تدوین برنامه‌های متناسب با مشهد ۲۰۱۷ از سوی آستان قدس رضوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: برنامه‌های متناسب با مشهد۲۰۱۷ از سوی آستان قدس تدوین شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی عزیزیان افزود: بنیاد پژوهش‌های اسلامی ترجمه و چاپ گزیده‌ای از مقالات دایره المعارف آستان قدس رضوی را به دو زبان انگلیسی و فارسی و انتشار اثری با موضوع امام رضا (علیه‌السلام)، زیارت آن حضرت و حرم‌شناسی به زبان‌های مختلف کشورهای اسلامی مانند آنچه در مورد راه ابریشم اتفاق افتاد را ارائه می‌کند.

وی عنوان کرد: طرح پژوهشی با عنوان «امت واحده» ویژه استقبال از معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و همچنین تهیه اطلس خراسان رضوی و ترجمه شماری از آثار منتخب بنیاد به صورت خلاصه شده به زبان‌های عربی و انگلیسی در دستور کار قرار دارد.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تدوین و نشر کتابی با موضوع معرفی شخصیت‌های علمی و سیاسی جهان اسلام که از حرم مطهررضوی دیدار کرده‌اند اظهار داشت: تهیه اطلس آیسسکو، ارائه اطلاعات جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی کشورهای عضو آیسسکو برای شرکت‌کنندگان و مخاطبان در همایش‌ها از جمله برنامه‌های پیشنهادی این بنیاد است.

عزیزیان تصریح کرد: برگزاری نشست‌ها با تشکل‌های جهان اسلام و انجام فعالیت‌های هماهنگ و جریان‌ساز در سراسر جهان اسلام در محورهای موضوعی مشخص مانند حمایت از برنامه‌های «زیر سایه خورشید» و برگزاری کنگره بین‌المللی «مهارت‌های زندگی» و اهدای بسته محتوایی موضوعی به تشکل‌های جهان اسلام از پیشنهادهای مؤسسه خدمات مشاوره‌ای است.

وی افزود:دانشگاه امام رضا (ع) هم برنامه‌های مشارکت در برگزاری نشست جوانان و دانشجویان مسلمان از سراسر جهان و برگزاری جشنواره فروغ امامت و کرسی‌های آزاداندیشی بین المللی و توسعه ظرفیت‌ها و فعالیت‌های فضای مجازی دانشگاه را با اهداف احیای گفتمان امام رضا(ع) ارائه می‌کند.

عزیزیان عنوان کرد: بنیاد فرهنگی رضوی، برگزاری دهمین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی و هنری «خورشید ولایت» را در راستای ترویج، تعمیق و گسترش سنت و سیره امام رضا(علیه‌السلام) در بین دانش آموزان جهان پیشنهاد می‌کند.

به گفته وی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد، آمادگی دارند چاپ کتاب و اسناد با موضوعات مختلف و ارسال به 1000 کتابخانه جهان اسلام را با موضوعات مشهد، نفایس مطبوعات، نفایس اسناد آستان قدس رضوی و تاریخ و معماری حرم مطهر و طب سنتی و تاریخ را در راستای معرفی ظرفیت‌های تمدن سازانه آستان قدس رضوی و معرفی هویت سیاسی و فرهنگی در شهر مشهد به مخاطبان کتابخانه‌های جهان اسلام و موزه‌داران و پژوهشگران ارایه کنند.

عزیزیان، با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی مؤسسه آفرینش‌های هنری، اعلام کرد: معرفی قرآن بایسنقر، جشنواره آهوانه، ساخت فیلم‌های مستند، گردهمایی عکاسان بناهای مذهبی جهان اسلام در مشهد به همراه برگزاری نمایشگاه و کارگاه‌های تخصصی عکاسی از حرم مطهر رضوی از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده برای «مشهد 2017» به شمار می‌آیند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، برگزاری تور بازدید از مرکز بین‌المللی چاپ و نشر قرآن کریم و همکاری در چاپ کتاب، نفایس و محصولات فرهنگی با دیگر نهادها و دستگاه‌های متولی اجرای برنامه‌های «مشهد 2017» را از جمله برنامه‌های چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی برشمرد.

وی افزود: مؤسسه فرهنگی قدس نیز اجرای طرح مطالعاتی و پژوهشی درخصوص کشورهایی که تاکنون به عنوان پایتخت فرهنگی مطرح شده‌اند را برعهده دارد و تهیه و تولید ویژه نامه با موضوع پایتخت فرهنگ جهان اسلام در مصاحبه با شخصیت‌های علمی و فرهنگی جهان اسلام را اجرایی کرده است.

وی در ارتباط با اداره کل روابط عمومی و بین الملل آستان قدس رضوی از پوشش خبری و ایجاد نمایشگاه و انتشار نشریه ویژه نامه حرم و معرفی اقدام‌های آستان قدس رضوی و اطلاع‌رسانی و پوشش رسانه‌‌ای یاد کرد و افزود: گستره اجرای این برنامه‌ها نمایشگاه دایمی، مشترکان نشریه و مدیران مرتبط کشوری و استانی و عموم نخبگان و فرهیختگان است.

عزیزیان، فعالیت‌های معاونت اماکن متبرکه را با موضوعات پژوهشی، راهبردی، مطالعاتی و تحقیقی با هدف شناخت اماکن، عناوین محورهای تعامل و بهره‌برداری و جلوگیری از سرگردانی زائران و دیگر ساز و کارهای توسعه و غنی سازی مراسم و آیین‌ها برشمردس

انتهای پیام//
/.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.