تصورات غلط در بدنسازی و تناسب اندام به حدی رواج پیدا کرده است که تبدیل به باور شده است.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، در گزارش قبلی چهار باور غلط و رایجی که در تمرینات ورزشکاران رشته های مختلف بدنسازی، فیت نس و به طور کلی افرادی که به دنبال تناسب اندام هستند، را مورد بررسی قرار دادیم با ما همراه باشید تا در این گزارش سایر این تصورات غلط و متاسفانه رایج که بصورت باور در بین برخی از مربیان و ورزشکاران در آمده رلا مورد بررسی قرار دهیم.

-باورغلط پنجم : تعریق بیشتر چربی سوزی بیشتر
بسیاری از افراد همچنان علاقه دارند در حین ورزش لباس های سنگین از جنس پلاستیک بپوشند تا تمرین هوازی انجام دهند، این عده بر این باورند که هر چه بیشتر عرق کنند میزان کالری بیشتری می سوزانید. در واقعیت هیچ تایید علمی برای این ادعا وجود ندارد. میزان تعرق بیشتر به معنی چربی سوزی بیشتر نیست. در واقع بیشتر آنچه به شکل عرق از بدن شما کاسته می شود تنها آب است که با نوشیدن چند لیوان آب جبران خواهد شد. (برای دیدن گزارش قبلی اینجا کلیک کنید) پیش از این به طور مفصل به تعریق در تمرین پرداخته ایم.

باور غلط ششم : تمرین قبل از صرف صبحانه چربی سوزی بیشتر
بسیاری از افراد معتقدند که تمرین کردن بصورت ناشتا (با شکم خالی) در ابتدای صبح باعث چربی سوزی می شود. این تصور غلط است و در صورتی که بعد از بیدار شدن صبحانه نخورید متابولیسم (سوخت و ساز )بدن پایین می آید و در نتیجه چربی سوزی نیز صورت نمی گیرد. همچنین طبق تحقیقات افرادی که همیشه صبحانه کامل و البته سالم مصرف می کنند ، نسبت به افرادی که این وعده غذایی را حذف کردن یا اینکه گه گاه صبحانه میل می کنند ، هم لاغرتر هستند و هم میزان چربی بدن این افراد کمتر است و همچنین نسبت به سایرین از سلامت بیشتری برخوردار بودند.(برای دیدن گزارش قبلی اینجا کلیک کنید)
مصرف صبحانه برای تامین انرژی روزانه بسیار حائز اهمیت است و گنجاندن تمام مواد مغذی لازم در اولین وعده غذایی روز به شما کمک می کند تا علاوه بر جبران انرژی از دست رفته در زمان خواب ،نیاز های بدن خود را برای اینکه روز پر نشاط و پر انرژی داشته باشید را تامین کند. به همین دلیل بهتر است از تمرین با شکم کاملا خالی پرهیز کنید.
اگر قصد دارید به محض بیدار شدن از خواب شروع به تمرین کنید و حداکثر چربی سوزی را داشته باشید بهتر است به محض بیدار شدن از خواب ابتدا یک صبحانه پروتئینی سبک میل کنید . همچنین اگر قصد دارید که با وزنه تمرین کنید بهتر است کمی کربوهیدارت نیز مصرف کنید تا انرژی لازم برای تمرین با قدرت کافی را تامین شود.البته دقت کنید که تمام نکات فوق بر اساس کلیت بیان می شوند و ممکن است برخی افراد با شکم خالی تمرین کنند و نتیجه مناسب هم بگیرند. اما از نظر علمی این موضوع رد شده است.

باور غلط هفتم: نوشابه های رژیمی برای کاهش وزن مناسب هستند
بسیاری از افراد از نوشابه های رژیمی استفاده می کنند تا میزان شکر دریافتی و کالری ورودی به بدن در طول روز را کاهش دهند. در تئوری این راه می تواند به شما برای کاهش وزن کمک کند. اما در عمل این اتفاقی نیست که رخ می دهد. براساس مطالعاتی که در دانشگاه تگزاس آمریکا انجام شده ، نوشابه های رژیمی در عمل همانقدر موجب افزایش وزن مصرف کنندگان می شوند که نوشابه های معمولی. اما چطور؟دو دلیل برای این رخداد شناسایی شده اند. بررسی موش ها نشان داده است که شیرین کننده های مصنوعی که در نوشابه های رژیمی استفاده می شوند، همان میزان واکنش انسولینی به همراه دارند که شکر ساده. این افزایش و کاهش میزان انسولین در خون موجب احساس گرسنگی و کج خلقی افراد شده و نهایتا موجب پرخوری آنها می شود.
افراد همچنین به دلیل اینکه نوشابه "رژیمی " مصرف می کنند فکر می کنند که می توانند میزان بیشتری غذا بخورند که به این ترتیب مصرف کالری کمتر را نیز بی اثر می کنند.

باور غلط هشتم : استروئید ها بدن شما را زیبا می کند
بسیاری فکر می کنند هر فردی که فیزیکی عالی دارد حتما از استروئید ها استفاده کرده است. اشتباه آنجاست که فکر می کنیم هر فردی به محض استفاده از استروئیدها تبدیل به یکی از قهرمانان زیبایی اندام می شود.به طور حتم استروئید ها تاثیر گذارند و رسیدن به یک حجم عضلانی بالا بدون استفاده از آنها ممکن نیست اما داروهای جادویی نیز نیستند.
بهتر است ابتدا کمی راجع به استروئید ها توضیح دهیم . استروئید های آنابولیکی هورمون های مصنوعی هستند که مانند تستسترون عمل کرده و باعث تقویت رشد عضلانی والبته بسیاری واکنش های دیگر می شوند.واقعیت آن است که استروئید ها به خوبی عمل می کنند؛ این داروها به شما امکان می دهند که عضله سازی کنید و به سرعت چربی سوزی کنید. آنها ریکاوری عضلانی را سرعت می بخشند و قدرت را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش می دهند. اما در نظر داشته باشید که دارو ممنوعه هستند.
البته غیرقانونی بودن استروئید ها تنها دلیلی نیست که شما باید از آنها دوری کنید. اول از همه آنکه مصرف آنها رسیدن به بدنی فوق العاده را تضمین نمی کند. برای رسیدن به بدن زیبا چیزی بیش از ماهیچه های بسیار بزرگ و رگ های برآمده لازم دارید.

خطرات مصرف استروئید
بسیاری از آقایان به دلیل مصرف نادرست استروئید ها دچار عارضه های نازیبایی می شوند، شکم های جلو آمده ،جوش های فراوان در کل بدن و حالت پف کردگی در کل بدن. علاوه بر این مصرف استروئیدها خطر آسیب دیدگی ها را نیز افزایش می دهد، زیرا قدرت ماهیچه ای شما بیش از توان پشتیبانی تاندون ها و لیگامان های شما خواهد بود. بنابراین، با وجود آنکه ممکن است عضلات سینه و دست های شما از پس یک پرس سینه سنگین بر آیند اما تاندون و لیگامان این ماهیچه در زیر فشار زیاد همان وزنه پاره می شود.
دلیل دیگر برای دوری کردن از استروئید ها آن است که اگر ندانید در دوره مصرف باید چه میزانی دارو و از ترکیب کدام داروها را مصرف کنید، و یا خارج از دوره باید کدام موارد را مصرف کنید، می توانید باعث آسیب های شدید و دائمی به سیستم غدد درون ریز بدنتان شود. بسیاری افراد با مصرف نا درست هورمون ها بالانس طبیعی هورمون های بدن خود را نابود کرده و باید با عواقب آن کنار بیایند. عواقبی مانند بزرگی سینه های مردانه، ریزش شدید موها، کاهش توانایی بیضه ها، بزرگی پروستات و بسیاری عوارض دیگر.
نکته قابل توجه و مهم اینکه اکثر افراد نیازی به مصرف استروئید ها ندارند بلکه کافی است وقت و انرژی کافی برای خود بگذارید، تمرینات و تغذیه و استراحت خود را کنترل کنید و همچنین صبور باشید تا نتایج را ببینید. زیرا ممکن است با مصرف این داروها سریعتر به نتیجه برسید اما در بلند مدت نه نتایج آن پایدار است و نه عوارض آن ارزش نتایج به دست آمده اش را دارد.
دقت کنید که بسیاری از این داروها بعد از دهه 70-80 میلادی پدیدار شده اند و هنوز عوارض بلند مدت آنها دقیقا مشخص نیستند.

باورغلط نهم : الکل تاثیرمنفی بر رشد عضلانی و کاهش چربی بدن ندارد
به طور قطع باید بگویم که تاثیرمنفی الکل به شدت قابل ملاحظه است. در واقع الکل به محض مصرف موجب متوقف شدن رشد عضلانی و چربی سوزی بدن می شود.
برای توضیح این مطلب باید گفت که اول از همه الکل دارای مقادیر بسیاری کالری است. هر سی میلی لیتر الکل ، حدود 30 تا 100 کالری دارد و در واقع تمام این کالری هیچ نوع ماده غذایی به بدن نمی رساند. از این بدتر آنکه وقتی الکل را وارد بدن می کنید، بدن به جای چربی از الکل برای تولید انرژی استفاده می کند و در نتیجه روند چربی سوزی را نیز متوقف می کند. و این روند تا دوازده ساعت پس از مصرف الکل در بدن شما ادامه دارد.
همچنین بدن کالری اضافه ای که از الکل دریافته کرده و نسوزانده باشد به صورت چربی احشایی ذخیره می کند، چربی که اطراف ارگان های داخلی بدن را پر می کند و به این ترتیب باعث ایجاد شکم برآمده می شود. این نوع چربی از چربی زیر پوستی بسیار سخت تر از بین می رود .
الکل همچنین موجب افزایش اشتها شما می شود واکثر اوقات موجب خوردن و نوشیدن بیش از حد می شود. اما مشکل اصلی این است که شما در کنار الکل چه نوع غذایی می خورید؟ غذاهای چرب، فرآوری شده، غذای فست فودی مثل پیتزا، بال کبابی، همبرگر و غیره.
اما این تازه قسمتی از مشکلات ناشی از مصرف الکل است. مطالعات نشان می دهد که مصرف الکل موجب سرکوب تولید تستسترون در بدن می شود و در نتیجه رشد عضلانی کمتری در بدن شما رخ می دهد و بدن شما به سمت ذخیره سازی چربی پیش می رود.
الکل همچنین باعث کاهش قدرت و استقامت بدن شما را نیز کاهش می دهد. اگر شما شب قبل از تمرین فقط چند نوشیدنی الکلی مصرف کنید، تمرین روز بعد به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. گاهی این ضعف تا دو روز بعد نیز ادامه می یابد. اگر واقعا قصد دارید که نتایج واقعی تمرین و رژیم خود را ببنید، باید به طور کامل از مصرف الکل خودداری کنید.

کلام آخر
باورهای غلط بسیاری دیگر در بحث تناسب اندام و بدن سازی و فیت نس وجود دارد که بهتر است با مطالعه بیشتر در این زمینه و بهره گیری از اطلاعات مربیان و کارشناسانی که آگاهی و تجربه کافی در خصوص تربیت بدنی، تغذیه ، علم تمرین و اصول حرکت شناسی دارند، از خطا رفتن در این راه جلوگیری کنیم و وقت و پول خود را بیهوده صرف پیشنهادات افراد غیر کارشناس و نا آگاه نکنیم.

(طیبه خزاعلی)
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار