معرفی موزه/ 29

گردهمایی چهره‌های مشهور دنیا در موزه‌ای در لندن

موزه مادام توسو در لندن میزبان چهره‌های سرشناس سیاسی، ورزشی و هنری سراسر دنیاست.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مادام توسو (Madame Tussauds) موزه مشهور لندن، پایتخت انگلستان، هر سال میزبان تعداد زیادی از علاقه‌مندان است.

در این موزه تندیس‌های مومی افراد بنام و تاریخ ساز در زمینه سیاست، ورزش و هنر به نمایش گذاشته‌ شده‌اند.

موزه فوق یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم لندن است که در قرن هجدهم میلادی توسط مادام توسو تاسیس شد.

ماری توسو در 1761 میلادی در استراسبورگ فرانسه به دنیا آمد و مجسمه‌سازی را از فیزیکدانی در سوئیس که مادرش خدمتکار او بود، یاد گرفت.

مجسمه ولتر (voltaire) نویسنده و فیلسوف فرانسوی در سال 1777 میلادی، اولین مجسمه مومی توسو بود. وی پس از آن مجسمه‌های افراد معروف دیگری همچون ژان-ژاک روسو و بنجامین فرانکلین را نیز خلق کرد.

توسو در دوران انقلاب فرانسه نیز با خلق «ماسک‌های مرگ» به سهم خود در این نهضت شرکت داشت. بر اساس آنچه در یادداشت‌های شخصی او آمده، توسو با جستجو در میان جنازه‌های قربانیان اعدام شده که سر آن‌ها سالم بوده، ماسک‌های خودرا می‌ساخته است. این ماسک‌ها به عنوان پرچم انقلابی شناخته شده و در خیابان‌های پاریس حمل می‌شده است.

پس از مرگ فیزیکدان مجسمه‌ساز در سال 1794، ماری توسو که مجموعه آثار او را به ارث برده بود، آن‌ها را برای نمایش به کشورهای مختلف اروپایی برد. او در سال 1802 میلادی به لندن آمد و از آنجا که فرانسه درگیر جنگ‌های ناپلئون بود، نتوانست به کشورش بازگردد. همین موضوع مقدمات اقامت دائم او در لندن را فراهم کرد و وی در 1835 میلادی موزه خود را بنیانگذاری کرد.

گالری ابتدایی این موزه شامل 400 مجسمه مختلف بود اما آتش‌سوزی سال 1925 میلادی و سپس بمباران‌های آلمان نازی در سال 1941، موجب از بین رفتن تعداد زیادی از آن‌ها شد. البته کارکنان موزه که از این حوادث نجات یافته بودند، مجسمه‌های آسیب دیده را تا حدی ترمیم کردند. این آثار مرمت شده در بخش تاریخ موزه مادام توسو به نمایش گذاشته شده‌اند.

مادام توسو 81 ساله در سال 1842 میلادی، مجسمه خود را برای قرار دادن در ورودی موزه ساخت. این مجسمه و تعدادی دیگر از ساخته‌های خود او هم اکنون در میان تندیس‌های موزه قرار دارند.

مادام توسو در 15 آوریل 1850 درگذشت اما موزه وی همچنان به فعالیت خود ادامه داده. به طوری که نه تنها به جاذبه گردشگری مهمی در لندن تبدیل شده، شعبه‌هایی از آن نیز در نقاط مختلف جهان از جمله آمستردام، بانکوک، برلین، هنگ کنگ، سیدنی، شانگهای، توکیو و پراگ راه‌اندازی شده‌اند. در نوامبر سال 2015 میلادی نیز مسئولان این موزه از افتتاح شعبه دهلی‌نو در سال 2017 خبر داد.

در میان تندیس چهره‌های مطرح این موزه، تاکنون ده مجسمه از وینستون چرچیل ساخته شده، اما چهره سیاسی بحث‌انگیز این موزه «آدولف هیتلر» بوده است. از زمان نمایش اولین مجسمه هیتلر در آوریل 1933 میلادی در لندن، این تندیس بارها مورد حمله مخالفان وی قرار گرفت، به طوری که مسئولان موزه از سال 1936 مجبور به نگهداری آن تحت شرایط امنیتی شدند. در سال 2008 میلادی نیز، در شعبه برلین مردی 41 ساله که به قرار گرفتن مجسمه این دیکتاتور در کنار چهره‌های سیاسی، قهرمانان ورزشی و ستاره‌های سینما و تلویزیون معترض بود، با عبور از نگهبان، سر این مجسمه را از بدن جدا کرد.

البته موج اعتراضات به مجسمه هیتلر با پیگیری‌های جمعی از یهودیان موجب شد تا در ژانویه 2016، این تندیس از موزه مادام توسو لندن کنار گذاشته شد.









گزارش از: زهرا علی اکبرلو


انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.