«داماهی» زیرِ چتر سبک و ساختار نیست

«داماهی» از نظر سبک و ساختار کاری، دنباله‌رو هیچ سبک خاصی از موسیقی نیست.

حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گروه موسیقی داماهی همیشه بدون اصرار بر قرارگرفتن زیر چتر سَبک یا گونه‌ای خاص از موسیقی، حاصل همکاری چند موزیسین جوان با ریشه‌ها و پیشینه‌های متفاوت است که سعی دارد با ارائه موسیقی جدید و شاید تلفیقی، مخاطبان خود را به شنیدن قطعات جدید و نوآورانه دعوت کند. داماهی در فرهنگ بومی جنوب ایران به معنی «ماهی بزرگ» است؛  گفتگوی امروز ما با دارا دارایی سرپرست این گروه موسیقی را در ادامه می‌خوانید:

* داماهی چطور شکل گرفت؟

سال‌ها پیش ایده گروه داماهی را در سر داشتم، اما افراد مناسب برای این‌کار را پیدا نکردم که در موسیقی تلفیلی یا نواحی و ... متمرکز باشند. زمانی که با رضا کولغانی و ابراهیم علوی آشنا شدم، شک نداشتم که موسیقی آن‌ها با ایده اولیه من هم‌سو و هم‌راستا است. بدین ترتیب در اواخر سال 91 با همکاری دوستان برای اولین بار با اجرایی به‌نام «آنسامبل دارا دارایی» روی صحنه رفتیم و بعد از آن داماهی به صورت جدی و رسمی شکل گرفت.
 

قطعاتی که داماهی برای اجرا انتخاب می‌کند، بر اساس چه معیارهایی تعیین می‌شود؟

اغلب قطعات قدیمی و فولکلور بومی را نسبت به آنچه به فضای ذهنی گروه و سلیقه مخاطب نزدیک باشد، تغییرات داده و بازنویسی می‌کنیم که در این تنظیم ممکن است از اصل قطعات، مقداری حذف یا به آهنگ اصلی اضافه شود. در کنار این برخی اوقات با فضای ذهنی و نوع موسیقی که اجرا می‌کنیم، دست به ساخت آهنگ می‌زنیم.


* داماهی هیچ‌وقت ادعای ارائه سبک خاصی از موسیقی را نداشته، این موضوع را چطور تشریح می‌کنید؟

داماهی از نظر سبک و ساختار کاری، دنباله‌رو هیچ سبک خاصی از موسیقی نیست و همواره با یک نگرش آزادانه به موسیقی و بهره‌گیری از اِلمان‌های مختلف برای اجرا، سعی در ارائه موسیقی جدید و ناب دارد. داماهی‌ها علاقه ندارند که زیر چتر خاصی از سبک‌های موسیقایی قرار بگیرند و محدودیت خاصی برای نحوه‌ آهنگسازی و ترکیبِ‌سازی ندارد.


* جشنواره موسیقی فجر امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من تنها نکته‌ مثبت جشنواره‌ فجر امسال، حضور گروه‌هایی بود که تا کنون در جشنواره‌های موسیقی جایگاه خاصی نداشتند و خوشحالم از این‌که مدیران هنری این امکان را به گروه‌هایی مانند ما دادند که در جشنواره و در کنار باقی سبک‌های موسیقی قرار بگیرند. اما هم‌چنان طبق روال همیشه زمان‌بندی جشنواره و مدیریت برنامه‌ها مطلوب نبود و نیاز به دقت و هماهنگی بیشتری داشت.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.