در کنفرانس مطبوعاتی مشترک؛

ظریف: تشکیل کمیسیون اقتصادی ایران و رومانی پس ز 12 سال/ کومانس: برداشتن گام‌های مهم در جهت روابط اقتصادی ایران و رومانی

کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران و رومانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه دو کشور ایران و رومانی بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه 11 اسفندماه) در محل وزارت امورخارجه کشورمان برگزار شد. "محمد جواد ظریف " وزیر امور خارجه کشورمان ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با همتای رومانیایی خود اظهار داشت: بسیار خوشحالم که امروز میزبان وزیر امور خارجه کشور رومانی و هیئت عالی رتبه ایشان در دولت هستیم.

وی ادامه داد: آقای وزیر با هیئتی مرکب از مشاور نخست وزیر، رئیس اتاق بازرگانی و اعضای عالی رتبه اقتصاد، انرژی و سایر دستگاه‌های دولت رومانی به همراه یک هیئت بلند پایه بخش خصوصی به ایران سفر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در اتاق بازرگانی دیدار خوبی با شرکت نزدیک به 100 عضو فعال در این زمینه در ریاست جمهوری داشتیم و دیدارهای دو جانبه نیز در جهت تقویت روابط دو کشور صورت پذیرفت.

ظریف گفت: دو کشور ایران و رومانی دارای روابط بسیار خوبی در گذشته بودند که به دلیل تحریم و مقررات ناعادلانه برخی کشورها روابط کاهش یافت.

وی افزود: اما امروز رهبران سیاسی دو کشور به توسعه روابط علاقه‌مند هستند.

وزیرامورخارجه کشورمان با اشاره به حوزه‌های مختلف همکاری میان دو کشور خاطرنشان کرد: در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی گفت‌وگو‌ها و مشورت‌های منظمی بین وزرای خارجه دو کشور صورت گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی موافقت‌نامه و یادداشت تفاهمی در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب مشترک و سایر مقوله‌های فرهنگی بین دو طرف به امضا رسید.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به موضوع گفت‌وگوی ادیان میان دو طرف تصریح کرد: گفت‌وگوی بین ادیان برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی بین دو کشور ایران و رومانی صورت گرفت.

وی در بخش دیگری افزود: در حوزه دانشگاهی و آموزش‌های عالی نیز با توجه به مزیت‌های دو کشور زمینه‌های مناسبی برای روابط بیشتر در حوزه دانشگاهی وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان گفت‌وگوهای اقتصادی مابین دو کشور اظهار داشت: نقشه راهی برای روابط اقتصادی بیشتر بین دو طرف تدوین شد و در آینده نیز کمیته اقتصادی مشترکی که فعالیت آن 12 سال به تعویق افتاد در شهر بخارست کشور رومانی تشکیل خواهد شد.

وی گفت: همکاری در حوزه حمل و نقل نیز برای دسترسی ایران به اروپا و همکاری دو طرف از طریق دریای سیاه صورت پذیرفت.

ظریف با اشاره به حوزه‌های دیگر همکاری میان دو کشور خاطرنشان کرد: در زمینه‌های انرژی، بانک، تولید،‌ خودروسازی، کشاورزی و صنعت توریسم بحث‌ها و تبادل نظرهایی مابین دو کشور صورت گرفت.

وی ادامه داد: تسهیل رفت‌وآمد تجار و توریسم مابین دو طرف و همچنین همکاری‌های پارلمانی،‌ قضایی و کنسولگری نیز بین وزرای ایران و رومانی مورد بحث قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان بار دیگر ضمن خوش‌آمد گویی به هیئت رومانیایی تصریح کرد: اطمینان دارم سفر وزیر امور خارجه رومانی و هیئت همراهشان به ایران شروع مجددی برای توسعه روابط بین دو کشور باشد.

 "لازار کومانس کاو " وزیر خارجه کشور رومانی نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و دیدار با محمدجواد ظریف اظهار داشت: همانگونه که آقای وزیر گفت می‌خواهیم برای از سر گیری روابط دو کشور همکاری‌هایی را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تحولات جدیدی در سطح بین‌الملل در حال شکل‌گیری است افزود: در روز اجرای برجام و پس از آن تغییرات زیادی در روابط ایجاد شده و به همین دلیل ما نیز امیدواریم روابط خوب و همکاری‌های زیادی در راستای منافع دو کشور در حوزه‌های مختلف صورت گیرد.

وزیر خارجه رومانی ادامه داد: هیئتی که برای همکاری به ایران آمده‌اند به صورت تصادفی انتخاب نشده بلکه صرفا برای توسعه روابط این سفر را انجام داده‌اند.

وی گفت: امروز صبح در جلسه‌ای که بیش از 100 نفر از تجار ایرانی و رومانیایی در آن حضور داشتند اولین قدمها برای حرکت در حوزه‌های اقتصادی، انرژی و حمل و نقل تشکیل شد.

کومانس کاو افزود: ما توافق کردیم که در این حوزه‌ها همکاری‌ها را افزایش داده و کریدور ایران، دریای سیاه‌ و اروپا برای دسترسی آسانتر تجار ایرانی به اروپا فراهم شود که دارای نقشی بسیار مثبت خواهد بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند از این طریق به توسعه روابط در زمینه‌های مختلف اقدام کنند.

وزیر خارجه رومانی گفت: در زمینه گردشگری و کشاورزی پتانسیل بالایی در هر دو طرف وجود دارد و همچنین فرصت‌های بسیاری در زمینه‌های صنعت و معدن و ریل، ‌فرهنگ و گردشگری در دو طرف گفت‌وگو وجود دارد.

وی همچنین با ابراز خوشحالی در خصوص از سرگیری روابط اذعان داشت: من فکر می‌کنم امروز ما شروع بسیار خوبی داشتیم و خوشحالم که این فرصت بسیار مهم در اولین کمیته مشترک اقتصادی برای توسعه مناسبات اقتصاد مابین دو طرف تشکیل شد.

وزیر امور خارجه رومانی در پایان ضمن اشاره به شکل‌گیری بحث‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بین دو طرف تصریح کرد: حوزه‌های زیادی بین دو کشور ایران و رومانی برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه وجود دارد بنابراین ما نیاز مبرمی جهت برقراری امنیت در منطقه داریم.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار