سی‌ان‌بی‌سی: روی تداوم کاهش بهای نفت حساب نکنید

وب‌سایت سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به تحلیل تغییرات بهای نفت تا اواسط سال 2016 پرداخت.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی به بررسی روند تغییر بهای نفت پرداخت. در این گزارش آمده است: روند کاهشی بهای طلای سیاه متوقف خواهد شد و بازار این ماده ارزشمند تا اواسط سال 2016 به تعادل خواهد رسید. نبود توازن میان میزان عرضه و تقاضا نه خیلی شدید است و نه داوم دارد. همچنین عوامل تأثیرگذار بر بازار باید تا اواسط سال 2016 آن را به سمت تعادل سوق دهند. در نتیجه راه باید برای افزایش بهای طلای سیاه به بیش از 60 دلار در سال 2017 باز می‌شود.

علاوه بر اینها عرضه مازاد نفت آنقدر که به نظر می‌رسد، زیاد نیست. برای مثال نیاز چین به این ماده ارزشمند عملاً در سال 2016 کاهش نخواهد یافت. معاملات خودرو در این کشور در ماه‌های اخیر افزایش یافته و تقاضای بنزین چین در سال 2015، 11 درصد بیشتر شده است.

البته کاهش بهای نفت ادامه خواهد داشت. همچنین نباید ورود ایران به بازار نفت و افزایش عرضه  طلای سیاه را فراموش کنیم. به هر حال، عرضه به ناچار کاهش خواهد یافت. زیرا تولید نفت با بهای کنونی سودآور نیست. این در حالیست که «اوپک،» سازمان کشورهای صادر کننده نفت در حال حاضر با تمام ظرفیت به تولید طلای سیاه ادامه می‌دهد و به نظر نمی‌رسد ایران قصد کاهش تولید خود پس از سال‌ها تحریم را داشته باشد.

در حال حاضر عربستان سعودی با تمام ظرفیت به تولید خود ادامه می‌دهد؛ اما افزایش تولید نفت عراق تا 2 سال آینده دور از انتظار است. پاییز گذشته بغداد به تولیدکنندگان اعلام کرد باید میزان سرمایه‌گذاری در این عرصه را کاهش دهند زیرا عراق توانایی تحمل فشار کاهش درآمدها و افزایش هزینه جنگ علیه گروه تروریستی داعش را ندارد.

در مجموع، عرضه مازاد نفت در سه ماهه دوم سال 2016 کاهش خواهد یافت و بازار طلای سیاه از اواسط سال 2016 باید تمرکز بر عرضه سال 2017 را آغاز کند. البته، پیش‌بینی زمان دقیق بازگشت بهای نفت به میزان اولیه دشوار است. به هر حال، بهای طلای سیاه با گذشت زمان به میزانی خواهد رسید که تولیدکنندگان با سرمایه‌گذاری در این بخش به تقاضای جهانی پاسخ خواهند داد. بهای نفت احتمالاً به بشکه‌ای 70 دلار می‌رسد و تقاضای جهانی نیز افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار