تبریز؛

افزایش ۵۰ درصدی تولید دانه های روغنی کلزا در آذربایجان شرقی

کارشناس مدیریت سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از افزایش بیش از 50 درصدی تولید دانه های روغنی کلزا در آذربایجان شرقی خبر داد.


به گزارش گروه استان ها باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛منصور عمرانی گفت: در سال جاری بیش از۲۳۴۷ تن دانه ی روغنی کلزا توسط کشاورزان تولید شده است که در مقایسه با سال گذشته افزایش بیش از ۱۰۰۰ تنی را در تولید این محصول در استان شاهد هستیم .

عمرانی سطح زیر کشت این محصول را در سال جاری ۱۴۰۰ هکتار عنوان کرد و افزود: اگرچه سطح زیر کشت این محصول در مقایسه با سال گذشته بیش از ۱۰۰ هکتار کاهش داشته اما با استفاده از دانش روز دنیا شاهد افزایش تولید در حجم محصول نهایی هستیم.
عمرانی کاهش آفات و رویش علف های هرز درزمین های کشاورزی را از محاسن کاشت دانه روغنی کلزا برشمرد و یادآور شد: کاشت این محصول پایداری تولید گندم و جو را به دنبال داشته به گونه ای که این گیاه روغنی باعث افزایش عملکرد محصول درکاشت های بعدی می شود.
وی کشت محصولات کم آب بردرحوضه آبریز دریاچه ارومیه را عاملی تاثیرگذار در بهبود وضعیت این دریاچه برشمرد وافزود: کشت گونه های کلزا ، گلرنگ و پسته بنابه خصوصیت کم آب بر بودن درحال توسعه در مزارع استان هستند.

این مقام مرتبط نیاز استان به دانه های روغنی را بیش از۶۸۰۰ تن عنوان و خاطر نشان کرد: تنها نیمی از نیاز استان به این محصولات ازطریق تولیدات داخلی تامین میشود و برای جبران نیاز نیمی دیگر ناگریز به واردات این محصول ازکشورهای خارجی هستیم.
وی سقف واردات دانه های روغنی به کشور را ۴ میلیارد دلاردرسال عنوان کرد وافزود: باترویج و توسعه سطح زیرکشت این محصول می توان گامی اساسی دربرطرف سازی نیازهای استانی وتحقق شعار اقتصاد مقاومتی برداشت.
وی همچنین از آمادگی سازمان جهاد کشاورزی استان برای ارتقا دانش و حمایت مادی از فعلان این عرصه خبر داد و گفت: برای واحد های صنعتی و تولیدی فعال در استان تسهیلات ۱۸ درصدی با بازپرداخت طولانی پیش بینی شده و متاقضیان می توانند با مراجعه به ادارات مربوطه از کم و کیف طرح های خدماتی مطلع شوند.
عمرانی درپایان با تاکید بر اهمیت دانه های روغنی کلزا ازلحاظ تجاری و صنعتی تصریح کرد:
قیمت خرید تضمینی کلزا برای هرکیلو گرم درسال جاری۲۵ هزار ریال می باشد وسازمان جهاد کشاورزی استان آمادگی خرید محصولات کشاورزان را دارد.

کارشناس مدیریت سرمایه گذاری جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی رعایت زمان کشت را یکی از عوامل اصلی در ارتقاء بازدهی این مصول بیان کرد و تاکید کرد : با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه آبان ماه بهترین زمان برای کشت این محصول می باشد.

کلزا در بين دانه هاي روغني از درصد روغن بالايي( حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد) برخوردار است . اين گياه مي تواند در تناوب با زراعت گندم و جو قرار گرفته و از تراكم بيماري ها ، آفات و علف هاي هرز بكاهد و باعث افزايش عملكرد دانه اين محصولات شود. كاه و كلش كلزا سريعتر از غلات در زمين پوسيده و سبب افزايش مواد آلي و بهبود حاصلخيزي خاك مي شود. از طرفي كنجاله آن كه داراي پروتئين زيادي مي باشد، براي تغذيه دام بسيار مناسب است . همچنين يكي از بهترين گياهان جهت توليد شهد براي زنبور عسل مي باشد و در توسعه صنعت زنبورداري نقش مهمي را مي تواند ايفا كند.


انتهای پیام/ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
با سلام گزارش بسیار خوب و مفیدی بود به نظر من باید کشاورزان شمالغرب کشور با آشنایی با کشت های جایگزین موجب شوند دریاچه ارومیه احیا شود.
آخرین اخبار