عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: برای احیای جنگل‌های آسیب‌دیده، باید جنگل را با گونه‌های بومی و مقاوم آمیخته کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، مجید توکلی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت  برای احیاء و ترمیم مناطق آسیب‌دیده جنگلی، باید جنگل را با گونه‌های بومی و مقاوم به خشکی و گرما آمیخته کرد.

وی اضافه کرد: همچنین استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های نوین در جنگل‌کاری مناطق خشک و نیمه‌خشک، در زنده‌مانی گونه‌ها موثر است.

توکلی ادامه داد: به دلیل اینکه مقدار تولید گونه‌های استفاده شده در جنگل‌کاری به مواد غذایی خاک وابسته است و این مواد نیز بر اثر فعالیت‌های مدیریتی و گونه‌ها تغییر می‌کنند، بنابراین باید از سیستم‌های نوین در جنگل‌کاری استفاده کرد.

این پژوهشگر منابع طبیعی تصریح کرد: آمیختگی گونه‌هایی که هر کدام نیاز و چرخه غذایی متفاوتی دارند، در مقایسه با توده خالص‌ ممکن است نیاز کمتری به مواد غذایی رویشگاه نشان دهد.

وی تاثیر مثبت جنگل‌کاری‌ها بر خاک عرصه، تاثیر متقابل مواد غذایی فراهم شده بین گونه‌های درختی، افزایش تولیدات چوبی در توده‌های آمیخته به علت افزایش مواد غذایی خاک(به ویژه نیتروژن) را از جمله مزایای جنگل‌کاری‌های آمیخته دانست.

انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.