کرمانشاه؛

دیدن شگفتی های بیستون آسان می شود

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون گفت: با هماهنگی به عمل آمده کلیه امور مربوط به کتیبه داریوش که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است به سازمان باستان شناسی آلمان واگذار شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛  حسین راعی گفت: در حال حاضر یک نقشه  مدیریتی در بازه 5 ساله برای کتیبه ثبت جهانی شده داریوش در بیستون تعریف کرده‌ایم که آنرا با همکاری سازمان جهانی یونسکو و سازمان باستان‌شناسی آلمان پیش می‌بریم.

وی یادآور شد: سازمان باستان شناسی آلمان هر ساله بودجه قابل توجهی را به مباحث باستان شناسی در منطقه خاورمیانه اختصاص می‌دهد که در شرایط کنونی که شاهد جو ناامنی در سطح منطقه هستیم، این سازمان ترجیح داده که در ایران و در کتیبه داریوش اقدام به فعالیت کند.

وی اظهارکرد: یکی از کارهایی که قرار شده سازمان باستان شناسی آلمان در کتیبه داریوش انجام دهد بحث لیفت شیشه‌ای است.

راعی افزود: در حال حاضر یک پلکان فلزی در کنار کتیبه داریوش نصب شده که پژوهشگران و باستان شناسان از آن برای بازدید و مطالعه کتیبه استفاده می کنند که به لحاظ منظری چهره‌ای نازیبا به مجموعه داده است.

وی گفت: قرار شده به جای این پلکان فلزی، سازمان باستان شناسی آلمان با مطالعه و بررسی‌های لازم، یک آسانسور شیشه‌ای طراحی و نصب کند که پژوهشگران و باستان شناسان بتوانند از آن استفاده کنند.

وی همچنین از ساختن آسانسور شیشه‌ای برای بازدید بهتر ازکتیبه داریوش خبر داد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار