سفیر هند:

آماده تکمیل خطوط ریلی خراسان رضوی هستیم

سفیر هندوستان از آمادگی کشورش برای تکمیل خطوط ریلی خواف-غوریان-هرات و مشهد-چابهار و پیگیری صدور یک روزه ویزا برای سفر شهروندان خراسان رضوی به هند خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سفیر هندوستان در جمهوری اسلامی ایران در دیدار با استاندار خراسان رضوی از آمادگی کشورش برای سرمایه گذاری و ادامه مسیر ریلی خواف-غوریان-هرات خبر داد و گفت: این مسیر برای منطقه و سرمایه گذاری هندوستان در بحث معادن افغانستان اهیمت بسزایی دارد.

سائووراب کومار با اشاره به سرمایه گذاری های انجام شده در معادن افغانستان، افزود: راه اندازی این مسیر می‌تواند منجر به شکوفایی روابط شود و ما برای انتقال مواد اولیه از این معادن به سایر نقاط و دریاها نیاز به این سرمایه گذاری داریم.

وی همچنین بر اهمیت محورهای مواصلاتی ریلی و جاده ای تاکید کرد و اتصال به آسیای میانه را به نفع دو کشور دانست و گفت: محور ریلی مشهد-چابهار و مسیر ریلی خواف-غوریان-هرات بحث مهمی در توسعه محورهای مواصلاتی و ارتقا سطح روابط چند جانبه در منطقه است.

کومار چابهار را بعنوان نقطه محوری اتصال هند به آبهای آزاد و شرق به غرب دانست و گفت: از این رو موضوع سرمایه گذاری در چابهار در هندوستان مصوب شده و قرارداد سرمایه گذاری در این منطقه هم آماده شده و منتظر تصویب نهایی آن هستیم.

وی با اشاره به تاکید نخست وزیر کشورش بر ارتقا سطح روابط اقتصادی با آسیای میانه،‌ تاکید کرد: برای افزایش حجم تجارت با این منطقه نیازمند محورهای مواصلاتی جمهوری اسلامی ایران با توجه به امنیت بالای این کشور هستیم .

سفیر هندوستان امنیت قابل توجه محورهای جاده‌ای و ریلی ایران را علت تاکید بر شتاب گیری تکمیل مسیر ریلی خواف تا هرات دانست و گفت: این امر به سود اقتصاد کشورهای منطقه است.

کومار تصریح کرد: سطح روابط اقتصادی عوامل و زمینه های زیادی دارد، روابط اقتصادی ما و ایران بر دو عامل محوری یعنی سوخت های فسیلی و ترانزیت از طریق محورهای مواصلاتی ایران متمرکز است.

وی راه اندازی خط هوایی مستقیم بین مشهد و هند را با توجه به ظرفیت های مذهبی موجود در مشهد منجر به ارتقا گردشگری مذهبی و رفت و آمد بیشتر مردم دو کشور بویژه شیعیان به خراسان رضوی دانست و گفت: این امر به سهم خود باعث شکوفایی اقتصاد گردشگری دو کشور می شود.

سفیر هندوستان درباره ویزای شهروندان خراسان رضوی برای سفر به هند گفت: برای جلوگیری از تردد متقاضیان ویزای هند به تهران طی هماهنگی با یک آژانس خدمات مسافرتی در مشهد این امکان فراهم شد که کار صدور ویزا از این طریق انجام شود.

کومار ابراز امیدواری کرد: فرایند 10 روزه صدور ویزا به هند به یک روز تقلیل یابد و مقررات سخت ویزایی برداشته شده و زمینه صدور ویزای فرودگاهی نیز فراهم گردد.

وی با اشاره به تقاضای اتاق بازرگانی برای برابر شدن تعرفه زعفران صادراتی از خراسان رضوی با تعرفه وارداتی از هند گفت: تعرفه ای که برای زعفران وارداتی از ایران بسته شده به منظور حمایت از تولید داخلی است اما هم اکنون تعرفه ترجیحی در حال پیگیری است و زعفران را هم می توان در این قرارداد تعرفه ترجیحی گنجانید.

سفیر هندوستان با تاکید بر گسترش سطح روابط با خراسان رضوی،‌ افزود: تاریخ و فرهنگ مشترک دو کشور کمک زیادی به گسترش روابط بویژه اقتصادی می کند؛ ما روابط خود را در طول تحریم ها با وجود دشواری های بسیار حفظ کردیم،‌ اما با اجرای برجام به طور طبیعی موانع زیادی از سر راه توسعه روابط دو کشور برداشته شده است.

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.