سینما در هفته‌ای که گذشت؛

از شروط میرکریمی برای دبیری فجر تا اعلام اکران نوروزی سینما

مدیرعامل خانه سینما با بیان شروطش برای پذیرش دبیری جشنواره جهانی فجر و جزئیاتن این رویداد پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سینما هفته‌ای آرام را گذراند و نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجر، روز درخت‌کاری و یادمان هنرمندان درگذشته سال 94 را سپری کرد.

** جوایز زرین وسیمین در جشنواره بین المللی فجر 
در نشست خبری جشنواره جهانی فیلم فجرکه روز سه شنبه 18 اسفند ماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد، سید رضا میرکریمی با اشاره به اینکه این جشنواره هیآت انتخاب ندارد، گفت: فیلم‌ها را خود من به عنوان دبیر انتخاب خواهم کرد.

جزئیات برگزاری این جشنواره به این شرح است: در بخش مسابقه 15 فیلم به نمایش درمی‌آید. امسال بخش مسابقه را در «سینمای سعادت» متمرکز شده که در آن 15 فیلم به نمایش در می‌آید که شامل سه فیلم ایرانی و 12 فیلم خارجی می‌شود. همچنین در کنار فیلم‌های بلند در هر سانس یک فیلم کوتاه که شامل فیلم‌های مستند، داستانی و انیمیشن است، نمایش داه می‌شود.بخش آسیا و کشورهای اسلامی به صورت غیر رقابتی برگزار می‌شود اما جوایز جنبی دارد.

امسال فقط یک جایزه زرین به بهترین فیلم بلند اهدا می‌شود و بقیه جایزه‌ها «سیمین» است. یک جایزه ویژه‌ هم به دستاوردهای هنری تعلق خواهد گرفت وتندیس دیگری در جشنواره داده نمی‌شود.

در این دوره از جشنواره جایزه مصطفی عقاد به جایزه‌ای به نام محمد امین(ص) تبدیل شده که با همان رویکرد قبلی به آثاری اختصاص دارد که کرامات انسانی و ارزش‌های اخلاقی را نمایش می‌دهد.

سایر جزئیات این نشست در خصوص بخش‌های مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر در خبرها آمده است.

سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اردیبهشت ماه سال 95 در پردیس چهارسو برگزار خواهد شد.

**درختکاری دسته‌جمعی هنرمندان در خانه سینما و بوستان گفتگو
15 اسفند ماه همزمان با روز درخت‌کاری جمعی از سینماگران همزمان با روز درخت‌کاری در خانه سینما گردهم آمدند و 3 درخت به نام‌های سیف الله داد، علی حاتمی و علی نصیریان کاشتند.

در این برنامه سیدرضامیرکریمی مدیرعامل خانه سینما و محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، احمد مسجد جامعی به نمایندگی از شورای شورای شهر تهران وعیسی علیزاده رئیس سازمان زیباسازی شهرداری به بیان سخنانی در خصوص محیط زیست و اهمیت درختان پرداختند.

در این برنامه فرهاد توحیدی ، آتیلا پسیانی‌، بهرام رادان، فاطمه گودرزی‌، مهتاب کرامتی‌، مجید مظفری‌، بهروز افخمی‌، فریال بهزاد ، رویا تیموریان، مسعود رایگان‌، کامران ملکی‌، محسن قاضی مرادی‌، رضا مقصودی‌، مهوش وقاری‌، اسماعیل براری‌، فلور نظری‌، مرجانه گلچین‌، جعفر صانعی مقدم،‌ روانبخش صادقی، احمد عربانی‌، اکبر قبوی ‌، هارون یشایایی‌، مهدی میامی‌، حجت قاسم‌زاده‌، نیکی مظفری‌ ‌، محمد رضا مویینی و ... حضور داشتند.

همچنین 18 اسفندماه اهالی هنر از حوزه‌های سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی، ادبیات و اصحاب رسانه در دومین آیین درختکاری «سرآهنگان هنر و رسانه» بیش از 200 نهال در بوستان «گفت‌وگو» کاشتند.
در این برنامه هنرمندانی مانند پوران درخشنده، هادی مرزبان، احمد نجفی، جهانگیر الماسی، شهرام کرمی، فاطمه گودرزی، رضا رفیع، فریبا کوثری، افشین یداللهی، هادی منتظری، حسین محجوبی، بهمن بوستان، شکارچی، شجاع‌پور و خانواده زنده‌یاد لطفی و پرویز مشکاتیان حضور داشتند. همچنین علی متقیان - مدیرعامل ایسنا -، الیاس حضرتی - مدیرمسؤول روزنامه اعتماد - و حجت‌الاسلام دعایی - مدیرمسؤول روزنامه اطلاعات - از اهالی رسانه و محمد سلطانی‌فر - مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه وزارت ارشاد - نیز به این مراسم آمده بودند.

**اکران نوروزی مشخص شد
«ابد و یک روز» به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی و با بازی پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین‌فر، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علی‌محمدی، اسماعیل گرجی، امیررضا فلاح، و شبنم مقدمی  و دریافت 9سیمرغ جشنواره.این فیلم به سرگروهی سینما «آزادی» اکران می‌شود.

«بادیگارد» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا  و با بازی پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، امیر آقایی، فرهاد قائمیان، دکتر محمود عزیزی، محمد حاتمی، علی یعقوبی، پدرام شریفی، دیبا زاهدی، شیلا خداداد و پریوش نظریه که موفق به دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. این فیلم در گروه سینمایی استقلال نمایش داده خواهد شد.

«خشم و هیاهو» چهارمین اثر بلند سینمایی هومن سید و با بازی طناز طباطبایی و نوید محمدزاده،سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی و رعنا آزادی ور ساخته شده است. این فیلم به سرگروهی اریکه ایرانیان اکران می‌شود.

«کفش‌هایم کو» تازه‌ترین کار کیومرث پوراحمد است که مجید مظفری، رویا نونهالی، بهاره کیان افشار، مینا وحید و منصوره وافری بازیگران این فیلم هستند.این فیلم نیز در گروه سینما «زندگی» اکران دارد.

فیلم «من سالوادور نیستم» نیز در ایام عید نوروز به اکران خود ادامه می‌دهد. رضا عطاران، یکتا ناصر، مهدی محرابی، کارول ویدونی، بری فیوکا، سوگل محرابی و ژیلا صادقی و با حضور ریوالدو به ایفای نقش پردخته‌اند.

به گفته سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم «بارکد» به کارگردانی مصطفی کیایی از سوی دفتر پخش‌کننده «فیلمیران» در لیست اولویت اکران نوروز قرار نداشت.

**اکران 8 فیلم کوتاه در اکران نوروزی
8 فیلم کوتاه در مجموعه‌ای تحت‌عنوان « فیلمهای کوتاه روز1» در اکران نوروزی گروه «هنر وتجربه» اکران می‌شوند.

فیلم‌های کوتاه « پایان‌نامه»،«چرا نباید مگس را کشت ؟»،«خاطرات مخدوش یک دریاچه» ،«سنگواره»،«شهر آسفالت»،«عروسی مسلم »،«کوزمک»،«نگاتیو» ،فیلمهایی هستند که قرار است نوروز در گروه هنر وتجربه اکران شوند.

یک مجموعه دیگر از فیلمهای کوتاه نیز قرار است در نوروز اکران شوند که اسامی آنها به زودی اعلام می‌شود.

**فیلم های سینمای ایران در جشنواره های خارجی
*نمایش «شکاف» در بخش مسابقه فیلم ژنو
اولین حضور بین‌المللی فیلم سینمایی «شکاف» در بخش مسابقه اصلی یازدهمین جشنواره فیلم "ژنو" انجام می‌شود.«شکاف» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده در نخستین حضور بین‌المللی خود در بخش مسابقه اصلی فیلم ژنو پذیرفته شد.

*فیلم کوتاه ایرانی در رقابت سوئیسی‌ها
فیلم «قمارباز» به کارگردانی کریم لک‌زاده در اولین حضور بین‌المللی خود در جشنواره «فریبورگ» سوئیس در بخش مسابقه بین‌الملل حضور دارد.
طبق اعلام پخش‌کننده، این فیلم برای دریافت جایزه 7500 یوروئی به رقابت با آثاری از کشورهای گوناگون می‌پردازد.
جشنواره فریبورگ از تاریخ 11 تا 19 مارچ (21 تا 29 اسفند) در کشور سوئیس برگزار می‌شود و در رده جشنواره‌های الف جهانی است.

*اظهارات اسکویی درباره‌ی حضورش در آمریکا
مستندهای «رویاهای دم صبح» و «آخرین روزهای زمستان» مهرداد اسکویی در جشنواره‌ی «ترو اند» فالس (True & false) آمریکا به نمایش درآمد.
این کارگردان گفت: این جشنواره از 13 اسفند آغاز شده و تاهفدهم ادامه دارد و خوشبختانه نمایش فیلم‌ها خصوصا «رویاهای دم صبح» با استقبال همراه شده است، بطوریکه بعد از پر شدن سالن خیلی ها در اطراف ایستاده فیلم را تماشا کردند.

