سبدی برای رفع فقر با مرهمی کوتاه مدت بر زخم نیاز/سبد کالا افسار فقر را نمی‌کشد

طبق اخبار منتشر شده در رسانه ها مقرر است تا پایان سالجاری،به 11 میلیون نفر سبد کالایی حمایتی واگذار شود،سبدی که قرار است یارای مردم در آستانه خرید شب عید شود،اما اینکه تاثیر گزاری چنین سبدهایی به چه میزان است،امری است که برخی کارشناسان ذیربط به آن پرداخته اند.

سبدی برای رفع فقر با مرهمی کوتاه مدت بر زخم نیاز/چرا سبد حمایتی نمی‌تواند افسار فقر را بکشد؟
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در اوایل هفته جاری بود که وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی از ارائه سبد حمایتی به 11 میلیون نیازمند تا پیش از پایان سال جاری خبر داد.

طبق اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها،مقرر است این سبد حمایتی بین اقشار آسیب پذیر و نیازمند تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی توزیع شود.

کارشناسان معتقدند توزیع سبد کالایی در ایام خاصی از سال همچون آستانه عید نوروز می تواند در تامین بخشی از نیازهای خانوارهای نیازمند به حمایت و پشتیبانی در توزیع عادلانه مواد غذایی موثر است اما ماندگار نیست و طراحی چنین سیاست هایی به مثابه مُسَکن هایی زودگذر است که مقطعی،درد را التیام می بخشد که البته این امر به معنای عدم ارائه طرح و بی فایده بودن چنین سیاست هایی نیست و به هر حال تامین نیازهای خانوارهای نیازمند حتی بصورت مقطعی نیز به از کم توجهی به اقشار اینچنینی است.

** توزیع سبد کالا میان 14 درصد از جمعیت کشور


طبق سرشماری سال 1390،قریب به 20 میلیون خانوار در ایران زندگی می کنند که طبق برنامه ریزی طراحی شده مقرر است میان دو میلیون و 750 هزار خانوار سبد کالایی مورد اشاره توزیع شود و به واقع با احتساب جمعیت مذکور،می توان گفت قریب به 14 درصد از جامعه ایرانی،از سبد کالایی توزیعی بهره مند خواهند شد.

سبدی که در نجات مقطی کودکان فقیر در سنین رشد و مادرانی که باردار هستند موثر خواهد بود اما ظاهرا کاستی هایی در دامنه پوشش این امر وجود دارد زیرا آنچنان که وزیر بهداشت عنوان داشته،قریب به 23 درصد از جمعیت کشور دچار سو تغذیه هستند.

حمیده روزبهانی،مددکار و کارشناس آسیب های اجتماعی در خصوص توزیع سبد کالایی گفت:حمایت و پشتیبانی از اقشار و خانوارهای نیازمند نباید صرفا به مقطعی خاص منحصر شود بلکه می طلبد در تمامی مقاطع سال نسبت به اعمال چنین حمایت هایی اقدام کرد.

وی افزود:در چنین شرایطی می توان تا حدودی به ماندگاری و استمرار ثمرات طرح های مذکور امیدوار بود.

روزبهانی معتقداست ارتقای کیفی سبد کالایی از نمونه ضرورتهایی است که باید توجه بسیاری نسبت به آن مدنظر قرار گیرد و یقینا لازمه تحقق چنین امری دقت نظر هر چه بیشتر برای تحقق کیفیت موثر است که می تواند گام سازنده ای در جلب رضایتمندی مضاعف اقشار آسیب پذیر ایفا کند.

این مددکار اجتماعی گفت:در صورت فراهم شدن الزامات مورد نیاز چنین طرح هایی،بدون تردید کنترل شایسته تری نیز بر بازار اعمال می شود.

** از دولت رفاهی تا رعایت مصلحت و آینده نگری کشور

برخی کارشناسان معتقدند چنین تصمیماتی لازمه مدیریت رفاهی است و در سایه چنین مزایا و اولویت گذاری هایی می توان در جهت مقابله با فقر گام سازنده تری برداشت.

محسن فرهودی،کارشناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، عنوان کرد:توزیع سبد کالا امری نکو و قابل تقدیر است اما نباید آیندگان را نیز از نظر دور داشت و صرفا توزیع سبد کالا بدون در نظر گرفتن مصالح عمومی کشور می تواند مسبب عوارض و پیامدهای تلخی شود.

وی افزود:آنچه که باعث بهبود وضعیت فقر در جامعه می شود ایجاد اشتغال و برخورداری افراد از بیمه تامین اجتماعی با فراگیری گسترده تری است.

این جامعه شناس و آسیب شناس مسائل اجتماعی عنوان کرد:البته یقینا در شرایطی که زیرساخت های لازم برای تحقق این امر فراهم نشده ارائه سبد کالایی بی معنا نیست اما باید تلاش کرد چنین حمایت هایی بیشتر در قالب مذکور(بیمه و اشتغال)پیگیری شود.

فرهودی یادآور شد:در حال حاضر بیکاری از عوامل ازدیاد و باز تولید فقر در جامعه محسوب می شود و بر همگان روشن است که این معضل جزء اصلی ترین دغدغه های کشور است،با این اوصاف باید کوشید با توسعه مراکز تولیدی به عنوان اصلی ترین راهکار برون رفت از وضعیت موجود و تسهیل ارائه وام های خود اشتغالی و مشاغل خانگی چهره فقر با اهرم اشتغال بصورتی پایدار و نه کوتاه مدت از جامعه زدود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۷ دی ۱۳۹۷
من‌‌‌ بی‌ درامد‌ که جز هیچ‌ سازمانی‌ نیستم‌‌ و فقط‌ درامدم‌ یارانه‌ است‌ با یک‌ خانؤاده ۴نفره‌ چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
کو سبد کالا ؟ مگه قرار نشده سبد کالا بدهید پس چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
توروخدابه مردم عادی هم سبدکالا بدین مگه یه عده چه کناهی کردم که هیچی بهشون نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۱۵ اسفند ۱۳۹۶
کسایی که قبلا زیر پوشش کمیته بودنند الان چهار ساله که خود کفاش کردنند ولی الان بچه هام بزرگ شدند ودانشجو هستند ولی من نمی توانم نیازهای اونها را بر طرف کنم به خرج وکرایه ماشین انها نمیرسم مستمریم به هم منیدم سبد کالا هم ندادن باید با این فقر چه کار کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
بجای اینکه که مردم بدختو بکشین پای صف سبد کالا پولشو بریزین تو حسابشون که اینقد مردم کوچیک نشن برا یه کیلو برنج دوتا مرغ یخ زده.کمتر هم کشورهای خارجی مسخرمون کنن.زشته خدایش.زن ودختر و پیر و جوون باید برن از سرو کول هم بالا برا یه کیلو برنج.برا ایرانی زشته .نکنین این کارو.احترام کردم رو نگه دارین.هرکسی حرمت داره برا خودش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۳ اسفند ۱۳۹۴
سال تمام شد وسبدکالایی که قولشو دادین سرسفره نیومد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
سبد کالا نمی خواد ب مردم بدین اشتغال ایجاد کنین ک مردم خودشون مایحتاجشون رو تهیه کنن // اخه سالی 2تا مرغ چ دردی رو از مردم دوا می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۴
یک فکر کلی برای فقر زدایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
کاش وزیر بهداشت جناب دکتر هاشمی رئیس جمهور بودن
آخرین اخبار