باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

نکند با تکرار ادبیات "تندرو-میانه رو" هدف دشمن را تامین کنیم

تندروی یکی از واژگانی است که چند سالی است در ادبیات سیاسی ما میان برخی جاخوش کرده است

نکند با تکرار ادبیات
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تندروی یکی از واژگانی است که چند سالی است در ادبیات سیاسی ما جاخوش کرده است. هر جریانی، دیگری را متهم به تندروی می کند. البته قبل از پرداختن به مصادیق تندروی باید عنوان کنیم که تندروی به هر گونه عمل خارج از دایره قانونی گفته می شود به گونه ای که با اصول نظام زاویه و مغایرت داشته باشد.

اصولگرایان معمولا در بیان مصادیق تندروی اصلاح طلبان مجلس ششم را مثال می زنند. ایشان طرح مباحث خلاف قانون اساسی و مقابله با اصل نهادهای حساس حاکمیتی را از جمله تندروی های این مجلس بیان می کنند. غلامعلی حدادعادل رئیس مجلس هفتم یکی از چهره هایی است که در آستانه انتخابات مجلس دهم مردم را از تجربه دوباره مجلسی مشابه مجلس ششم و تندروی های آن برحذر می دارد. وی در آخرین اظهارات خود گفته است: من تجربه مجلس ششم را دارم. احساس می‌کنم صدای تندروی های مجلس ششم در تبلیغات انتخاباتی مجلس دهم شنیده می‌شود. خوب است که ملت به یاد آورد آن روزهایی که مجلس ششم در کشور ایجاد کرده بود.

اما اصلاح طلبان نیز در مقابل دولت های نهم و دهم و اعمال رئیس این دولت ها را مصداق عینی تندروی می دانند و از طرف دیگر اصولگرایان را متهم به حمایت از این تندروی می کنند. طرح این مصادیق در آستانه انتخابات شدیدتر نیز شده است.

رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی در آخرین اظهارات خود با متهم کردن اصولگرایان به تندروی گفته است: تندروها در این 8 سالی که دولت را در اختیار داشتند چه کردند که الان با شعار معیشت اقتصادی آمده اند؟

با ادبیاتی قریب به مضمون سخنان منتجب نیا، آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز می گوید: امیدواریم مردم در هفت اسفند با تندروها اتمام حجت کنند.

صادق زیباکلام هم در دفاع از اصلاح طلبان جناح مقابل آنها را به اصرار تندرو می خواند و می گوید: از مدت ها قبل به این باور رسیده بودم که انتخابات مجلس دهم گزینش بین دو خط رادیکال تندرویی که در سال های اخیر بویژه از ٨٤ تا ٩٢ شاهد سیاست هایش بوده ایم و خط اصلاح طلب است.

عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات همچنین گفته است: با مشارکت حداکثری نگذاریم تندروها مجدد به مجلس وارد شوند.

به طور کلی تندروی امری ناخوشایند برای کشور است حال می خواهد از سوی جریان چپ باشد یا راست. اما نکته اینجاست که نفس تندروی باید برای ما نکوهیده باشد نه اینکه بخواهیم از آن در جهت حذف رقیب استفاده کنیم.افزون بر این سخنان امروز رهبر معظم انقلاب در تبیین محل وقوع مفهوم و مصداق "تندرو" حجت را بر همگان تمام کرد آنجا که گفتند:
کسانی که در داخل این تعابیر را بکار می‌برند باید معارف اسلامی را به دقت مطالعه کنند زیرا در اسلام، چنین تقسیم بندی وجود ندارد و میانه و وسط، به معنای «راه مستقیم» است، بنابراین در مقابل راه میانه، تندروی قرار ندارد بلکه منحرفین از صراط مستقیم قرار دارند.

کلام آخر آنکه استفاده از مفهوم "تندرو" در ادبیات سیاسی این روزها برای حمله به طرف مقابل اگرچه از طرف طیفی خاص بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و البته هدفی جز جلب توجه و جذب آراء ندارد اما باید دانست ادامه تمرکز برآن پس از سخنان رهبری وجهی ندارد و اصرار برآن هشدار نسبت به همسویی با دشمن را  فرارو قرار می دهد که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، بدخواهان این تعبیر را بکار بردند و منظور آن‌ها از تندرو کسانی است که نسبت به انقلاب اسلامی و تفکر و اصول امام پایبند‌تر و مصمم‌تر هستند و مقصود آن‌ها از میانه رو کسانی هستند که در مقابل بیگانگان، تسلیم و سازش پذیر‌تر هستند.

انتهای پیام.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۰۶ اسفند ۱۳۹۴
معلومه کیا این حرفا رو توبوق کردن خیلی برای ما زشته که همدیگر را به تندرو بودن متهم کنیم
ایا همین اتهام زنی تندروی درانحراف نیست
آخرین اخبار