لرستان؛

آبشار دره گرم خرم آباد تنها آبشار درون شهری ایران

این آبشار ازاین جهت که در نقطه‌ای بی‌نظیرودرقلب مناطق مسکونی قرار گرفته است و بخشی از کمربند سبز شهر نیز از آن عبور می‌کند قابل توجه است.

گزارش مکتوب///آبشار دره گرم خرم آباد تنها آبشار درون شهری ایران

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازلرستان، آبشار دره گرم دارای قابلیت گردشگری درون شهری است و در کمترین فاصله با شهر خرم آباد قرار دارد.

این آبشار با وجود اینکه برای مردم خرم آباد نام آشنا است ولی متاسفانه برای گردشگران و طبیعت گردان هنوز ناشناخته مانده است به طوریکه علی رغم اینکه هر ساله خرم آباد با سیل زیادی از گردشگران علاقمند به بازدید از جاذبه های درون شهری مواجه است ولی از این آبشار بازدید چندانی صورت نمی گیرد که با ایجاد زیرساختها می تواند به معرفی این جاذبه گردشگری کمک کرد.

برای دسترسی به آبشار از ميدان كيو شهر خرم آباد، خيابان ولي عصر را تا پاي مخمل كوه (كَمِره سي) طي كنيد.

راه گچ بنی را بالا بروید تا به منطقه عمومی سراسو (سرآستان)برسید.

پس از چشمه سراسو مسیر حرکت آب (جهت شرقی-غربی) را در پیش بگیرید و از زیبایی های بهار طبیعت در مسیر لذت ببرید تا به ابتداي دره گرم برسید.

مسیر دره را با احتیاط طی کنید تا سرانجام به آبشار اصلی آن که آبشار دره گرم نام دارد برسيد.

اين مسير زيبا و رويايي را با يك راه پيمايي سبک ۲ الی ۳ ساعته مي توان طی کردشهر خرم آباد به دلیل توپوگرافی و اقلیم معتدل به طور طبیعی بستر جاذبه های گردشگری کم نظیر و بی نظیری است که سبب شده بعضی از کارشناسان در تقسیمات جاذبه های گردشگری این شهر را به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور معرفی کنند.

یکی از جاذبه های بی نظیر شهر خرم آباد که از قضا کمتر شناخته شده است آبشار دره گرم است، جاذبه ای که در نزدیکی بافت مسکونی شهر خرم آباد در محله دره گرم واقع شده است و از این جهت در ایران بی نظیر است و با چند دقیقه پیاده روی در مناطقی چون دره گرم، شهرک آذربایجان و شهرک پارسیلون می توان به دامنه عرصه های آن دست یافت.

آبشار دره گرم دارای آب فشان های متعدد در طول مسیر خود است و حوضچه های آب این آبشار در دامنه مخملکوه جلوه گری می کند اما با وجود این عرصه های زیبا، به دلیل مساعد نبودن محیط اطراف، و ضعف زیر ساخت ها، در شهر خرم آباد آنچنان شناخته شده نیست و نتیجه این که طبیعت گردان کمتری به این نقطه جذاب شهر خرم آباد سفر می کنند.

برای اصلاح محیط پیرامونی آبشار و دسترسی آسان طبیعت گردان و استفاده حداکثری از ظرفیت های جاذبه آبی دره گرم، شهرداری خرم آباد یک طرح جامع برای اراضی پایین‌دست و حاشیه رودخانه آن تدارک دیده، این طرح که شامل 32 هکتار است احداث رستوران، هتل، شهربازی، فضای سبز، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و مجموعه ورزشی شامل زمین‌های فوتبال، گلف و والیبال در آن پیش‌بینی‌شده است

ساخت زیر ساخت های اطراف جاذبه بی نظیر درون شهری خرم اباد یعنی آبشار دره گرم یک ضرورت است تا علاوه بر فراهم شدن فضاهای تفریحی سالم در شهر، میزان جذب گردشگر در منطقه نیز افزایش یابد و بر اساس احکام برنامه ریزی شهری باید در کنارساخت زیر ساخت، مشکلات ساختاری و نیازهای مردم منطقه دره گرم، شهرک ارسیلون و شهرک آذربایجان در طرح دیده شوند.

لازم به ذکر است که این اثر طبیعی در 26 آذر سال 93 با حضور اعضاء شورای ثبت کشور در جلسه شورای ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی در سازمان میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت ملی رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.