پیشنهاد آخر هفته فرهنگی؛

از فیلمهای پرفروش سینما تا کاخ صاحبقرانیه در پایتخت

پیشنهاد آخر این هفته از فیلم‌های پرفروش اسفندماه و کاخی دیدنی در تهران می‌گوید.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با توجه به مشغله کاری که همه ما به نوعی در طول هفته درگیر آن هستیم، آخر هفته فرصت خوبی است برای پرداختن به کارهایی که در طول هفته وقت آن را نداریم. به همین منظور در بسته فرهنگی به معرفی آثاری در این زمینه‌ها می‌پردازیم که دیدن، خواندن و شنیدن آن‌ها می‌تواند برای مدت کوتاهی هم که شده ذهنمان را فارغ از افکار روزانه به این سو و آن سو بکشاند.

سینما آخر هفته
از آنجایی که اکران فیلم‌های سینمایی همه در صف نوروزی خود نشسته‌اند، سالن‌های سینمایی شاهد فیلم جدیدی نبوده و مخاطبان حول همان فیلم‌هایی که روی پرده سینما است را مشاهده می‌کنند.

به فیلم‌های پرفروش این هفته می‌توانیم به فیلم «فی المدت معلوم» ساخته وحید امیرخانی، فیلم «کوچه بی‌نام» به کارگردانی هاتف علیمردانی، فیلم «من سالوادور نیستم» به کارگردانی منوچهره هادی. آخر این هفته فرصت خوبی است تا در کنار خانه تکانی وقت خود را در کنار خانواده به تماشای فیلم بگذرانیم و خود را برای یک هفته پرکار آماده سازیم.

تئاتر آخر هفته
خانه موزه استاد عزت الله انتظامی (قیطریه) این بار میزبان نمایش کمدی از داریوش مودبیان است که با کمدی بودن خود اما با رنگی دیگر توانسته متفاوت‌تر از گونه‌های نمایشی روی صحنه نقش‌آفرینی کند.

این اثر اقتباسی از نمایش کوتاه «کودکی مرده در پیاده‌رو» است که به صورت کار گروهی آن را تمرین کردیم و توسط خودم اقتباس و ترجمه شد تا به روی صحنه برود.

از فیلمهای پرفروش سینما تا کاخ صاحبقرانیه درپایتخت

داستان دو خانم متشخصی است که به پارک می‌آیند تا در آنجا استراحت کنند و متوجه شخصیتی در پشت یکی از بوته‌ها می‌شوند، ازطرفی وجود یک رفتگر و زن کولی کل ماجرا را دچار تغییر می‌کند.

تئاتر این هنر نمایشی با اجرای زنده و نفس به نفس خودش با تماشاگران همیشه تازگی خود را داشته و این فرصت را می دهد تا دنیای دیگری را مخاطبان تجربه کنند.

کتاب آخر هفته
داستان‌های کوتاه «رژه پنگوئن‌ها» و نمایشنامه «سگ خوری» که هر دو به قلم محمدرضا قلی‌پور نوشته شده و این روزها خبر رونمایی از آن‌ها به چشم می‌خورد.

هر کدام داستانی در دل خود دارند که آدمی را با نوشته‌هایش عجین می‌کند.

از فیلمهای پرفروش سینما تا کاخ صاحبقرانیه درپایتخت

«رژه پنگوئن‌ها» از دوران سربازی و خاطره‌هایش می‌گوید به نوعی که آدمی خودش را در آن محل‌ها حس می‌کند و اتفاقات را با چشم خود می‌بیند. همچنین نمایش «سگ خوری» که با داستانی متفاوت‌تر انسان را به سوی خودش می‌کشاند و همراه می‌شود. آخر این هفته فرصت مناسبی است تا به کتاب فروشی‌ها سری بزنیم و کتاب‌ها را خریداری کرده تا آنها را بخوانیم و تمجید و تعریف‌ها را  از نزدیک لمس کنیم.

گالری آخر هفته
از قدیم تا به امروز شاهنامه و داستان های اساطیری آن را از بزرگان اقوام ویا دوستان خود شنیده‌ایم. این بار با تصاویری خاص برایمان داستان تصویرسازی شده  و میتوانیم به صورت بصری بیشتر آن را درک کنیم.

این نمایشگاه براساس پژوهش خانم اکرم احمدی توانا، شکل گرفته و کاتالوگ نمایشگاه با مقدمه خانم دکتر فیروزه ملویل،رئیس مرکز شاهنامه برای تحقیقات فارسی، کالج پمبوروک، کمبریج، به عموم عرضه میشود.

هنرمندانی که آثارشان در این نمایشگاه عرضه خواهد شد: عربعلی شروه- نیکزاد نجومی - مهدی حسینی - گیزلا وارگا سینایی - فریدون آو - مرضیه قره داغی -فرح اصولی - ترانه صادقیان - شیرین نشاط - جمشید حقیقت شناس - سعید روانبخش - رضا هدایت  و... می توان اشاره کرد.

آخر هفته کجا بریم؟
کاخ صاحبقرانيه
ناصرالدين در سال 1267 ﻫ .ق دستور داد ساخت قصر نياوران را در دو طبقه شامل شاه نشين، کرسي خانه، حمام و 50-40 دستگاه خانه هر کدام شامل 4 اتاق و يک ايوان براي زنانش بسازند. او در سي و يکمين سال حکومتش خود را صاحب قران ناميد و اين کاخ را «کاخ صاحبق&» نام نهاد.پس از او، مظفرالدين شاه تغييراتي در ساختمان ايجاد و قسمتي از حرمسرا را خراب کرد. فرمان مشروطيت نيز در حياط کاخ صاحبقرانيه، توسط او امضا گرديد.در دوران پهلوي اول اين کاخ براي برگزاري مراسم ازدواج محمدرضا پهلوي و فوزيه بازسازي مي شود، اما به علت سرماي شديد آن سال مراسم در مکان ديگري برگزار مي گردد.

از فیلمهای پرفروش سینما تا کاخ صاحبقرانیه درپایتخت

در زمان پهلوي دوم، فرح ديبا تغييراتي اساسي در قسمتهاي داخلي بنا و دکوراسيون آن ايجاد کرد و طبقه اول يعني حوضخانه براي پذيرايي ميهمانان و طبقه دوم به عنوان دفتر کار محمد رضا پهلوی مورد استفاده قرار گرفت.از ديگر اتاقهاي اين کاخ مي توان به کرسي خانه، چايخانه، ظرفخانه، اتاقهاي بازي، بار و پذيرايي در طبقه اول و اتاقهاي مذاکرات انتظار سفرا، منشي، هدايا، دندانپزشکي و استراحت محمدرضا پهلوي نام برد.همة درها و پنجره هاي چوبي اين بنا به شکل اُرُسي بوده و با شيشه هاي رنگي تزئين شده است.

نشاني : تهران، ميدان شهيد باهنر




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار