مریم کاظمی: با شعار زدگی و سطحی نگری نمی‌توان الگو سازی کرد

اگر واقعا تئا‌تر بازتابی از جامعه است پس این تئا‌تر است که از مد جامعه تاثیرمی گیرد نه جامعه از مد تئا‌تر.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مریم کاظمی کارگردان تئا‌تر در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر؛ با اشاره به تاثیر طراحی لباس در پیشبرد هنر نمایش خاطر نشان کرد: نمایش و در مجموع پدیده اجرا متکی بر رویداد صحنه‌ای است. تمام عناصری که در اجرا مورد استفاده قرار می‌گیرد به بیان بهتر رویداد کمک می‌کند و البته گاه نیز صرفاً جنبه تزئینی دارد. طراحی لباس هم یکی از این عناصر است و چنانچه درست و فکر شده انتخاب شود می‌تواند درجای خود مفهوم نمایش و دیدگاه کارگردان را از طریق اجرا باور پذیر کند. ولی طراحی لباس در نمایش از اجزای ضروری و غیر قابل حذف نیست. نمایش‌ها می‌توانند بدون طراحی لباس خاصی هم اجرا شوند و همه چیز به قرارداد و نقطه دید مخاطب بر می‌گردد. اما نمی‌توان طراحی لباس را بی اهمیت خواند.

وی افزود: اما اگر تصور شود نمایشی را که فاقد فکر محوری و رویداد منطقی و مستدل است می‌توان با طراحی لباس نجات داد اشتباه است. معمولا وقتی آماتور هستیم و تازه حرفه تئا‌تر را انتخاب کرده‌ایم به عناصر فرعی بیشتر اهمیت می‌دهیم و تصور ویترینی نسبت به تئا‌تر داریم، گریم، لباس، صحنه و موسیقی را آنقدر مهم می‌پنداریم که در خاطرمان می‌ماند و نمی‌توانیم نمایش‌ها را بدون آن‌ها تصور کنیم ولی حقیقت این است که به تدریج پی می‌بریم توجه و تمرکز واقعی را باید جای دیگری جستجو کنیم. اگر واقعه درست اتفاق بیافتد آن وقت طراحی درست لباس هم می‌تواند کمک کننده باشد نه کامل کننده.

کارگردان «رام کردن زن سرکش» در ادامه با اشاره به این‌که تئاتر می‌تواند بر مد تاثیر بگذارد یا خیر، خاطر نشان کرد: اگر واقعا تئا‌تر بازتابی از جامعه است پس این تئا‌تر است که از مد جامعه تاثیرمی گیرد نه جامعه از مد تئا‌تر. اگر تئا‌تر تحت تاثیر مد قرار گیرد؛ سالن نمایش همچون نمایشگاه لباس و مبلمان می‌شود نه آینه‌ای از شرایطی که در آن زندگی می‌کنیم یا می‌توانیم زندگی کنیم.

وی ادامه داد: اما در نمایش‌هایی که بر قهرمان پروری و داستان اسطوره‌ای متاثر از شخصیت‌های مثبت یا منفی قوی استوار است؛ منش، روش، پوشش و گفتار قهرمان به الگویی برای دوستداران خود تبدیل می‌شود زیرا اثری احساس برانگیز بر مخاطبش دارد .

این هنرمند افزود: پدیده مد در دهه های اخیر  به مدد خلاقیت طراحان مد شکل گرفته است و هنری جدید به حساب می آید. اما اگر این هنر بر مبنای طراحی لباس های ادوار مختلف استوار گردد به یقین بنیان های قدرتمند بصری و ساختاری خواهد داشت و از نظر تناسب بسیار اثرگذار خواهد بود. می‌توان از طراحی‌های لباس‌های متقدم تر الهام گرفت و با طراحی مدلهایی بر مبنای آن ها لباسی خلق کرد که روزگاری به پوشش معاصر جامعه بدل شود.

کاظمی درباره تاثیر تلویزیون در مد گفت: تلویزیون رسانه‌ای پر مخاطب است و تنوع موضوع ویژگی بارز آن است. به عبارتی موضوعات سرگرم کننده در کنار داستان‌های خانوادگی و اجتماعی به تماشاگر این فرصت را می‌دهد که داستان را دنبال کند، لباس‌ها،  موسیقی، طراحی صحنه یا گریم بازیگران را به صورت مستقل بررسی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گرچه تصور می شود؛ در یک اثر نمایشی برگرفته از رویداد‌های دراماتیک قدرتمند اجزای نمایش آنقدر درهم تنیده و منسجم است که فرصت ارزیابی جداگانه به تماشاچی نمی‌دهد و در نتیجه دکور و لباس به چشم نمی آید؛ اما  نباید از یاد برد که همه عناصر به همراه هم معنا دارد و بدون یکدیگر بی‌ارزش است.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار