کشتی روسی قربانی بی‌توجهی مسئولان می‌شود

هنگامی که مسئولان خیلی راحت از زیر بار رسیدگی به آثار تاریخی شانه خالی کنند، آثار تاریخی قربانی این بی‌توجهی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفتم آبان ماه سال جاری خبری مبنی بر پیدا شدن لاشه کشتی روسی در له‌له رود روستای رودسر منتشر شد.

در پی این خبر مسئولان میراث فرهنگی استان گیلان در خصوص انتقال کشتی و کاوش بر روی آن، نبود بودجه‌ کافی را عامل اصلی این موضوع دانستند.


وضعیت حال حاضر کشتی روسی!

پس از 5 ماه ولی جهانی رئیس مرکز باستان‌شناسی میراث فرهنگی گیلان در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت بودجه لاشه‌ کشتی روسی گفت:  حدود سه ماه پیش دکتر حسین توفیقیان مدیر گروه باستان‌شناسی زیر آب پژوهشکده، با تیم خود از کشتی دیدن کردند.

قرار شد وی به همراه تیم خود برنامه‌های رسیدگی به کشتی‌ها را برعهده بگیرد. ما نیز تا زمانی که نامه‌ای از دکتر توفیقیان دریافت کنیم، در خصوص تعیین اعتبار نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم و تصمیمی بگیریم.

در پی این گفتگو به سراغ حسین توفیقیان مدیر گروه باستان‌شناسی زیر آب پژوهشکده رفتیم و وی در خصوص دیداری که داشته گفت: ما تا به الان سرگرم پژوهش بر روی کشتی بودیم. این کشتی به علت اینکه وضعیت مناسبی ندارد، باید اول حفاظت آن تصویب شود و بعد برای جابه‌جایی و کار حفاظتی برنامه‌ریزی کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: از آنجایی که تا به حال هیچ نمونه و تجربه‌ای در این زمینه نداشتیم، نیازمند زمان و مطالعه و پژوهش بیشتر هستیم و امیدواریم به یک راهکار مناسب برسیم.

وی در خصوص اینکه اکنون حفاظتی از کشتی می‌شود یا خیر گفت: متاسفانه تا به الان هیچ حفاظتی از این کشتی نشده و همین طور رها شده است. البته وظیفه پژوهشکده حفاظت نیست بلکه مطالعه و پژوهش است و نگهداری از کشتی بر عهده میراث فرهنگی استان است. ما در حال حاضر خواستار این هستیم که تا مشخص شدن راهکار نهایی وضعیت فعلی حفظ شود. تا حدود دو ماه دیگر برنامه‌های خود را برای نجات کشتی به مسئولان ابلاغ می‌کنیم.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار