گزارش/

حال اورژانس های کشور اورژانسی است

اورژانس کشور از مشکلات فراوانی از جمله: کمبود نیروی انسانی، پایگاه های اورژانس، تجهیزات و ... رنج می برد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛شاید اورژانس تنها نامی باشد که هنگام بروز حوادث، تصادفات و یا بیماری برای افراد بیمار و مصدومان امیدبخش است. اما ظاهرا این روزها حال فرشته های بدون بال سلامت خیلی خوب نیست و مشکلات آنها از کمبود نیرو شروع می شود و تا فرسودگی ناوگان و حقوق های پایین ادامه می آید. انگار این روزها شنیدن اخباری مانند حمله بهد پزشکان و پرستاران برای خیلی ها عادی شده است اما باید توجه داشت که نباید ناامنی محیط کار را نیز به مشکلات کادر درمانی و مخصوصا پرسنل اورژانس اضافه کرد چرا که این افراد باید در کمترین زمان جان مردم را نجات دهند.

کمبود نیروی انسانی مشکل دنباله دار اورژانس ها
مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور در مورد مشکلات این حوزه می گوید: بزرگترین مشکل اورژانس ها مربوط به نیروی انسانی است.

یکی از این مسائل مریوط به کمبود نیرو است، در حال حاضر پرسنل اورژانس شامل 15 هزار و 200 نفر است در حالی که تنها برای حفظ شرایط موجود در نوروز به 18 هزار و 500 نیرو نیاز داریم و در واقع اکنون به 20 هزار نیرو نیاز داریم و این به معنای کمبود چند هزارتایی نیرو در سازمان اورژانس کشور است.

وی افزود: گفتنی است که در حال حاضر اجازه استخدام نیروی جدید را نداریم و تربیت نیروهای اورژانس نیز به  عهده دانشگاه های علوم پزشکی است اما با توجه به نیاز شدید به نیرو در این قسمت نسبت به برنامه پنجم توسعه عقب‌ هستیم. البته خوشبختانه با توجه به این که نظام پرداختی‌ای که برای همه نیروهای دولتی اجرا می‌شود برای اورژانس نیز اجرا می‌شود پرسنل اورژانس مشکلی در مورد پرداختی ها ندارند. اما سوال این جاست که آیا پرسنل اورژانس حقوق متناسب با نوع عملکردشان را دریافت می‌کنند یا خیر؟

ناوگان اورژانس به اندازه کافی نیست
خالدی سخنگوی اورژانس کشور می گوید: طبق برنامه 5 و 6 توسعه باید پایگاه‌های جدید اورژانس احداث شود که به دلیل مشکلات شهری بعضی از آن‌ها قابل ساخت نیستند و در واقع جانمایی پایگاه اورژانس  در شهر از دیگر مشکلات ماست.

وی با اشاره به این که تجهیزات در حمل و نقل حوادث پرتلفات از دیگر مشکلات اورژانس است، اضافه کرد: در حال حاضر 57 اتوبوس آمبولانس داریم که این تعداد باید حداقل 2 یا 3 برابر شود. همچنین آمبولانس‌ها باید به تفکیک شرایط جغرافیایی برای مناطق مختلف در نظر گرفته شوند. زیرا کشور ما اقلیم‌های متفاوتی دارند تا کنون همه آمبولانس‌های ما یک شکل بوده‌اند البته سعی داریم در سری جدید این فاکتور را در نظر بگیریم. 

اورژانس های هوایی نیازمند امداد فوری مسئولین
اورژانس هوایی برای حوادثی که بیش از یک مصدوم دارد و  در مناطق صعب‌العبور به کار گرفته می‌شود همچنین امدادرسانی به عشایر از دیگر اقدامات این ناوگان به شمار می‌آید. طبق بررسی های انجام شده کشور به 44 فروند بالگرد هوایی اورژانس نیاز دارد در حالی که اکنون فقط 19 مورد از آن فعال است. 

خالدی سخنگو اورژانس کشور می گوید: اورژانس هوایی یکی دیگر از مشکلاتی است که ما با آن روبه‌روهستیم .بالگردهای فعلی ما برای اورژانس طراحی نشده‌اند و در واقع بالگردهای فعلی چندمنظوره هستند که آنها را مدی‌کوپتر می نامند. با توجه به این که اورژانس هوایی در حوادث پر تلفات کمک کننده است، تلاش می‌کنیم که این ناوگان را تجهیز کنیم.

در بالگردهای هوایی مولفه های زیادی باید مدنظر گرفته شوند.مؤلفه‌های مورد نیاز در این خصوص عبارتند: از بالگرد هوایی، تجهیزات و نیروی انسانی.

وی افزود: نیروی انسانی در اورژانس هوایی باید همان نیروی زمینی باشد البته با این تفاوت که این افراد باید آموزش‌های فضایی لازم مانند نحوه نزدیک شدن به بالگرد و مشکلاتی که در ارتفاعات برای افراد ایجاد می‌شود را دیده باشند.ارگاه اورژانس هوایی برگزار می‌کند که نیرو های اورژانس‌های هوایی همگی مؤظف به گذراندن آن هستند.

لزوم نوسازی آمبولانس ها پس از 7 سال
سخنگوی اورژانس کشور در خصوص مشکلات دیگر این سازمان معتقد است: مشکل دیگر ما آمبولانس ها هستند هرچند که در حال حاضر تلاش می کنیم تا مشکل آمبولانس‌ها را برطرف کنیم. 

وی با بیان این که آمبولانس‌های اورژانس به جهت مسئولیت خطیر نجات جان بیماران باید در مدت زمان مشخصی تجهیز شوند، گفت: آمبولانس‌های اورژانس باید بین 5 تا 7 سال نوسازی شوند تا برای ارائه خدمت دچار مشکل نشوند. در حال حاضر 850 پایگاه اورژانس نسبت به برنامه پنجم توسعه عقب هستند. 

 2 هزار آمبولانس به ناوگان اورژانس اضافه می‌شود 
مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور در خصوص افزایش دو هزار آمبولانس با امکانات پیشرفته در ناوگان زمینی اورژانس افزود: طبق قراردادهای بسته شده 400 آمبولانس تا پایان سال جاری، 800 آمبولانس خردادماه سال آینده و 800 آمبولانس دیگر تا پایان سال 95 به ناوگان زمینی اورژانس اضافه خواهد شد.

وی اضافه کرد: طبق دستور وزارت بهداشت تلاش می‌شود تا حدود دو هزار آمبولانس به ناوگان اورژانس اضافه شود امیدواریم به تدریج این آمبولانس‌ها کارشناسی شوند.

آغاز طرح امداد نوروزی از 26 اسفند
خالدی سخنگوی اورژانس کشور گفت:  طرح امداد نوروزی از 8 صبح 26 اسفند ماه آغاز و تا 8 صبح 15 فروردین 95 در سطح کشور ادامه دارد.
تعداد دو هزار و 158 پایگاه اورژانس در طرح سلامت نوروزی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند، این طرح از هشت صبح 26 اسفند ماه آغاز می‌شود و تا هشت صبح 15 فروردین ماه ادامه می‌یابد. 

وی ادامه داد: از این تعداد پایگاه اورژانس، 833 پایگاه در شهرهای کشور و هزار و 325 پایگاه در سطح جاده‌های کشور آماده‌ی ارائه خدمات می‌باشند. همچنین 19 فروند بالگرد اورژانس در سطح جاده های کشور،‌ مسیرهای پر تردد، مناطق صعب‌العبور و مناطق تفریحی و گردشگری خدمات ارائه می‌دهند. 57 دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز برای خدمات سرپایی و حوادث پر تلفات در 297 نقطه در سطح کشور در مبادی ورودی و خروجی شهر آماده‌باش هستند.

سخنگوی اورژانس کشور از استقرار ایستگاه‌های سلامت نیز خبر داد و گفت: ایستگاه‌های سلامت نیز با حضور کارشناسان بهداشتی و درمانی و اورژانس مستقر می‌شود و عموم وظایف این ایستگاه‌ها ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، اورژانسی و توصیه‌های لازم بهداشتی و درمانی در سفر است. در این طرح امدادی 18 هزار و 500 نیروی انسانی به کار گرفته می‌شود که 15 هزار و 200 نیرو، نیروهای عملیاتی و مابقی جهت اضافه کار در نظر گرفته شدند. 

وی اضافه کرد: 2 فروند اورژانس دریایی آماده ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی و انتقال بیماران و مصدومین در بنا‌در جنوبی استان هرمزگان و جزیره‌ی قشم هستند. 


گزارش از ریحانه هرندی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
سلام. ما هم از زحمات شما ( پرسنل اورژانس) تشکر می کنیم و شرایط شما رو درک می کنیم. واقعا کار سختی دارین. براتون آرزوی سلامتی و تندرستی می کنم. خدا قوت.
-
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
با سلام و تشکر ازسایت خوبتون
بنده هم از پرسنل 115 هستم در تکمیل حرفهای همکارم باید بگم که الان مشکل اصلی ما نبود نیرو و آمبولانس هست و همچنین دریافتی کم.
شما تصور کن وقتی شیفتها24ساعته باشه و ما 13شیفت در ماه سرکار اشیم .توهر روز میانگین 5تا7ماموریت بریم که معمولا خیلی بشتر از اینه در ماه میشه312 ساعت کاروحدودا2200ماموریت برای هر نفر از مادر 1ماه،حالا بماند تماسهایی که مزاحم هستن/بنظر شما مگه ما بادیدن صحنه های تصادف و تیکه شدن بدن همنوعامون خوشحال میشیم؟نه والا ماهم ناراحت میشیم.استرس اینکه هر لحظه از24ساعت ممکنه اتفاقی بیوفته که واقعا هیچ کس دوست نداره روح و روان ما رو خراب میکنه.
در مقابل این دریافتی کم و تبعیضهایی که بین ما که نوک پیکان درمانیم و سایر همکارا و همچنین انتظارات زیاد مردم باعث میشه ما اون انگیزه و خلاقیت رو نتونیم بکار ببریم.انصافا ما همه تلاشمون اینه کارمون رو درست و وجدانی انجام بدیم. امیدوارم با فرهنگ سازی که میشه مردم بیشتر با 115 آشنا بشن و بدونن که در برخورد با موارد اورژانس چطور صحنه رو مدیریت کنن تا تیم 115 برسه/حرف زیاد هست اما اینجا نمیشه گفت/
در پایان من این انتظار رو دارم که انصافا با توجه به اینکه نوروز در راهه اولا هموطنان تومسافرتها بیشتر دقت کنن تا خدای ناکرده مشکلی براشون پیش نیاد دوما هر جاتونستن برن تو پایگاه ها وخودشون از مشکلات پرسنل 115 بپرسن تا حرف ما رو بیشتر درک کنن.ممنون
-
ناشناس
۰۹:۳۷ ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
من خودم از پرسسنل 115 هستم.خدا وکیلی کاش مردم خودشون داوطلبانه برن سری بزنن و مشکلات ما رو ببینن.از نبود امبولانس مجهز تا نبود نیرو به اندازه کافی/خداییش پیام منو بذارین.هموطنان عزیزی که این پیام رو میخونین خداروشاهد میگیریم ما همه تلاشمون کمک به موقع هست اما شما تصور کنین وقتی تعداد امبولانس کم و اتفتقات اورژانس زیاد باشه ما چطور به موقع برسیم سر صحنه؟مورد دیگه اینکه ما با هیچکسی پدر کشتگی نداریم .ما تنها خوشحالیمون زمانیه که واقعا کسی رو نجات بدیم.خیلی وقتا بیمار یا مصدوم هایی داریم که قبل از رسیدن به بیمارستان فوت میکنن.ما هم مثل همه با دیدن این صحنه ها که کم هم نیستن ناراحت میشیم.ما هم درک داریم ماهم انسانیم و احساس داریم.
مشکلات ما هم مثل همه زیاده مخصوصا که دریافتی هامون نه به موقع هست و نه به اندازه.هیچ انگیزه ای نمیمونه که از خلاقیت و تواناییهامون 100%استفاده کنیم.
دوستان وقتی اتفاقی میوفته شما تماس میگیرین اوت خونسرد باشید بعد شرایط رو دقیق گزارش بدین و بدون هماهنگی با تیم اورژانس 115 اقدامی نکنید
لطفا این پیام منو ثبت کنین تا اطلاع رسانی بشه.ممنون وببخشید که طولانی شد
آخرین اخبار