فوربز: چرا عربستان تا این اندازه تشنه پول نقد است؟

عربستان طی 3 تا 5 سال آینده با کمبود نقدینگی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فوربرز در مطلبی نوشت: ولیعهد عربستان سعودی در ابتدای سال جاری فاش کرد که این کشور عرضه اولیه سهام شرکت دولتیِ تولیدکننده نفت با نام سعودی آرامکو را در دستور کار دارد. به گفته رییس شرکت آرامکو، خالد الفالح، عرضه اولیه سهام، ذخایر نفتی عربستان را که بالغ بر 268 میلیارد بشکه است شامل نمی‌شود.

بر اساس اظهارات الفالح، ذخایر در اختیار پادشاه عربستان خواهند بود و او در حال بررسی گزینه‌هایی برای عرضه اولیه سهام این شرکت برای ارزیابی توانِ آن در تبدیل این ذخایر به منافع مالی است.

گفته می‌شود که علت این تکاپو در پیکره عربستان این است که ذخایر نقدی این کشور فقط تا 3 تا 5 سال آینده دوام خواهند داشت.

سازمان مدیریت نقدینگی عربستان سعودی اعلام کرده است که در سال 2015، تولید ناخالص ملی این کشور، کسریِ 21.6 درصدی را تجربه کرد و امیدوارند که بتوانند این درصد را به عدد 13 در سال 2016 کاهش دهند، هرچند پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول این است که عربستان در سال 2016، کاهش 20 درصدی تولید ناخالص ملی را در پیش خواهد داشت.

کسری نقدینگی طی چند سال گذشته باعث اتلاف 100 میلیارد دلار از ذخائر نفتی عربستان شد و همین درصد از کسری نقدینگی در سال جاری نیز به اتلاف 100 میلیارد دلار دیگر منجر خواهد شد.
پیش‌بینی می‌شود که در سال 2016، هر بشکه نفت خام عربستان سعودی، حدود 50 دلار خرید و فروش خواهد شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار