سخت‌گیری‌های گذشته در خصوص صدور مجوز کتاب وجود ندارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هم اکنون سخت‌گیری‌‌های گذشته در زمینه صدور مجوز برای چاپ کتاب وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال، صبح امروز با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علاقه‌مندان به حوزه پژوهش در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص صدور مجوز کتاب گفت: هم اکنون سخت‌گیری‌های گذشته در زمینه صدور مجوز کتاب وجود ندارد و به کتاب‌ها در چهارچوب قانون مجوز نشر داده می‌شود. در حوزه انتشار کتاب‌های پژوهشی سعی نکردیم، محدودیتی ایجاد کنیم بلکه کمک می‌کنیم تا این گونه پژوهش‌ها در جامعه منتشر شود.

وی افزود: فعالیت‌های مطالعاتی باید در زمینه اقتصاد فرهنگ نیز صورت بگیرد. به دلیل ذهنیتی که در جامعه وجود دارد و اقتصاد را مرتبط با فرهنگ نمی‌داند، هم اکنون نشریه‌ای در زمینه اقتصاد فرهنگ راه‌اندازی شده که در اسفند ماه سال جاری چهارمین شماره آن منتشر می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آنکه نمی‌توان ساختار واحدی برای فعالیت‌های پژوهشی حوزه فرهنگ ایجاد کرد اظهار داشت: می‌توان ارتباطی میان پژوهشگران به وجود آورد تا از پژوهش‌های انجام شده اطلاع یابند. باید برخی اقدامات پژوهشی را به صورت جمعی انجام بدهیم در حالیکه هم اکنون بیشتر روی پژوهش‌های فردی تاکید می‌کنیم.

جنتی ادامه داد: در صورتی که مجموعه پژوهش‌های سراسر کشور به درستی پیگیری شود، می‌تواند به رفع ناهنجاری‌ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک کند. امسال هفتصد اثر به جشنواره پژوهش فرهنگی سال ارسال شد و اساتید در این جشنواره شرکت کردند. از آغاز سال 94 تا پایان آن، شورای فرهنگ عمومی در زمینه تحکیم خانواده مطالعاتی انجام می‌دهند. امیدوارم جمع‌بندی بتواند به صورت کتاب منتشر شود.

در این مراسم محمدرضا جوادی‌یگانه دبیر چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال با اشاره به استقبال بسیار خوب از این جشنواره در سال جاری بیان کرد: جشنواره امسال با بیشترین استقبال روبرو شد. این مساله نشانه افزایش پژوهش و اقبال بیشتر به آن است. پژوهش بدون اطلاعات کار بسیار دشواری است و یکی از نقاط اصلی برای پژوهش در ایران تاکید بر داده‌ها است. 

در این مراسم سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم با اشاره به آنکه یکی از شاخصه‌های عقلانیت اتکا به یافته‌های علمی در مدیریت اجتماعی است، افزود: مراکز تحقیقاتی ما مشکلاتی دارند و هنوز هم نسبت به پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی اعتمادی وجود ندارند. هنوز برنامه‌ریزی اجتماعی مبتنی بر نتایج مطالعات نیست.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به پیشنهاد خود در زمینه پژوهش بیان کرد: شکل‌گیری یک سازمان فراگیر و فرابخشی که بتواند پژوهش‌های سازمان‌‌های مختلف را سازمان‌دهی کند و در صورت نیاز به بخش‌های دیگر پژوهشی یاری رساند از نیازهای این عرصه است.

از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به تقدیر از محسن گودرزی، محمدرضا جوادی‌یگانه، مرتضی میرباقری و غلامرضا غفاری از فعالان عرصه پژوهش و تقدیر از برگزیدگان جشنواره اشاره کرد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار