پیشگیری و درمان با طب ورزشی

ورزش، مانعی برای سرطان‌های ثانويه

به گفته پزشکان بسياري از كسانی كه دچار سرطان می شوند، ممكن است به سرطان ديگری هم مبتلا شوند كه به كمك ورزش می توان از ايجاد سرطان‌های ثانويه پيشگيری كرد.

به گزارش خبرنگار سایر حوزه های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان امروزه ورزش جایگاه ویژه ای در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها دارد،سرطان هم جزو بیماریهایی است که به نسبت ارتباط  زیادی با شیوه زندگی افراد دارد. صنعتی شدن جوامع باعث افزایش بروز این بیماری شده است و در این میان ورزش  نه تنها نقش موثری در پیشگیری از بروز سرطان دارد ،در روند درمان بیماران سرطانی نیز بسیار موثر است.

تاثیر ورزش در روند درمان سرطان
ورزش براي بيماران سرطاني مفيداست و عوارض ناشي از بيماري و درمان‌هاي مختلف را كاهش ‌دهد. با توجه به اینکه بيماري سرطان گاهی موجب بروز مشكلات متعددي براي بيماران می شود و علاوه بر آن، درمان‌هاي مختلف بيماري مانند جراحي، راديوتراپي و شيمي‌درماني هم عوارضي براي بيمار ايجاد مي‌كند. يكي از شايع‌ترين مشكلاتي كه اين افراد با آن روبه‌رو هستند، احساس خستگي است و آنها در اکثر اوقات به دليل ماهيت بيماري و همچنين عوارض درمان‌هاي مختلف، دچار خستگي مزمن و مشكلات روحي فراواني مي‌شوند.

شايد تا چند سال پيش، براي بهبود شرايط بيماران توصيه مي‌شد فقط استراحت كنند و بيشتر مراقب سلامتشان باشند، اما اكنون و به ويژه در ده سال اخير، مشخص شده است كه به كمك ورزش مي‌توان بسياري از اين علائم را بهبود بخشيد. بنابراين بيماراني كه ورزش مي‌كنند، كمتر با علائمي مانند خستگي، بي‌خوابي و مشكلات روحي مانند افسردگي روبه‌رو مي‌شوند.

به گفته خسروي، متخصص پزشكي ورزشي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي فعاليت‌هاي ورزشي احتمال بروز عوارض ثانويه در طول درمان سرطان و پس از آن را نيز كاهش مي‌دهد؛ ممكن است اين افراد به دليل داروهايي كه دريافت مي‌كنند، بيشتر در معرض خطر بيماري‌هاي قلبي باشند كه به كمك ورزش مي‌توان احتمال ايجاد چنين مشكلاتي را نيز كاهش داد. علاوه بر اين، بسياري از كساني كه دچار سرطان مي‌شوند، ممكن است به سرطان ديگري هم مبتلا شوند كه به كمك ورزش مي‌توان از ايجاد سرطان‌هاي ثانويه هم پيشگيري كرد.

با وجودیکه سرطان و درمانش منجر به احساس ضعف در(99-61)درصد بیماران شده و قدرت فعالیت را کاهش می دهد ولی توصیه شده که حتی انان که شدید ترین درمان را دارندباز از نظر فیزیکی فعال باشند زیرا همین فعالیت نیز اثرات مثبت داشته و ضعف ناشی از درمان را می کاهد. ورزش سبب تقویت سیستم ایمنی در بیماران سرطان می گردد .

 بنابر گزارش پژوهشگران کره ای انجام حرکات ورزشی ساده می تواند سیستم ایمنی بیمارانی را که به وسیله سرطان معده تحت عمل جراحی قرار گرفته اند را تقویت کند. مطالعه برروی 25 نفر بیمار که تحت عمل جراحی خارج نمودن تومورهای معده قرار گرفته اند نشان داد عملکرد ایمنی بدن افراد که 2 روز پس از عمل،انجام حرکات ورزشی را آغاز نموده بودند قویتراز افرادی بودند که ورزش نکرده بودند.
 
طی 2 هفته پس از جراحی سلولهای ضد سرطان در افرادی که ورزش کرده بودند به نحو چشمگیری بیشتر از سایرین بود.سلولهای ضد سرطان یا قاتل به سلولهای سرطان حمله کرده و به رفع عفونت کمک می کنند.دکتر یانگ مونا و همکارانش از دانشگاه اینجو یک گروه 17 نفره از بیماران را مورد بررسی قرار دادند این بیماران 2 روز بعد از جراحی در حالیکه روی تخت دراز کشیده بودند انجام حرکات ساده ورزشی را اغاز کردند و همچنین از زمانی که قادر به راه رفتن بودند انجام حرکات ورزشی بر روی دوچرخه ی ثابت را به تعداد 10 بار در هفته اغاز کردند.

بعد چندین نمونه خون از آنها گرفته شد و نتایج حاکی از آن بود که هفته اول پس از جراحی تعداد سلولهای قاتل در هر گروه کاهش یافت اما در هفته دوم سلولهای قاتل در بیمارانی که ورزش می کردند به وضعیت موفقیت آمیز اول بازگشتند اما در افرادی که ورزش نمی کردند روند نزولی سلولها همچنان ادامه داشت.

ورزش های مناسب در درمان سرطان
مهمترین نکته در ورزش کردن برای بیماران سرطانی مشورت با پزشک و تعیین نوع ورزش است زیرا  توان افراد بیمار با یکدیگر به ویژه افرادی که شیمی درمانی می شوند متفاوت است بنابر این بیماران باید با مشورت با پزشک خود در فعالیت های ورزشی توصیه شده حضور پیدا کنند.اما در هر صورت  يک برنامه ورزشي سالم برای بیماران بايد حداقل 3 روز در هفته به مدت 30 دقيقه ورزش کرد تا سرعت ضربان قلب و تنفس افزايش يابد اما در هر صورت بايد در 5 روز يا بيشتر در هفته نوعي فعاليت داشته باشيد.

همچنین این که چه نوع ورزشی به شما در مبارزه با سرطان کمک خواهد کرد به فیزیک بدن، نوع روش درمانی و نوع سرطان بستگی دارد؛ برای مثال شنا در طول دوره ی پرتودرمانی مضر است، زیرا کلر موجود در آب استخر موجب تحریک پوست پرتودیده می شود.

از آنجاییکه ورزش  در طول درمان سرطان، خستگی و افسردگی را کاهش می دهد در این گزارش چهار ورزشی که برای اکثر بیماران سرطانی مناسب است و در روند بهبود درمان کمک می کند را مطرح کرده ایم.

-پیاده روی تند  
پیاده روی از جمله ورزش هایی است که به درمان سرطان کمک می کند. در واقع ورزش های هوازی مانند پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، دویدن و شنا از جمله ورزش هایی هستند که ضربان قلب را تنظیم کرده و آن را قوی تر می سازد تا بتواند سموم و مواد مضر را بهتر از بدن دفع نماید. فعالیت های هوازی با بهبود خلق و خو به وسیله اندورفین آزادشده سبب ایجاد حس رضایت در فرد شده و همچنین وزن را کنترل می کند. مطالعات نشان می دهد که افزایش وزن پس از درمان، به برگشت مجدد سرطان منجر خواهد شد.ورزش های هوازی، خستگی ها و افسردگی ها در طول درمان سرطان را نیز کاهش می دهد. پیشنهاد می شود 30 دقیقه ورزش هوازی به مدت 5 روز در هفته و یا بیشتر را در برنامه ی خود بگنجانید.

-تای چی  
تای چی یک نوع ورزش باستانی چینی است که ترکیبی از حرکات ملایم و تنفس هماهنگ است. این ورزش در حفظ تعادل بدن و بهبود کیفیت خواب بسیار موثر است. در افراد مبتلا به بیماری های سرطانی که ورزش تای چی را به طور منظم انجام می دهند، التهاب درونی بدن به شدت کاهش می یابد و احتمال عود بیماری را کم می کند.15 تا 20 دقیقه انجام ورزش تای چی در صبح ها یکی از روش های پیشنهادی برای مبارزه با سرطان است.

-یوگا  
یوگا ترکیبی از ورزش جسم و ذهن است و خستگی ناشی از درمان سرطان را کاهش می دهد. بررسی ها نشان داده است که زنان مبتلا به سرطان سینه که در دوران بیماری تمرینات یوگا را انجام می دهند، در بدن شان سطوح کمتری از هورمون کورتیزول را دارند و استرس شان به مراتب کمتر از افراد دیگر است. یوگا ورزشی است که خستگی ناشی از درمان سرطان را کاهش می دهد.

-تمرین های قدرتی
بلند کردن وزنه، بدنسازی و ورزش هایی از این قبیل  در حفظ و قدرتمند سازی عضلات بسیار موثر اند. گاهی سرطان منجر به از دست رفتن توده ی عضلانی و خستگی و کاهش قدرت می شود. بازسازی این عضلات انرژی تان را افزایش داده و سبب کاهش فشار خون و انعطاف پذیری بیشتر بدن می شود.
 
بیماران سرطانی باید هوشیار باشند که به هیچ وجه انجام ورزش را به تأخیر نیندازند و تاثیر ورزش را در بهبود روند درمانی خود جدی بگیرند. قبل از شروع نوع خاصی از ورزش، حتما با پزشک تان مشورت کنید تا دچار اشتباه نشوید.

(طیبه خزاعلی)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار