مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی:

لیزینگ مسکن به فاز نهایی خود رسید

میرمحمد صادقی گفت: لیزینگ مسکن در اردیبهشت و یا خردادماه سال آینده در شورای پول و اعتبار نهایی خواهد شد .

تلفنی****** بانک مرکزی نگران موسسات غیرمجاز نیستبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی اصغر میرمحمد صادقی مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در نشست خبری امروز در خصوص قرض‌الحسنه ازدواج اظهار داشت: اولویت اول بخش اعتباری قرض‌الحسنه برای ازدواج است و حال لازم به ذکر است که در این خصوص مانده سپرده در پایان دی 93 کل سیستم بانکی 279 هزار میلیارد ریال بوده که مانده تسهیلات پرداختی در دی ماه 93، 275 هزار میلیارد ریال بوده که این امر نشان دهنده این است که نسبت تسهیلات پرداختی به سپرده‌ها 105.6 درصد بیشتر بوده است.

وی افزود: مانده سپرده در پایان دی 94، 334 هزار میلیارد ریال بوده که مانده تسهیلات پرداختی دی ماه 94، 357 هزار میلیارد ریال بوده که این امر نشان دهنده این است که نسبت تسهیلات پرداختی به سپره‌ها 107 درصد بیشتر بوده است و حال باید گفت 90 درصد تسهیلات کل منابع سپرده قرض‌الحسنه توسط سیستم بانکی باید به صورت وام پرداخت شود که در این خصوص بانک‌ها بیش از 100 درصد منابع خود تسهیلات پرداخت کردند.

میرمحمد صادقی با اشاره به تکالیف قانونی بانک‌ها یادآور شد: تکالیف قانونی بانک‌ها در سال 90، 7 هزار و 200 میلیارد و سال 91، 29 هزار و 400 میلیارد ریال، سال 92، 35 هزار و 400 میلیارد ریال، سال 94، یک هزار و 450 میلیارد ریال بوده که این امر بیانگر افزایش 4.5 برابری تکالیف قانونی بانک‌ها است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به اولویت بانک‌ها در خصوص پرداخت وام ازدواج بیان داشت: از ابتدای سال‌جاری تا 30 بهمن ماه، 721 هزار نفر تسهیلات ازدواج دریافت کردند که 25 هزار میلیارد ریال منابع به این امر اختصاص داده شده و از طرفی 431 هزار نفر در نوبت تسهیلات هستند که 211 هزار نفر آنها تعیین شعبه شدند و از سویی بایستی دستور بسته شدن پرونده‌های مربوط به سال 92 و 93به بانک‌ها داده شده و در این خصوص تنها 6 هزار و 800 نفر مربوط به یک بانک خاصی است که به سبب مشکلات تاکنون پرداخت نشده اما نباید فراموش کرد که برخی بانک‌های خصوصی نیز ظرف یک هفته تسهیلات پرداخت کردند.

وی در خصوص تأسیس سامانه ازدواج گفت: از ابتدای تأسیس این سامانه تا دیروز 7 میلیون و 504 هزار نفر تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج دریافت کردند که 201.5 هزار میلیارد ریال منابع به این امر تخصیص داده شده است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به سایر قرض‌الحسنه بانک‌ها گفت: امسال قرض‌الحسنه برای اشتغال مددجویان زندان‌ها 140 هزار و 400 میلیارد ریال، آزادسازی زندانیان محکوم به پرداخت دیه 2 هزار میلیارد ریال، اشتغال مددجویان بهزیستی و کمیته 30 هزار میلیارد ریال منابع تخصیص داده شده این در حالی است که 5 هزار و 160 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به نهاد حمایتی پرداخت شده که برحسب آن کمیته‌ امداد امام خمینی برای 102 نفر شغل ایجاد کردند و همین امر موجب شده که 120 هزار خانوار از تحت پوشش کمیته خارج شوند.

وی تأکید کرد: برای کمک هزینه نیازهای ضروری همچون درمان و ... در سال 93، 4 هزار و 810 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که این امر در شش ماهه اول سال‌جاری به 3 هزار و 21 میلیارد ریال رسیده همچنین برای مشاغل خانگی در سال 93، هزار و 56 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که این رقم در شش ماهه ابتدای سال‌جاری به 159 میلیارد ریال رسیده و باید گفت که بانک مرکزی حداکثر تلاش خود را انجام می‌دهد تا سیستم بانکی حداکثر منابع را در راستای تسهیلات قرض‌الحسنه هزینه کند.

وی با اشاره به اقدامات بخش مسکن بیان داشت: در سال‌جاری اقدامات خوبی در بخش مسکن صورت گرفته به طوری که طرح نیمه تمام مسکن مهر را 800 هزار واحد اعلام کردند که با بررسی‌های صورت گرفته خطوط اعتباری از 500 هزار میلیارد ریال به 555 هزار میلیارد ریال برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام افزایش یافته است.

میرصادقی افزود: برای ایجاد رونق ممنوعیت بانک‌های تجاری برای خرید مسکن لغو شد و از طرفی راه‌اندازی حساب صندوق یکم به خانه اولی‌ها با نرخ سود پایین از اقدامات خوبی بود که در بانک مسکن صورت گرفت که بنا بر این طرح مجردها و 18 ساله‌ها که تمکن مالی دارند به این طرح اضافه شدند.

وی با اشاره به اینکه شرکت لیزینگ تأمین مالی مسکن در دستور کار قرار گرفته تا بتواند پاسخگوی بخشی از نیازها باشدافزود:لیزینگ مسکن در اردیبهشت و یا خردادماه سال آینده در شورای پول و اعتبار نهایی خواهد شد این در حالی است که در اسفندماه امسال فرصت چندانی برای این موضوع وجود ندارد و در فروردین هم که شورای پول و اعتبار تشکیل نمی‌شود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به انتشار اوراق رهنی افزود: آیین‌نامه‌های انتشار اوراق رهنی و رهن ثانویه توسط بانک مرکزی و سازمان بورس تهیه و تصویب شده که امیدواریم انتشار آن در بازار سرمایه به راه بیفتد.

وی با بیان اینکه بازار بین بانکی یکی از موفقیت‌های بانک مرکزی است، گفت: بازار بین بانکی به خصوص بخش اعتباری یکی از موفقیت‌های بانک مرکزی است چرا که توانستیم نرخ‌ها را در این بازار به 10 واحد درصد کاهش دهیم و حال امیدواریم این رویه ادامه داشته باشد که شاهد کاهش مستمر نرخ باشیم.

میرمحمد صادقی در ادامه بیان کرد: بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به منابع سیستم بانکی فشار زیادی آورده که در این خصوص ساماندهی‌های لازم برای اضافه برداشت بانک‌ها انجام شده به طوری که 360 هزار میلیارد ریال اضافه برداشت بانک‌ها را از نرخ 34 درصد به نرخ 15 درصد تا 10 درصد برای بانک کشاورزی تبدیل کردیم و همچنین یکی از موانع دیگر بانک‌ها نگرانی آنها در خصوص جریمه 34 درصدی بوده که با این اقدام به 15 درصد تبدیل و ساماندهی شده است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی دیگر نگران موسسات غیرمجاز نیست، اظهار داشت: در سال‌جاری بانک مرکزی با ساماندهی موسسات غیرمجاز دیگر نگران تأثیرگذاری آنها در سیستم بانکی نیست.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در خصوص گزارش عملکرد پرداخت بانک‌ها تأکید کرد: بانک‌ها در 10 ماهه سال‌جاری 298 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند که این رقم در مقایسه با 10 ماهه سال گذشته 10.4 درصد افزایش داشته و از طرفی سرمایه در گردش بانک‌ها 186 هزار و 700 میلیارد تومان بوده که نسبت به 10 ماهه گذشته 15.5 درصد افزایش داشته است.

میرمحمد صادقی در خصوص تسهیلات 110 هزار خودرو گفت: تاکنون تسهیلات 99 هزار و 802 خودرو به مبلغ 21 هزار و 722 میلیارد ریال را برای پنج بانک تأمین مالی کرده‌ایم و لازم به ذکر است که طبق آخرین آمار وزیر صنعت 19 هزار و 975 خودرو باقی مانده نیز بایستی همانند 110 هزار خودروساران با نرخ تسهیلات 16 درصد به مردم پرداخت کنند این در حالی است که بانک مرکزی با نرخ 19 درصد تسهیلات را به بانک‌ها و بانک‌ها نیز با نرخ 21 درصد به خودروسازان می‌دهند.

وی در خصوص کارت اعتباری خرید کالای ایرانی بیان کرد: تاکنون 18 هزار و 932 نفر در سامانه ازدواج برای این طرح ثبت‌نام کردند اما تاکنون بانک‌ها از بانک مرکزی درخواست اعتبارات نکرده است  و همچنین برای کالاهای واسطه‌ای 21 هزار و 350 میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در خصوص انتشار اوراق مشارکت گفت: در سال 94 حدود 45 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر شده که 25 هزار میلیارد ریال آن را وزارت اقتصاد و 20 هزار میلیارد ریال برای شهرداری بوده که تاکنون 33 هزار و 700 میلیارد ریال اوراق به فروش رفته و از سویی در سال 93، 10 هزار اسناد خزانه انتشار داده شده که 5 هزار میلیارد ریال آن به طلبکاران دولت واگذار شده و در سال 94، 45 هزار میلیارد ریال اوراق انتشار داده شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار