المانیتور: ایران به 6 دلیل در جنگ یمن دخالت ندارد/حضور در یمن، سرپوشی بر اقدامات غیرمسئولانه عربستان

وبسایت المانیتور در گزارشی 6 دلیل اصلی دخالت نکردن ایران در جنگ یمن را برشمرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت المانیتور در گزارشی نوشت: نزدیک به یک سال است که عربستان سعودی همسایه جنوبی خود، یمن را بمباران می کند. نیروهای رژیم آل سعود همچنین با به کارگیری تاکتیک های ویژه به بحرین حمله کرده اند و به تروریستهای سوریه و عراق نیز کمک می کنند. اما عربستان با وجود این اقدامات غیرانسانی، انگشت خود را به سمت جمهوری اسلامی ایران نشانه رفته است.

عربستان سعودی با استفاده از رسانه های گسترده و بی توجه به اقدامات غیرانسانی خود، سعی دارد ایران را به داشتن مقاصد نظامی در یمن متهم کند.

به نوشته المانیتور، "علی اکبر ولایتی،" مشاور سیاست خارجی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران چندی پیش در خصوص دخالت زمینی ترکیه و عربستان سعودی در خاک سوریه گفت: رژیم آل سعود بیش از این نمی تواند خود را درگیر جنگ کند. این  کشور همه تجهیزات خود را در جنگ یمن به کار برده است و هنوز هم پیروز نشده است. دامنه همکاری های ایران و روسیه می تواند به عراق و لبنان گسترش یابد و حتی در آینده به یمن برسد. اما صرف‌نظر از اظهارات ولایتی، ایران ثابت کرده است به 6 دلیل به دخالت نظامی در جنگ یمن علاقه ای ندارد. 

نخست، توجه به وضع کنونی ایران مهم تر از دخالت در این جنگ است. بنابراین برای ایرانی که در حال حاضر بدلیل حضور در سوریه و عراق با چالش تهدیدهای تروریستی مواجه است، دخالت در جنگ یمن در ارجعیت قرار ندارد.

دوم، در طول تاریخ ایران آموخته است که گسترش حضور خود در مناطق مختلف ممکن است پیامدهای سیاسی ناگواری داشته باشد. تهران از قابلیت های استراتژیک خود آگاه است و می داند به عنوان مثال دخالت در جنگ یمن، هیچ تاثیر مثبتی در قدرتش ندارد.

سوم، با توجه به تهدیدهای منطقه ای برای امنیت ملی ایران، مبارزه با تروریسم در اولویت برنامه های این کشور قرار دارد. "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران و "محمد جواد ظریف،" وزیر امور خارجه این کشور از هر فرصتی برای اثبات این اولویت استفاده کرده اند. به عقیده آنها، پس از امضای توافق هسته ای، بزرگترین چالش برای این کشور تروریسم منطقه ای و گروه تروریستی داعش است که سعی دارد با هدف قرار دادن متحدان ایران، به مرزهای غربی این کشور نزدیک شود.

چهارم، دولت روحانی بر این باور است که بهبود جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران با اقدامات مسئولانه ایجاد می شود. دخالت نظامی در یمن به هیچ وجه یک اقدام مسئولانه محسوب نمی شود. در واقع این مسئله تنها بر عملیات غیرمسئولانه عربستان سعودی در یمن سرپوش می گذارد. ایران نمی خواهد به عربستان سعودی فرصت دهد تا از پذیرش مسئولیت جنگ یمن شانه خالی کند.

پنجم، ایران در جنگ یمن دخالت نمی کند؛ زیرا از اهداف رسانه های عربستان اطلاع دارد. ریاض به سختی در تلاش است منطقه را علیه تهران برانگیزد. هرگونه اقدام نظامی از جانب ایران علیه یمن می تواند به قصد رژیم آل سعود کمک کند.

ششم، ایران و متحدانش می دانند یمن به افراد جنگجو نیاز ندارد؛ بلکه بیشتر نیازمند جت های جنگنده، موشک، بالگرد و تجهیزات نظامی سنگین است. به دو دلیل مهم ایران چنین نیازهایی را در یمن برآورده نخواهد کرد. نخست، این مسئله می تواند توافق هسته ای ایران و قدرتهای جهانی را بر باد دهد. دوم، این مسئله ایران و عربستان سعودی را مورد رویارویی مستقیم قرار می دهد. هیچ یک از این مسائل برای تهران خوشایند نیست. پس از توافق هسته ای، ایران به دنبال بهبود روابط اقتصادی و مبارزه با تروریسم است. دخالت در جنگ یمن به حصول این اهداف کمکی نخواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
دوم، این مسئله ایران و عربستان سعودی را مورد رویارویی مستقیم قرار می دهد. هیچ یک از این مسائل برای تهران خوشایند نیست.
اتفاقعا دومی خوشایند است که ظرف 2 ساعت آل سعود رو تبخیر کنیم
آخرین اخبار