از هر 3 نفر یک نفر مبتلا به بی‌خوابی است/خواب خوب، رویایی دست یافتنی

تحقیقات حاکی از آن است که مهمترین علت اختلالات خواب وقفه‌های تنفسی و بی‌خوابی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفتمین نشست کنگره اختلالات خواب به مناسبت روز جهانی خواب که 18 مارس است امروز با حضور دکتر صادق نیت دبیر علمی کنگره اختلالات خواب برگزار شد.

خسرو صادق نیت متخصص طب خواب و فلوشیپ اختلالات خواب و دبیر علمی کنگره اختلالات خواب در خصوص این کنگره و محور اصلی آن بیان کرد: هفتمین کنگره اختلالات خواب در تاریخ 8 تا 10 اردیبهشت سال 95 با همکاری رشته‌های مختلفی نظیر گوش حلق و بینی، روانپزشکی، طب کار، نورولوژی، ریه، اطفال و سایر رشته‌های مرتبط برگزار می‌شود در این کنگره کارگاهایی مختلفی در زمینه‌های مختلف اختلالات خواب برگزار خواهد شد.

وی در خصوص مهمترین اختلال بی‌خوابی عنوان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که شایع ترین علت اختلالات خواب وقفه‌های تنفسی است که علامت آن به صورت خرخر است که شیوع بسیار بالایی دارد.

همچنین بیش از 80 نوع اختلال خواب داریم که خیلی وقت‌ها افراد آنها را مهم تلقی نکرده و به پزشک مراجعه نمی‌کنند در نتیجه مشکلات عدیده‌ای چون احساس کسالت، فشار خون، افزایش وزن، افسردگی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی در آنها رخ می‌دهد.

صادق نیت ادامه داد: وقفه‌های تنفسی در آقایان 24 درصد (یک چهارم آقایان) و در خانم‌ها 10 درصد است. البته برای خانم‌ها بالای سن 50 سال است در حالی که در آقایان بعد از 40 سالگی مشاهده می‌شود.

دکتر صادق نیت در خصوص بی خوابی تصریح کرد: از دیگر بیماریهای مهم اختلالات خواب می‌توان به بی خوابی اشاره کرد که تقریبا 30 درصد از افراد تجربه بی خوابی را دارند و 10 درصد تجربه بی خوابی مزمن را دارند که این بیماری در خانم‌ها شایع تر است که شکایت‌های مربوط به بی خوابی شامل تاخیر در شروع خواب، مشکل در تداوم خواب و بیداری‌های پی در پی، زود بیدار شدن از خواب و نارضایتی از خواب که باعث خواب آلودگی روزانه می‌شود که از هر سه نفر یک نفر دارای بی خوابی است.

وی در خصوص عوارض بی خوابی افزود: احساس  خستگی در طول روز، کاهش توانایی در تمرکز و فراموشکاری، بروز اختلالات خلقی، پرفشاری خون، ناراحتی‌های گوارشی، بروز مشکلات در روابط اجتماعی، شغلی، ناتوانی در انجام صحیح تکالیف تحصیلی از جمله عوارض محرومیت از خواب است.

صادق نیت آموزش بهداشت خواب را در جلوگیری از اختلالات خواب ضروری دانست و خاطر نشان کرد:‌ رعایت نکات زیر در پیشگیری از اختلالات خواب موثر است:

تنها زمانی که  خواب آلوده هستید به رختخواب برودید.
هر روز زمان مشخصی از خواب بیدار شوید حتی روزهای تعطیل.
از چرت زدن روزانه پرهیز کنید.
از مصرف چای،قهوه و سایر غذاهای محرک نزدیک به خوابیدن دوری شود.
اگر به  خواب نمی‌روید بیش از15- 20دقیقه در بستر نمانید.
فعالیت ورزشی منظم به بهبود کیفیت خواب در افراد کمک زیادی می‌کند به شرطی که نزدیک به زمان خواب نباشد و نکته آخر اینکه مصرف داروها جهت درمان بی خوابی اگرچه ممکن است بسیار سودمند واقع شود ولی بایستی با تجویز پزشک باشد و ادامه درمان نیز نیاز به نظارت توسط پزشک دارد چون احتمال ایجاد عوارض و بروز وابستگی وجود دارد.

در ادامه دکتر آمالی متخصص گوش، حلق و بینی در این نشست در خصوص اختلالات خواب بیان کرد: شایع‌ترین علل که باعث عدم داشتن خوابی با کیفیت می شود قطع یا اختلال تنفسی حین خواب است که در نتیجه این وقفه کاهش اکسی‍ژن در بدن فرد اتفاق افتاده که منجر به تحریک سیستم اتونوم بدن به علت استرس ایجاد شده می گردد این امر باعث اتفاقات زنجیره ای می شود که در نهایت موجب بیداری بسیار کوتاه در فرد شده تا راه فوقانی باز شده و ورود هوا به ریه ممکن گردد.

وی ادامه داد: این افراد معمولاً دارای وزن بالا، دورگردن افزایش یافته، خستگی، افزایش فشار خون می‌باشند و خشکی دهان  در آنها رنج می‌برند.

آمالی در خصوص روش‌های درمانی برای انسداد راه تنفسی افزود: برای درمان از روش‌هایی کاهش وزن، استفاده از ابزارهای دهانی دندانی، جراحی، ماسک فشار مثبت جهت راه هوایی برای بیمار در نظر گرفته می‌شود. 

وی خاطر نشان کرد: موارد خفیف تا متوسط با جراحی به نتایج قابل قبولی می‌رسند و در موارد شدید CPAP توصیه می شود.

در پایان نشست دکتر آل محمد طب کار در خصوص نارکولپسی بیان کرد: نارکولپسی شایع ترین علت نورولوژیک خواب آلودگی بیش از حد روزانه است. این بیماری اغلب در دهه دوم عمر بوده و در دهه های بعدی زندگی کاهش می یابد.

وی ادامه داد: علت این بیماری کمبود ماده‌ای به نام هیپو‌کراتین در سیستم عصبی است که در تنظیم خواب و بیداری انسان نقش دارد و کمبود آن منجر به این بیماری می شود.




انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار