حمایت و تجلیل از پژوهشگران صنعت فضایی سبب افزایش تولید علم در این رشته می‌گردد

با حمایت دولت از پژوهشگاه فضایی و دانشمندان جوان کشور انگیزه برای دیگر دانشجویان نخبه در زمینه هوا و فضا در کشور افزایش می‌یابد و صنعت فضایی رشد چشم‌گیری پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی پیامی عصر امروز در سومین جشنواره تجلیل از پژوهشگران فضایی ایران در سالن آمفی تئاتر پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور اظهار داشت: پژوهشگاه فضایی ایران در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های راهبری فضایی جمهوری اسلامی ایران به منظور ایجاد بستر توسعه علمی و فناوری در حوزه فضا اقدامات مؤثری انجام داده و در حال حاضر متخصصان فضایی کشورمان می توانند با نوآوری و خلق فرصت‌های جدید در راستای بومی سازی این فناوری پیشرفته گام‌های مؤثری بردارند.

وی گفت:یکی از اهداف این جشنواره حمایت از تولیدات علمی و تقدیر از پژوهشگران است که برای انجام این کار تلاشی مدبرانه برای نهادینه کردن فرهنگ تولید و نشر دانش احتیاج است.فضایی شدن راهی گران و طولانی است اما با وجود این هیچ دولت آگاه و توانمندی در جهان نیست که از قدم گذاشتن در این راه اجتناب کند زیرا که ظرفیت‌ها و منافع سرشار فضا می‌تواند کلید توسعه آنهایی باشد که بدان دست می‌یابند.

وی ادامه داد: امروزه زندگی جوامع بشری چنین به خدمات فضایی وابسته شده است که تصور زندگی بدون این خدمات ممکن نیست.

واعظی تصریح کرد: از آنجایی صنعت فضا به ویژه صنایع مربوط به ماهواره‌ها از رشد سریع و پایداری برخوردارند بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سرمایه‌گذاری در ساخت پرتاب و بهره‌برداری از ماهواره یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که از دیدگاه‌های مختلف اقتصادی سیاسی و فرهنگی منافع سرشاری را نصیب کشورها می‌کند. 

پیشرفت صنعت فضا عامل رشد کشور
وی تأکید کرد: یکی از دستاوردهای فناوری فضایی ماهواره‌ها هستند که به عنوان چشم سوم بشر در فضا مجموعه وسیعی از امکانات را در اختیار می گذارند و همچنین مخابرات ماهواره‌ای نقش انکارپذیری در توسعه اقتصادی و افزایش قدرت ملی کشورها دارد.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: به لطف خداوند متعال و تلاش متخصصان و محققان سرافراز کشورمان ایران اسلامی در کنار کشورهای صاحب قدرت و ثروت و فناوری بالا هشتمین کشوری بوده که وارد باشگاه فناوران فضایی جهان شده و در بسیاری از حوزه‌های این صنعت دستاوردهای ارزنده‌ای داشته است.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران چشم‌اندازی 10 ساله ای در علوم و فناوری فضایی ترسیم نمود که از شال 1385 آغاز شده و طراحی و ساخت  پرتاب ماهواره امید یکی از این نمونه‌ها بوده است و همچنین برنامه 10 ساله اول فضایی کشور بر ایجاد دسترسی بومی به فضا تمرکز داشت.

واعظی اظهار کرد: نقش پژوهشگاه فضایی ایران در کنار سازمان فضایی در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  و دیگر مراکز تحقیقاتی فضایی کشور در حوزه دسترسی به توان داخلی برای تأمین نیازهای کشور در حوزه فضا با استفاده از تمامی طرفیت‌های موجود در کشور نقش بی‌بدیلی داشته است.

در ادامه این مراسم دکتر حسن حدادپور سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران گفت: محورهای فعالیت‌های فضایی آنچنان گسترش یافته که به ندرت می توان موردی از فعالیت‌های صنعتی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی بشر را برشمرد که به نوعی متأثر از فناوری فضایی نباشد.

وی بیان کرد: با نگاهی گذرا به فعالیت‌های فضایی و بخش ای جی تی متوجه این موضوع می‌شویم که صنعت فضایی یکی از حوزه‌های مهم و اساسی بوده و سهم عمده و مسئولیت بزرگی بر عهده دارد و باید با بهره‌گیری از تمامی امکانات توانمدی‌های و فرصت‌ها به گونه‌ای عمل کنند که با رشد بیش از میانگین 8 درصد سالانه کاستی‌های احتمالی در سایر بخش‌ها را جبران کند.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه در سیاست‌های کلی نظام صنعت فضایی در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه صنعت فضایی تأکید جدی شده است، افزود: اصل درون‌زا و برون‌نگر بودن یکی از اصول مبنایی در برنامه‌ریزی در ایجاد همه فعالیت‌ها از جمله فعالیت‌های فضایی است و با توجه به این اصل می‌یابد مسئولین بخش فضایی توجه خود را معطوف به توسعه و بومی‌سازی فناوری فضایی کرده و در این عرصه باید از فرصت‌های بین‌المللی فراهم شده در شرایط پسا تحریم حداکثر استفاده بشود.

حدادپور گفت: در شرایط پسا برجام فضای لازم برای جذب و انتقال فناوری و بومی‌سازی آن و همچنین گسترش فعالیت‌های فضایی کشورمان در سطح منطقه و فرامنطقه‌ای فراهم شده و انتظار می‌رود با رشد فراوان حوزه فضایی با تکیه بر متخصصین توانمند داخلی و بهره‌گیری از تکنولوژی روز جهانی با کمک خداوند بازارهای بالقوه منطقه را در زمینه خدمات فضایی کشورمان تأمین کند.

وی ادامه داد: از جمله دستاوردهای پژوهشی ایران در حوزه فضا می‌توان به طراحی و ساخت ماهواره‌ای آ ای راه‌اندازی فاز اول آزمایشگاه سیستمی فضایی طراحی و ساخت پرتاب کاوشگرهای پیشگام و پژوهش و همچنین ماکت سفینه سرنشین دار و مدل مهندسی ماهواره مخابرتی را برشمارد.

حدادپور تصریح کرد: تدوین برنامه راهبردی حوزه ماهواره‌های مخابراتی و پژوهشی همچنین ساخت مدل‌های آزمایشگاهی، انتقادمداری، توسعه و بومی‌سازی 8 فناوری گلوگاهی سامانه‌های فضایی، تکمیل ساختمان پایگاه فضایی قشم از دیگر فعالیت‌های این پژوهشگاه بوده است.

آغاز ساخت آزمایشگاه سیستمی فضایی 
وی تأکید کرد: پژوهشگاه فضایی ایران بنا دارد با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های بین‌المللی در چارچوب برنامه‌های ششم توسعه و در راستای توسعه پرشتاب و پایدار جمهوری اسلامی ایران برخی از اهداف کلیدی را مانند طراحی، ساخت و پرتاب دو ماهواره مخابراتی سنجشی عملیاتی اجرای فاز دوم آزمایشگاه سیستم فضایی را محقق کند.

پیدا کردن بازار صنعت فضا در دنیا
در ادامه این مراسم دکتر دوایی معاون فناوری وزارت ارتباطات گفت: در دوران پس از برجام به علت باز شدن بازارهای دنیا به روی کشورمان تکنولوژی به صورت آماده در اختیار دانشمندان ایرانی بدون هیچ تحقیق و پژوهشی قرار می گیرد که این مسئله با ساختارهای کشور موازی بوده است.

وی بیان کرد: در دوران پس از تحریم فرصت ‌هایی ایجاد می شود که دانشمندان به بازارهای بین‌المللی متصل شوند و مهندسان جوان به علم دست می‌یابند و ما در این زمان مهم‌ترین مسئله‌ای که کشورمان برای آن کار کند، پیدا کردن بازار دانش صنعت فضایی در منطقه و دنیا است.

در ادامه این مراسم دکتر شاطرزاده معاون پژوهش و فناوری گفت: هدف اصلی پژوهشگاه تحقیق و تولید علم بوده و لازم است که همه با اجرای گزارش دستاوردهای پژوهشی تولید علم را افزایش دهیم.

گفتنی است، در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر این پژوهشگاه تقدیر به عمل آمد.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار