استخدام معلم و مشکلاتی که پیش‌بینی نشد

آموزش‌وپرورش برای ورود ۵ هزار نیرو به دستگاه تعلیم و تربیت، شهریور امسال آزمونی را برگزار کرد. استخدامی که با مشکلات متعددی همراه شده است از خالی ماندن ظرفیت‌ها تا مهاجرت پذیرفته‌شدگان از محل زندگی به شهری دیگر برای حضور در دوره‌های آموزش معلمی.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهریور امسال بود که آموزش و پرورش توانست پس از ماه‌ها تلاش و دریافت مجوز جذب 5 هزار نیرو، آزمون استخدامی برگزار کند. 27 شهریور آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش با حضور 178 هزار داوطلب برگزار شد اما از میان این جمعیت صرفاً 3700 نفر به دستگاه تعلیم و تربیت وارد می‌شدند همچنین1300 سهمیه نیز به خانواده شهدا و ایثارگران اختصاص داشت.
 
پس از حدود دو ماه انتظار، در تاریخ 16 دی ماه نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش آن هم با خالی ماندن حدود 700 ظرفیت اعلام شد، ظرفیت‌هایی که به دلیل اجرای طرح پذیرش از بوم برای بوم و کسب نشدن حدنصاب لازم از سوی داوطلبان شرکت کننده در برخی مناطق کشور خالی ماند همچنین پذیرفته‌شدگان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش پس از طی دوره آموزشی به مدت 9 ماه از مهر سال 95 به مدارس وارد می‌شوند.
 
استفاده آموزش و پرورش از ظرفیت قانونی ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به منظور تامین بخشی از نیروهای مورد نیاز از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌‌ها در سال نخست اجرا با مشکلاتی مواجه شده است. خالی ماندن بخشی از ظرفیت استخدام با وجود تعداد بالای متقاضیان ورود به آموزش‌وپرورش، هزینه دوره آموزش معلمی و مهاجرت از شهری به شهر دیگر برای حضور در دوره آموزشی (9 ماه) از جمله مشکلات پیش رو است.
 
آموزش معلمی به پذیرفته شدگان آزمون استخدامی، هزینه‌ای  معادل 3 میلیون و 200 هزار تومان در دانشگاه رجایی و 2 میلیون و 700 هزار تومان در دانشگاه فرهنگیان به همراه دارد که 50 درصد هزینه توسط داوطلب پرداخت خواهد شد و این موضوعی است که از سوی داوطلبان مورد اعتراض قرار گرفته و این سوال برایشان مطرح است: آیا نهادی که آزمون استخدامی برگزار می‌کند به لحاظ قانونی می‌تواند برای آموزش نیروی انسانی مورد نیاز خود هزینه دریافت کند؟
 
پس از مسائل مالی، مهاجرت از شهر محل زندگی به شهری دیگر برای گذراندن دوره‌های آموزشی از مهمترین مشکلات پیش روی پذیرفته شدگان است به گونه‌ای که برخی افراد شهر محل زندگیشان را ترک کرده و کیلومتر‌ها آنطرفتر به استان دیگری برای حضور در دوره‌های آموزشی رفته‌اند. اغلب پردیس‌های دانشگاهی نیز توانایی ارائه خوابگاه به پذیرفته شدگان را ندارند در چنین شرایطی افراد علاوه بر هزینه دوره آموزشی باید بابت اجاره خانه یا خوابگاه نیز هزینه بپردازند.
 
این شرایط برای افراد شاغل و متاهل بسیار دشوارتر است به گونه‌ای که شاغلین باید کار خود را رها کرده و برای حضور در دوره‌های آموزشی به شهر دیگری بروند و افراد متاهل نیز باید همراه با خانواده 9 ماه به شهر دیگری مهاجرت کنند تا از حضور در کلاس‌های آموزشی بازنمانند.
 
هشت هفته نخست دوره آموزشی افراد در مدارس سپری می‌شود و هشت هفته دوم به آموزش‌ در موقعیت‌های غیرواقعی اختصاص دارد یعنی آموزش‌ها در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان ارائه می‌شود.در پایان دوره آموزش  نیز ارزشیابی پایانی برگزار می‌شود که افراد باید در این مرحله موفق شوند و شرط ورود آنها به شغل معلمی کسب گواهینامه صلاحیت و موفقیت در ارزشیابی پایانی است.
 
تعدادی از داوطلبان برای حضور در دوره‌های آموزشی تقاضای انتقال به پردیس دانشگاهی نزدیک‌تر به محل زندگی خود را ارائه کرده‌اند و برخی پردیس‌های دانشگاهی نیز با تقاضای ورودی و خروجی موافقت کرده‌اند.
 
به اذعان مسئولان دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه به لحاظ تعداد پردیس‌ها با محدودیت مواجه است و نزدیکترین مکان برای آموزش افراد را نزدیکترین مکان به محل خدمت او در نظر گرفته‌اند.
 
نعمت الله موسی پور معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان این موضوع را اینگونه مثال می‌زند:‌ در رشته علوم اجتماعی کل افراد پذیرفته شده در بخش زنان 25 نفر و در زیست شناسی 17 نفر هستند در چنین شرایطی چاره‌ای نداریم جز آنکه تمام آنها را برای آموزش در یک مکان تجمیع کنیم.
 
نخستین تجربه آموزش‌وپرورش برای استفاده قانونی از ظرفیت ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و تامین نیروی انسانی مورد نیاز با استفاده از فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها با مشکلاتی همراه شد.
 
طبق گفته‌های مسئولان وزارت آموزش و پرورش روند برگزاری آزمون استخدامی برای جذب معلم در سال‌های آینده نیز ادامه دارد اما برای پیشگیری از بروز مشکلات اخیر به ویژه خالی نماندن ظرفیت‌های استخدامی باید تدابیر لازم قبل از برگزاری آزمون اتخاذ شود تا پس از اعلام نتایج و برگزاری دوره‌های آموزشی با مشکلات متعددی مواجه نشد.
 
 
منبع:تسنیم
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.