همدان؛

اسفند، پر جنب و جوش ترین ماه سال

ماه اسفند با تمام ماه های سال فرق دارد نه تنها از این جهت که آخرین ماه سال است بلکه از این نظر که جنب و جوش و هیجان آن با دیگر ماه های سال تفاوتی اساسی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛همه و همه از کسبه و تجاری که به حسابرسی آخر سال مشغول میشوند تا تولید کننده های که به فکر تحویل آخرین سفارش های خود هستند ، شرکت های تجاری و اداری که در حال بیلان گیری پایان سال هستند و حتی بچه که مشغول خرید لباس عید یا ترقه بازی تو کوچه وخیابان هستند و برای رسیدن عید و گرفتن عیدی لحظه شماری میکنند .


اسفند ماه تلاش مضاعف خانم هاست از این جهت که همزمان باید به چند کار مهم و پر مشغله برسند از تهیه و تدارک وسایل و لوازم خاص شب عید مانند آجیل ، میوه ، شیرینی گرفته تا رفتن به بازار و خرید کفش ولباس نو برای بچه ها یا شاید هم خربد یا عوض کردن یکی دو قلم از وسایل منزل میشوند.

اما بی شک همگان بر این نکته اذعان داریم که در میان این همه مسئولیت های گوناگون داستان خانه تکانی یکی از مهمترین ، زمانبرترین و خسته کننده ترین و در عین حال پر درد سر ترین مشغله های فکری و عملی آنها محسوب می شوند .

اصرار بر انجام همه این امور آن هم در یک دوره فشرده و کوتاه مدت میتواند زمینه ای برای بروز برخی رخدادهای ناگوار تلقی شود که میتواند موجب دردسر خانم خانه ویا تمام افراد خانواده را در روز های پایانی سال در بر داشته باشد .

بنابر اعلام سازمان فوریت های پزشکی کشور اسفند ماه حادثه خیز ترین ماه سال به خصوص برای بانوان است چرا که در حین نظافت و خانه تکانی شب عید به انواع حوادث ریز و درشت چون سقوط از بلندی ،افتادن اشیاء، بریدگی ناشی از شیشه و فلزات ،سوختگی با آب جوش ،انواع مسمومیت وسوختگی ناشی از استنشاق و یا ریختن محلول های پاک کننده روی پوست و چشم ، انواع در رفتگی ، شکستگی ، درد های کمر و گردن مواجه میشوند .

سری به یکی از بیمارستان شهر زدم و با مریم ابراهیمی پرستار اورژانس در خصوص حوادث اسفند ماه صحبت کردم؛ وی گفت: اسفند برای آنها نیز ماه شلوغ وپر مصدومی است .

وی به بانوان توصیه کرد: رعایت نکات ایمنی و همچنین دقت در انجام امور به نسبت زمان و یا ابزار مربوطه یکی از مهمترین و اصلی ترین نکاتی است که باید در این ماه باید مد نظر بانوان باشد اینکه سعی شود خانه تکانی حداقل از یکی دو ماه به اسفند ماه در دستور کار بانوان قرار گیرد و هیچگاه سعی نکنید همه کارها را یکباره و در دقیقه نود انجام دهید .

ابراهیمی تاکید کرد: جابجایی اجسام بر مبنای حجم وزنشان نیازمند 2یا چند نفر است و انجام کارها به تنهایی عایدی جزء کمر درد ، خستگی و حتی وارد شدن خسارت مادی ندارد به خودتان استراحت دهید و یک نفس مشغول کار نشوید.

وی تاکید کرد: از مواد شوینده استاندارد استفاده کنید و از ترکیب خود سرانه آنها بپرهیزید از موادی مانند اسید ویا جوهر نمک تا حد امکان جهت شستن و یا باز کردن لوله های فاضلاب و بخصوص مکانهای در بسته استفاده نکنید.

در این ماه بازار آتش بازی داغ است والدین باید بر آتش افروزی فرزندان خود نظارت داشته باشند تا زیبایی و شادی این ماه به غم و فاجعه درد ناکی منتهی نشود .

ساعت 2 بعد از ظهر است شور وشوقی خاص در خیابانها حاکم است دست فروشها با شعرهای بداهه و زیبا توجه مشتریان را به خود جلب میکنند بوی عود در فضا پراکنده شده است .

در خیابان پرسه میزنم خانمی که یکی یکی و با حوصله اجناس دست فروش ها را برانداز میکرد توجهم را جلب کرد جلو رفتم نظرش را در مورد اسفند و خرید پرسیدم .

لیلا مسرو گفت: اگر چه خرید شب عید یک عادت و رسم تقریباُ مهم به نظر میرسد اما بر اساس منطق ، حفظ سلامتی و آرامش خود و اعضای خانواده اهمیت بسیاری دارد که با اقدامات و کارهای شتاب زده نباید آنرا از بین برد .

وی ادامه داد: وقتی میتوان بسیاری از کارهای شب عید را چند روز و یا حتی چند ماه زودتر آغاز کرد پس چرا گاهاَ اصرار به تعویق انداختن آنها را تا اسفند ماه داریم  مهم این است که شما راحت باشید و کمتر به زحمت بی افتید اگر فقط باور داشته باشید خانه تکانی صرفاَ مختص با اسفند ماه و شب عید نیست.

با کمی گردش در شهر کاملاَ تفاوت اسفند ماه را با سایر ماه ها به خوبی مشاهده میکنید همه و همه در تلاش و تکاپو هستند اینگار همه دیرشان شده است اسفند ماه شلوغ ، پر کار ،پردردسرو جنجالی است .

باور کنید ایام عید و نوروز امسال نیز بزودی خواهد آمد وبسیار زودتر از آنچه که شما تصور کنید خواهد گذشت درست مثل نوروز های گذشته مهم این است که شما ،همسر و فرزندانتان در سلامت کامل باشید و یقین بدانید هیچ چیز حتی یک کاخ مجلل و مزین به انواع و اقسام لوازم و دکوراسیون آنچنانی هم در مقابل یک خانواده شاد و خندان قابل قیاس نیست.

همین طور که ویترین مغازها را یکی پس از دیگری میگذراندم وارد یکی از مغازه ها شدم که نسبت به سایر مغازه ها خلوت تر بود کمی صبر کردم تا مشتریان با لبهای خندان و دستانی پر مغازه را ترک کردند.

از محمد سلیمی کفش فروش در خصوص حال و هوای این روز ها پرسیدم گفت: بهترین ماه سال برای کاسبها در این ماه است چرا که بیشترین فروش را در این سال دارند .

وی به خانمها توصیه کرد: در انجام امور خانه تکانی از اعضای خانواده کمک بگیرند  اما آنها را تمام وقت در گیر و کلافه نکنند همچنین از وظایف اصلی خانه داری خود هم غافل نشوند قرار است شما خانه تکانی کنید و نه اینکه با برخی از رفتارهای غیر عقلانی و غیر منطقی خود زمین و زمان را تکان دهید.

امید در این روزهای پایانی به فکر همه و همه باشیم تا همه سالی شاد و با نشاطی را آغاز کنیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.