضور داشت گفت: تشکیل این نیرو گامی مهم علیه تروریسم است. این یک نیروی ایتالیایی است که سایر کشورها و یونسکو با آن موافق هستند و با گذشت زمان همواره در مقابله علیه تروریسم مهم تر می شود. حملات تروریستی سعی بر حذف کردن تفاوت‌ها و جمع گرایی دارند، ایتالیا با این ابتکار مثال خوبی می دهد.





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار