دور ششم گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و نروژ در اسلو برگزار شد

دور ششم گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و نروژ در اسلو برگزار شد.

دور ششم گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و نروژ در اسلو برگزار شد
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "مجیدتخت روانچی" معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه کشورمان که در راس یک هیات اقتصادی – تجاری مشغول دیدار از کشور پادشاهی نروژ است، دور ششم گفت‌وگوهای دوجانبه را با وگر استرومن، دبیرکل وزارت امور خارجه این کشور برگزار کرد.
 
در این ملاقات در خصوص موضوعات دوجانبه، اجرای برجام، همکاری‌های اقتصادی دو کشور در دوره پساتحریم و تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی بحث و تبادل نظر شد.
 
استرومن ضمن ابراز تبریک به مناسبت توافق هسته‌ای و اجرای برجام و تلقی از آن به‌عنوان پیروزی دیپلماسی، اعلام کرد: اجرای برجام و لغو تحریم‌ها فضا را برای از سرگیری و توسعه همکاری‌های اقتصادی دوجانبه در زمینه‌های مختلف اعم از انرژی، شیلات، دریایی، زیست محیطی و نقش آفرینی و مشارکت ایران در فرایند حل و فصل بحران‌های منطقه‌یی مهیا کرده است.
 
وی افزود: شرکت‌های نروژی علاقمند به همکاری با ایران هستند و در همایشی که قرار است تحت عنوان فرصت‌های همکاری ایران و نروژ بعد از توافق هسته‌ای با حضور فعالان اقتصادی – تجاری دو کشوربرگزار شود، این علاقمندی را نشان خواهند داد.
 
تخت‌روانچی در این ملاقات درباره اجرای برجام اعلام کرد: طرف ایرانی تمامی تعهدات خود را انجام داده و امیدوار است طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کند.
 
معاون وزارت امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به فضای جدید برای همکاری با ایران و حمایت کشورشان از تداوم و توسعه مناسبات، بر ضرورت انتقال فن‌آوری و سرمایه‌گذاری به عنوان مولفه‌های مهم در روابط جدید تاکید کرد.
 
او همراهی نمایندگان بخش‌های ذی‌ربط اقتصادی – تجاری کشورمان در این سفر و هم‌چنین اشتیاق شرکت‌های نروژی برای احیای همکاری‌های گذشته را نشان دهنده اراده دو کشور در راستای گسترش همکاری دوجانبه عنوان کرد.
 
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه ملاقات با مقامات نروژی با توره هاترم، معاون وزیر امور خارجه نروژ نیز دیدار کرد.
 
روانچی در این دیدار ضمن تشریح تحولات منطقه و تاکید بر ضرورت حل مشکلات تنها از طریق راهکارهای سیاسی، تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در راستای استقرار صلح و ثبات در منطقه، از همکاری و مشارکت با کلیه کشورهای منطقه استقبال می‌کند.

شایان ذکر است؛ مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه کشورمان که برای برگزاری دور ششم گفتگوهای دو جانبه به اسلو سفر کرده است ، با بورگه برنده وزیر  امور خا رجه نروژ دیدار کرد.

در این دیدار روانچی بااشاره به توافق هسته ای ، فضای حاصل از آن را زمینه مناسبی برای توسعه همکاریهای با کشورهای اروپایی از جمله نروژ دانست.

وی همچنین با یادآروی فرصت های همکاری متقابل درحوزه های شیلات ، نفت و گاز ، انرژی های تجدید پذیر، محیط زیست، بانکی و دریایی و صنایع وابسته به آن ،  چشم انداز مناسبات رامثبت ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه نروژ با یادآوری نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در منطقه ، از تحولات اخیر در روابط با کشورمان استقبال کرد.

بورگه برنده همچنین از تمایل شرکت های نروژی برای احیاء همکاریهای گذشته خبر داد. در این ملاقات آخرین تحولات منطقه نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار