راه‌اندازی واحد مشاوره ژنتیک در دارالشفای امام رضا(ع)

واحد مشاوره‌ ژنتیک برای ارائه خدمات مشاوره‌ای در خصوص مسائل ژنتیکی در دارالشفای امام رضا(ع) راه‌اندازی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سرپرست معاونت درمان مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی گفت: مشاوره‌ ژنتیک فرایندی بسیار لازم برای زوج‌های جوان است و هر زوج جوان باید از این مشاوره برخوردار شود تا فرزندشان دچار نقص و عارضه غیر قابل جبران نشود.

حمیدرضا رحیمی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین آزمایش ژنتیک، مشاوره‌ ژنتیک است، افزود: ؛ وقتی مشاوره‌ ژنتیک انجام شود، تعیین می‌شود که در صورت لزوم چه آزمایشاتی باید صورت گیرد و بقیه تست‌های لازم در پی آن خواهد آمد.

وی گفت: ازدواج‌های خویشاوندی در ایران به افزایش بیماری‌های کمیاب و نادر ژنتیکی منجر شده است، که این بیماری‌های نادر در بسیاری از مناطق دنیا شیوع ندارند.

سرپرست معاونت درمان مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی افزود: در مشاوره‌ ژنتیکی قبل از ازدواج، درخت‌واره‌ ژنتیکی خانوادگی‌ زوجین و اینکه چه نوع بیماری‌هایی در این درخت‌واره وجود داشته مورد بررسی قرار داده می‌شود تا اطلاعات درباره‌ اینکه زمینه چه ژن‌های بیماری‌زایی ممکن است در آن فامیل وجود داشته باشد، فراهم ‌شود.

حمیدرضا رحیمی خاطر نشان کرد: واحد مشاوره‌ ژنتیک و سلامت جنین و مادر باردار دارالشفای امام رضا(ع) از مهم‌ترین بخش‌ها و واحدهای اضافه شده به این مرکز است که تحت نظارت سازمان بهزیستی خراسان رضوی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه این واحد شامل دو پزشک مشاور ژنتیک اعم از متخصص طب پیشگیری و متخصص پزشکی مولکولی است گفت: وظیفه‌ این مرکز ارائه‌‌ مشاوره‌ به زوج‌هایی است که قصد ازدواج دارند و در عین حال، سوابقی از بیماری‌های ژنتیکی در آن‌ها مشاهده می‌شود یا این افراد نزدیکی فامیلی دارند و شانس ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی در آن‌ها زیاد است.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.