وی ادامه داد: با توجه به کوچک بودن ایالت "میزوری" تبلیغات وسیعی در سطح شهر شده و همه جای این شهر نام جشنواره به چشم می‌خورد. مستند سازان خیلی مهمی هم از کشورهای مختلف جهان در این جشنواره حضور دارند.

این مستندساز که قرار است امروز جایزه برترین مستند ساز سال ٢٠١٦ را دریافت کند اظهار کرد: 46 فیلم در جشنواره حضور دارد. از طرف اسکار هم به عنوان یکی از اسپانسرهای مهم جشنواره به همه فیلم سازان حاضر تبریک گفته شده است و در نهایت مراسم اهدای جایزه برترین مستند ساز سال ٢٠١٦ امروز قبل از نمایش سوم فیلم «رویاهای دم صبح» برگزار می‌شود.

اسکویی افزود: بخش موسیقی جشنواره بسیار مهم است و از موسیقی‌دان‌های مهم کشورهای جهان برای اجرای کنسرت قبل از هر فیلم دعوت به عمل آمده که قبل از نمایش اول فیلم «رویاهای دم صبح» رحیم الحاج آهنگساز و نوازنده عراقی ساکن نیو مکزیکو قطعاتی اجرا کرد.

**مراسم یادبود هنرمندان درگذشته
مراسم یادبود هنرمندان درگذشته سال 1394 با عنوان «آیین چراغ خاموشی نیست» روز چهارشنبه نوزدهم اسفند در خانه هنرمندان برگزار شد.

خانه‌ی هنرمندان ایران همه ساله با برگزاری مراسمی با حضور هنرمندان و خانواده‌های هنرمندان درگذشته، بنا دارد نام و یاد این هنرمندان را در میان مردم و جامعه هنری زنده نگاه دارد. امسال نیز یاد صد هنرمند درگذشته سال 1394 گرامی داشته شد.

** بیانیه‌ انتقادی سینمایی 
کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران در بیانیه‌ای نسبت به برخی ایرادات آیین‌نامه‌ای جشنواره‌ی فیلم فجر، واکنش نشان داد. در متن این بیانیه آمده است: «تبلیغات همه چیز را در بر می‌گیرد.تمام کارهایی که انجام می‌دهید و یا نمی‌دهید.

کانون طراحان و مدیران تبلیغات سینمای ایران بار دیگرضمن درود و تبریک به تمامی نامزدها و برندگان سیمرغ بلورین بهترین پوستر، بهترین آنونس و تیزر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر که اکثر آنان از اعضای کانون و فعالان بخش تبلیغات در سینمای ایران نیز هستند، ایراداتی را به فراخوان مسابقه‌ی مواد تبلیغی و نحوه برگزاری آن در این دوره از جشنواره وارد می‌داند و بنا براعلام قبلی، این بیانیه را امروز و در فضایی به دور از هیاهو، التهاب و دغدغه‌های روزهای جشنواره، در آرامش و تدبیر جهت به کارگیری و اصلاحِ کاستی‌ها در دوره‌ی آینده‌ی جشنواره به استحضار می‌رساند.

این ایرادات شامل فراخوان جشنواره، نحوه برگزاری و...می‌شود.متن این بیانیه منتشر شده است.

**گلایه سیمرغ‌دار جشنواره فجر از انجمن سینمای جوان 
پاتوق فیلم کوتاه به همت انجمن سینمای جوانان و با گلایه‌های سعید روستایی، کارگردان جوان فیلم «ابد و یک روز» روز یکشنبه شانزدهم اسفند در موزه فرش افتتاح شد.

سعید روستایی کارگردان فیلم «ابد و یک روز»، برگزیده جشنورا هس و چهارم در این مراسم تقدیر شد اما از انجمن سینمای جوان گلایه کرد.

**جدیدترین اظهارات ایوبی درباره‌ی وضعیت سینما
در مراسم تودیع و معارفه‌ی مدیران سینمایی، حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی با ابراز امیدواری از آینده سینمای ایران گفت: امیدوارم سال آینده سال بهتری برای سینمای ایران باشد و دلیلی ندارد بهتر نباشد. روابط ما با دنیا بهتر شده و افزایش خوبی در بخش بودجه داشتیم و امیدواریم از ماه رمضان سینما خارج شویم. رضایت نسبی از سینما را امروز در مردم می‌توان دید و اهالی سینما نیز نارضایتی خود را بسیار زود اعلام می‌کنند و اینکه اعتراضی نیست، نشان از رضایت سینماگران از وضعیت کنونی دارد.

**رونمایی از عیدی خانه سینما به سینماگران
در آستانه فرارسیدن سال جدید، روابط عمومی خانه سینما اعلام کرد که پیرو شکایات بی‌شمار و انتقادات بسیاری از اعضای خانه سینما نسبت به نحوه ارایه خدمات بیمه تکمیلی درمان  صندوق اعتباری هنر، خانه سینما به عنوان نماینده بیش از پنج هزار سینماگر عضو خود، پس از تحقیق و بررسی شکایات مذکور، نواقص و کاستی‌ها را به ریاست سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس کرده است.

مدیریت خانه سینما با حمایت ریاست سازمان سینمایی در سال 95 مسئولیت کامل اجرای بیمه تکمیلی اعضای خود را به‌عهده خواهد گرفت و برای اجرای صحیح آن، اختصاص بودجه یارانه سالیانه مربوط به بیمه تکمیلی را در زمره مطالبات سال آینده خود می‌داند.


** تعویض بیلبوردهای فیلمی با بازی عطاران
درپی اتفاقاتی که دوشنبه 17 اسفند ماه برای بنرها و بیلبوردهای فیلم «من سالوادور نیستم» در سردر سینماها افتاد حبیب اسماعیلی پخش کننده‌ی این فیلم درباره‌ی پاره کردن و تعویض بیلبوردهای این فیلم در چند سینمای تهران، توضیحاتی ارائه کرد.

«در بنرهایی که در سردر سینماها نصب شده بود تصویر بازیگر زن خارجی این فیلم بود؛ با وجود اینکه این تصاویر از طرف وزارت ارشاد تأیید شده بود و بنرها مجوز داشتند، مشخص نیست به چه دلیل حساسیت‌هایی نسبت آنها ایجاد شده بود که باعث شد به ناچار این بنرها تعویض کنیم. این اتفاق تنها در چند سینما از جمله آزادی و سپیده افتاده است،و بعد از تماس‌ها و پی‌گیری‌های ما، اداره‌ی اماکن نیروی انتظامی هم همکاری لازم را داشت و به ما فرصت تعویض باقی بیلبوردها را داد.

**احتمال حذف بخش‌هایی از «ایستاده در غبار»
کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» با بیان اینکه هر موضوعی در این کشور چند صاحب دارد و در مورد هرکسی می‌خواهید فیلم بسازید می‌گویند باید با ما صحبت کنید، از احتمال حذف چند صحنه از فیلم خبر داد.

روز سه‌شنبه 18 اسفند در جریان اکران دانشگاهی فیلم «ایستاده در غبار» که برنده‌ی سیمرغ بهترین فیلم از سی‌و‌چهارمین جشنواره‌ی فجر شد، محمدحسین مهدویان کارگردان فیلم در مورد واکنش خانواده متوسلیان نسبت به برخی موارد مطرح شده در فیلم نیز توضیح داد: برخی صحنه‌ها در فیلم وجود دارد که گرچه براساس واقعیت‌ها و مستنداتی است که وجود داشته اما ممکن است به احترام این خانواده آن صحنه‌ها را از فیلم دربیاوریم، اما تلاش می‌کنیم آن‌ها را متقاعد کنیم چون اگر این قسمت‌ها را از داستان جدا کنیم فیلمی بی‌اثر باقی می‌ماند.

**دستاورد بین‌الملل مرکز گسترش در سال 94
فیلم‌های تولیدی «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» با بیش از پنجاه نمایش در بخش‌های رقابتی و جنبی جشنواره‌های بین‌المللی در سال 1394، موفق به کسب 18 جایزه بین‌المللی از جشنواره‌های معتبری چون «کن» فرانسه شدند.

در سال جاری فیلم‌های سینمایی اول، مستند و کوتاه داستانی این «مرکز» در بیش از 50 جشنواره جهانی نظیر کن (فرانسه)، رم (ایتالیا)، ایدفا (هلند)، شفیلد (انگلستان)، زوریخ (سوئیس)، تسالونیکی (یونان)، مونیخ و هامبورگ (آلمان)، آسیا- پاسیفیک (استرالیا)، فلاهرتیانا (روسیه)، ساپورو (ژاپن)، الجزیره (قطر) و... پذیرفته شده و در بخش‌های مختلف رقابتی و جنبی روی پرده رفتند که در مجموع 18 جایزه بین‌المللی هم برای سینمای ایران به ارمغان آوردند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.