المانیتور: روسیه همچنان کامیون های ترکیه را سرگردان نگه داشته است

وبسایت المانیتور در گزارشی نوشت با اعمال تحریم های مسکو علیه آنکارا، کاهشی جدی در صادرات ترکیه ایجاد شده است.

المانیتور: روسیه همچنان کامیون های ترکیه را سرگردان نگه داشته استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت المانیتور در گزارشی نوشت: بحران سیاسی و اقتصادی ایجاد شده میان روسیه و ترکیه که از نوامبر سال گذشته میلادی پس از هدف گرفتن یک جنگنده روسی بدست ترکیه ایجاد شد، امروز به اوج خود رسیده است. اعمال تحریم های اقتصادی علیه ترکیه از جانب روسیه از اول ژانویه سال جاری میلادی یکی از این موارد است. بنابر آمار منتشر شده "مجمع صادرکنندگان ترکیه،" صادرات ماه ژانویه 2016 در مقایسه با سال 2014 در همین ماه، 14.4 درصد کاهش یافته است.

به نوشته المانیتور، روسیه صادرات میوه و سبزیجات از ترکیه را به این کشور ممنوع کرد و با لغو سفرهای گردشگری به ترکیه، کار افراد راهنمای تور را کساد کرد.  "احمد داووداوغلو،" نخست وزیر ترکیه برای جلوگیری از زیان بیشتر در بخش گردشگری ترکیه، گردشگران روس را به ترکیه دعوت کرد.

اتحادیه بخش های کشاورزی ترکیه اعلام کرد با اعمال تحریم های روسیه کاهشی جدی در صادرات محصولات تازه ایجاد شده است. این اتحادیه از ترکیه خواست صادرکنندگان و تولیدکنندگان را در این زمینه حمایت کند. بنابر اعلام این اتحادیه، پس از سرد شدن روابط با روسیه، صادرات محصولات تازه ترکیه با کاهش 38.4 درصدی همراه بوده است. صادراتی که در ژانویه سال 2015، 215.2 میلیون دلار برآورد شده بود، اکنون به 132.7 دلار در ژانویه سال جاری میلادی کاهش یافته است.

زمانی که پیمان حمل و نقلی روسیه و ترکیه اول فوریه منقضی شد روسیه این پیمان را تمدید نکرد و در نتیجه همه محموله های جاده ای میان ترکیه و روسیه متوقف شد. در حال حاضر هزاران کامیون 18 چرخ ترکیه سرگردان هستند.

اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای اعلام کرد:ترکیه قصد دارد با متوقف کردن ورود کامیون های ترکیه تلافی کند. اما در این میان، ترکیه که بزرگترین کامیون های 18 چرخ را در اروپا در اختیار دارد، بیش از روسیه آسیب می بیند.

به علاوه، اول ژانویه نیز روسیه صدور روادید را برای اتباع ترکیه الزامی کرد و در نتیجه یافتن رانندگانی که ویزای روسیه راداشته باشند نیز یک مشکل بزرگ برای ترکیه قلمداد می شود.
گفته می شود ترکیه در حال حاضر همین مشکلات را با مصر نیز دارد. در سال 2012، ترکیه یک پیمان با اخوان المسلمین وابسته به دولت محمد مرسی در مصر امضا کرد. به موجب این پیمان، صادرات با کشتی از بندر اسکندرون ترکیه به بنادر مصر و از آنجا به شمال آفریقا و خاورمیانه انجام می شد. زمانی که رژیم مرسی سرنگون شد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد دولت عبدالفتاح سیسی را به رسمیت نمی شناسد.  درواکنش به این اقدام ترکیه، سیسی هم این توافق را از آوریل سال گذشته تمدید نکرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار