گرد و خاک خوزستان آب می‌خواهد

کارشناس محیط زیست استان خوزستان گفت:خاک خوزستان آب می‌خواهد و دلیل هوای خطرناک امروز خوزستان تنها دو منشاء داخلی و خارجی است.

کرامت حافظی کارشناس محیط زیست استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص منشا ریزگردها و گرد و غبار در خوزستان اظهار داشت: منشا ریزگردهای اهواز دو گونه تالابی و بیابانی است.

وی ادامه داد: ریزگرهای تالابی به علت خشکی تالاب ها که آب از آن‌ها دریغ شده به وقوع پیوسته و  تغییر رفتار رودهای جاری به هورهای داخلی خوزستان و هورالعظیم توسط کشورهای ایران ،ترکیه و عراق علت آن است.

کارشناس محیط زیست استان خوزستان ادامه داد: گرد و غبار و ریزگرد های بیابانی داخل خوزستان، علت کاهش رطوبت خاک ها و کاهش علف زارها و گیاهان، تغییر رفتار رودهای خوزستان شده است تا آب گرفتگی ها و رطوبت لازم برای خاک سبک خوزستان فراهم نشود.

حافظی تصریح کرد: سد سازی ها و انتقال آب های رودهای خوزستان عامل اصلی هستند؛ اگر کاشت گیاهان در کانون های ریزگرد داخلی خوزستان و یا گسترش شبکه های آبیاری اصولی کشاورزی برقرار شود ؛ رطوبت لازم ایجاد خواهد شد و گیاهان خاک را تثبیت می‌کنند.

وی درباره راهکار جلوگیری از معضل ریزگردهای خوزستان گفت:به جای صادرات رودخانه های خوزستان محصولات کشاورزی صادر کنید؛به جای انتقال آب سرشاخه های رودهای خوزستان ؛ خاک خوزستان را با شبکه های آبیاری تثبیت و محصولات کشاورزی تولید کنید؛ زمین های آبی خوزستان را می‌توان در سال دو تا سه بار کشت کرد؛ حال آن‌که آب انتقال یافته به زاینده رود از کارون؛ صرف کشت های غرقابی آن هم یکبار در سال می‌شود.

کارشناس محیط زیست بیان کرد: تغییر رفتار رودها توسط بشر ضایعات مخرب برای محیط زیست دارد؛ نگاه به آب حیات بخش نباید فقط تولید برق باشد و آب ها را نباید از مسیر خلقت حکیمانه کارون برای صنایع آب بر و کشاورزی غرقابی کویر تلف کرد.

حافظی با بیان اینکه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تعداد کانون های ریزگرد در  خوزستان را 340 مورد اعلام کرده است، گفت : غلظت گرد و غبار در  سوسنگرد 66 برابر حد مجاز و در اهواز 46 برابر حد مجاز است.

کوروش بهادری مدیر کل هواشناسی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص ادامه روند گرد و غبار در این استان اظهار داشت: امروز به نسبت دیروز شدت گرد و غبار کم بوده ولی فردا (دوشنبه) شاهد افزایش بیش از حد گرد و خاک در تمام نقاط استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: از ظهر سه شنبه به دلیل ورود سامانه بارشی شاهد اتمام گرد و غبار در سطح استان خواهیم بود .

مدیر کل سازمان هواشناسی استان خوزستان تاکید کرد :فردا به دلیل افزایش غلطت آلاینده ها و گرد و غبار همشهریان از تردد و حضور در فضای آزاد خودداری کنند.
 
گفتنی است ؛امروز ستاد بحران تشکیل شده تا در خصوص تعطیلی مدارس و ادارات تصمیم گیری شود و دیروز با وجود گرد و غبار دانش آموزان شیفت صبح در مدارس حضور داشته و شیفت بعدازظهر مدارس تعطیل شد، امروز نیز با اعلام با تاخیر آموزش و پرورش مدارس دانش آموزان شیفت بعدازظهر با اینکه حضور در کلاس های خود داشتند تعطیل شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار