نقش کلیدی شرکت‌های دانش بنیان در انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری خارجی

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان مهمترین عامل دریافت تکنولوژی هستند و این شرکتها نقش کلیدی در انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری‌های خارجی دارند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، صبح امروز دکتر شیخ زین‌الدین، معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از شرکتهای مستقر در پارک فناوری دانشگاه تهران در سالن آمفی تئاتر این پارک با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: شرکتهای دانش‌بنیان همانند خانواده‌ای هستند که به تولید محصولات سالم می‌پردازند که این محصول تاثیری مثبت در بازارهای کاری خودشان به مشتریان ارائه می‌دهد.
 
وی بیان کرد: پارک فناوری ساختار جدیدی در دنیا بوده و وظیفه دولت ایجاد شرایط لازم برای حمایت و توسعه شرکتهای مستقر در این پارک بوده و اگر هر یک وظیفه خودشان را به خوبی متوجه شوند سبب کسب توفیقات بیشتر در زمینه تولید علم و کسب و کار می‌شود. 

معاونت علمی با بیان اینکه برند پارک فناوری مهمترین پارامتر این پارک است، افزود: مدیریت پارک باید حقوق شرکتهای دانش‌بنیان را در زمینه حفظ برند به خوبی ایجاد کنند تا این شرکتها بدون هیچ دغدغه‌ای سطح محصولات خود را به بالاترین کیفیت برسانند. 

وی ابراز داشت : این برند متعلق به شرکتهای دانش‌بنیان بوده و این استراتژیک زمینه ساز موفقیت این شرکتها است و سخت‌گیری در این زمینه به خاطر ایجاد بازارهای محصولات تولیدی این شرکتها در داخل و بین الملل است. 

شیخ زین‌الدین ادامه داد: آن چیزی که در زمینه جذب مشتری نقش مهمی دارد اعداد و ارقام نبوده بلکه موفقیت در کسب بازارهای جهانی است. به طوری که ما در 70 درصد از موارد پذیرش خوبی را انجام داده‌ایم. 

وی با بیان اینکه کار شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر فنی تخصصی مورد قبول دنیا است تصریح کرد: اقدامات اقتصادی و چرخه تولید ما را به سوی بازارهای خارجی سوق می‌دهد که در این زمینه ما توفیقات زیادی را به دست آورده‌ایم اما باید تلاش کنیم تا برای محصولات ما بازارهای بیشتری را به وجود آوریم. 

وی اظهارکرد: شرکتهای دانش بنیان باید توجه داشته باشند که با 10 محصول اول کارشان به پایان نرسیده بلکه باید تعداد محصولات تولیدی خود را افزایش دهند و برای ماندن در بازارهای جهانی بحث کیفیت را سرلوحه کارهای خود قرار دهند. 

معاون علمی فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: متاسفانه در بعضی از موارد ما تجربیات غلطی داشتیم که باید تلاش کنیم از این تجربیات درس بگیریم و در جهت پیدا کردن بازار مطمئن تلاش خودمان را دو چندان کنیم. 

شیخ زین الدین ادامه داد: صاحب سرمایه،‌بازار، و مجموعه پارک فناوری باید در جهت پیشرفت بازار داخلی و اشتغال جوانان تحصیل کرده تلاش کنیم که بر پایه نمایشگاه تجهیزات یکی از کارهایی است که برای پیروزی در میدان رقابت به وسیله شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است و این کار تعادل بین تولید کننده و شرکتهای دانش بنیان را افزایش می‌دهد . 

وی بیان کرد: بازاریابی یک میدان رقابتی را تولید کرده است و ما متاسفانه به طور کامل نتوانسته‌ایم توانایی‌های خود را در خارج از مرزهای ایران در معرض ظهور قرار دهیم.

شیخ زین الدین عنوان کرد: پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان یکی از وظایف دولت است تا فضای کاری را در داخل کشور افزایش دهند. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان باید جوانان تحصیل کرده را در پروژه هایشان شریک کنند. 

معاونت علمی ذکر کرد: اگر ما کارهایمان را به درستی انجام ندهیم اول کسی که ضرر می‌کند خودمان هستیم پس باید کارها را با دقت و کیفیت بالایی انجام دهیم. 

وی گفت: ما متاسفانه در اصولمان شوخی می‌کنیم و این مساله سبب می‌شود که ما به پیشرفت نرسیم. 

شیخ زین‌الدین ادامه داد:‌مهمترین وظیفه پارک فناوری معرفی و لینک کردن شرکت‌های دانش بنیان بوده و این می تواند اثبات توان علمی ما را منجر شود و گره مشکلات اجتماعی را حل کند. 

شیخ زین  الدین گفت: دوران پسا تحریم ایران در شرایط جدید یک امتحان برای ملت ایران است و شرکت‌های دانش‌بنیان با کشف بازارهای جهانی می‌توانند از این کار سرافراز بیرون بیایند. 

وی ادامه داد: در دوران پسا تحریم باید فرآیند تکنولوژی به شرکتهای دانش‌بنیان سریع‌تر انجام شود و شرکتهای دانش‌بنیان مهمترین عامل دریافت این تکنولوژی هستند و این شرکتها نقش کلیدی در انتقال تکنولوژی و سرمایه گذاری‌های خارجی دارند. 

شیخ زین الدین ادامه داد: وامهای زودبازده تجهیزات سخت‌افزاری را برای ما ایجاد کرد و به طور مثال در این زمینه با خرید 5 هزار موتورسیکلت برقی از شهرداری اصفهان و تحویل  آن به شرکتهای دانش‌بنیان یک کار فرهنگ‌سازی در جهت کاهش آلودگی هوا انجام شده است. 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ذکر کرد:‌ اقتصاد مقاومتی اقتصاد پشت نرده و مربوط به داخل دانشگاه ها نبوده و باید از این توان در بیرون از محیط دانشگاهی استفاده کافی را ببریم. 

وی بیان کرد: در زمینه تعامل زیر ساختها یکسری مشکلاتی وجود دارد که این موارد با ریسک پذیری می‌توانیم فرصت های زیادی را به دست آوریم. 

شیخ زین الدین ذکر کرد:‌ شرکتهای دانش‌بنیان با دریافت تسهیلات از شرکت علمی و فناوری می‌توانند پتانسیل خود را در معرض ظهور قرار داده و در بدست آوردن بازارهای داخلی و خارجی موفق شوند. 

وی در پایان گفت: صندوق حمایتی805 میلیارد تومان طرح مصوب داشته که در این بین بیش از 2 هزار شرکت دانش بنیان بعد از دو سال کار معاونت علمی، وزارت علوم و شرکت دانش‌بنیان، به وجود آمده است. 

گفتنی است، در پایان مراسم از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک فناوری رونمایی شد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.