اسقف اعظم ارامنه: مسیحیان ایران مستضعف نیستند

سبوه سرکیسیان گفت: مسیحیان، هر چند از نظر تعداد در ایران اندک هستند؛ اما ضعیف نبوده و از آن مهم تر این که مستضعف نیستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ "سبوه سرکیسیان" در گفتگو با روزنامه لبنانی "السفیر" تاکید کرد: مسیحیان، هرچند از نظر تعداد، در ایران اندک هستند؛ اما ضعیف نیستند و از آن مهم تر این که مستضعف نیستند. تا جایی که می توان گفت، مسیحی ها در لبنان، سرکوب شده اند و وضعشان با مسیحی های ایران قابل قیاس نیست و حرف و حدیث هایی که درباره مسیحی های ایرانی گفته می شود، با واقعیتی که مسیحیان ایرانی در آن به سر می برند، همخوانی ندارد، ما از حقوق کامل شهروندی برخورداریم.

وی در ادامه این گفتگو با اشاره به نقش اقلیت های ایران در فعالیت های سیاسی و اجتماعی تاکید کرد که مسیحیان ایران امسال هم مانند دیگر هم میهنانشان، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.

به نوشتۀ السفیر، سرکیسیان، که از 17 سال پیش در پایتخت ایران به فعالیت دینی مسیحی مشغول است، می گوید: مسیحی ها در ایران شهروند هستند، و این مساله از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا نقطۀ اشتراک همه طیف های جامعۀ ایرانی، شهروندی است، به این ترتیب، برطرف شدن فشار اقتصادی که در روزهای محاصرۀ اقتصادی دامنگیر جامعه ایرانی شده بود، گشایشی برای همۀ طیف های ایرانی خواهد بود.

وی افزود: ایران، تنها کشوری است که حقوق اقلیت ها را محترم می شمارد و در قانون اساسی خود به آن اذعان کرده است. هرگاه بودجۀ سالانه در نظر گرفته می شود، حقوق مادی اقلیت ها نیز لحاظ می شود. صرفنظر از مبلغی که در نظر گرفته می شود، اساسِ این طرز تفکر مهم است. از آن گذشته، دولت، طرفنظر از دین، برای رسیدگی به همه عبادتگاه ها هزینه و از مساجد و کلیساها و معابد صیانت می کند.

سرکیسیان، توصیف خود از زندگی مسیحیان در ایران را تلاش برای صورتی رنگ جلوه دادنِ آنان نمی داند، بلکه آن را توصیف واقعیتی ملموس بیان می کند و می گوید: غرب، گاهی، به عمد این واقعیت را نادیده می انگارد اما نادیده انگاشتنِ این واقعیت، نمی تواند حقایق موجود را تغییر دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار