برگزاری مسابقات اسکی در بامیان با حضور ورزشکاران داخلی و خارجی

ششمين دور مسابقات اسکي افغانستان با حضور اسکی‌بازان داخلی و خارجی در ولايت مرکزی و کوهستانی باميان برگزار شد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛اين مسابقات از شش سال پيش، هر ساله در دامنههاي کوه بابا در مرکز ولايت باميان، با حمايت نهادهاي بينالمللي برگزار ميشود.

مسابقات روز جمعه، 14 حوت در دو بخش حرفهاي و آماتور برگزار شد که در بخش حرفهاي شاه آغا، محمد و مجتبي به ترتيب مقامهاي اول تا سوم را کسب کردند و بخش آماتور نعمتالله، حسين علي و حسن، اول تا سوم شدند.

در اين مسابقات 9 ورزشکارخارجي هم حضور داشتند، اما صاحب مقامي نشدند.

هدف از برگزاري اين مسابقات رشد ورزش اسکي و معرفي باميان به عنوان محلي مناسب براي اسکي خوانده شده است.

عليشاه فرهنگ از برگزارکنندگان اين مسابقات به بيبيسي گفت که ورزشکاران باميان علاقمند هستند بتوانند در مسابقات بينالمللي راه يابند و در حال حاضر دو نفر از اين ورزشکاران شانس شرکت در مسابقات اسکي 2018 در کوريا را دارند و براي اين که اين شانس به فرصت واقعي تبديل شود، نياز به حمايت دولت است.

آقاي فرهنگ افزود که در حال حاضر دولت و کميته ملي المپيک توجهي به اين ورزش ندارند و در مسابقات حتي يک نفر هم از مسئولان اين کميته حضور نداشت.

مربي باشگاه اسکي باميان گفت که نبود پارکي مشخص براي ورزش اسکي، عدم دسترسي به تجهيزات اين ورزش و نبودن يک برنامه ملي و بينالمللي براي حمايت از اين ورزش در افغانستان، از مشکلات اصلي اسکيبازان افغان است.

در مسابقات امسال برخلاف سالهاي گذشته تعداد ورزشکاران خارجي بسيار اندک بود. به گفته آقاي فرهنگ تنها 9 اسکيباز خارجي در اين مقابقات حضور داشتند.

کاوون خموش، خبرنگار بي
بيسي که براي پوشش خبري اين مسابقات به باميان رفته، ميگويد که افرايش تعداد اسکيبازان داخلي و نبود ورزشکاران خارجي در مسابقات اسکي باميان از يک سو بيانگر آن است که علاقمندي به اين ورزش در باميان افزايش يافته و از سوي ديگر بيانگر دشواري سفر براي خارجيها به باميان است.

در حال حاضر راههاي زميني منتهي به باميان با مشکلات امنيتي همراه است، چرا که در هر دو راهي که کابل را به باميان وصلي ميکند، گروه طالبان نفوذ دارند و از سوي ديگر شرکتهاي هواپيمايي پروازهاي خود را به باميان قطع کردهاند.

علاقمندان ورزش اسکي تاکيد ميکنند که دولت بايد براي بهبود امنيت سفر به باميان اقدام کند و شرکتهاي هواپيمايي را تشويق کند که پروازهاي خود را از سر بگيرند. برگزارکنندگان مسابقات اسکي باميان گفتهاند که اين مسابقات دو روزه فردا با شرکت ورزشکاران دختر در اين شهر تاريخي برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: افغانستان ، مسابقات ، اسکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار