سنندج؛

مرقد امامزاده پیرعمر کجاست؟

مرقد امامزاده پیرعمر پسر بلافصل حضرت علي (ع) در سنندج هر ساله به ویژه در ایام نوروز پذیرای عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه جوان ازسنندج،مرقد امامزاده پیرعمر که در ضلع جنوبي خيابان امام خميني سنندج واقع است شامل مقبره ، مسجد ، فضاهاي مجاور و آرامگاه خانواده هاي مشاهير و بزرگان سنندجي است .

بنایی که این مرقد مطهر را در خود جای داده است به شمارة 2615 در فهرست آثارتاریخی و ملّی کشورمان ثبت شده است.

در باب شجره اين امامزاده، وی را پسر بلافصل حضرت علي (ع) می دانند.

بناي اصلي مقبره در زمان سليمان خان اردلان در سال 1046 ه . ق ساخته شد و«محمد ابراهیم خان نظام الدوله» در تاریخ ۱۳۰۶ هجری وسط گنبد این امامزاده را آینه کاری کرد

در جوار این گنبد و بارگاه مدرسه کوچکی در گذشته بنا کرده بودند که شش حجره و حیاط کوچکی داشت و در تاریخ ۱۲۹۷ «هجری میرزا صادق خان مستوفی باشی کردستان محوطه آن را بزرگ کرد و ده حجره عالی در آن بنا نهاد که امروزه نیز طلاب علوم دینی از آن بهره می برند

بناي امامزاده داراي ساختماني است كه از سه فضاي گنبد دار تشكيل شده و دو قسمت آن به عنوان زيارتگاه و قسمت ديگر به عنوان مسجد استفاده می شود.

از جمله عناصر تزئيني مرقد امامزاده پیر عمر سنندج مي‌توان به تزيينات آجري ، گچ بري ، آيينه كاري واروسي هاي زيبا و نيز خط بنايي در حاشيه گنبد اشاره کرد.

حیاط برزگی در این مجموعه قرار دارد که در میان آن حوض آبی قرار گرفته و حجراتی که در آن تعبیه شده عمدتاً متعلّق به آرامگاه‌های اهالی سرشناس شهر سنندج است.

ورودی بنا درقسمت جنوبی است و ضریح قدیمی بقعه، جای خود را به ضریح نقره‌ای داده و توسّط سنگ مرمر تزیین شده است کف و ازاره حرم، سنگ کاری شده و الباقی دارای گچ است.

طاقچه‌ها و پنجره‌های متعدّد در حرم و رواق آن به چشم می‌خورد که به همان سبک قدیمی نگهداری می‌شدند

مردم متدین و عاشق اهل بیت استان کردستان هر هفته به ویژه روزهای پنجشنبه و جمعه در جوار مرقد امامزاده پیر عمر به اجرای برنامه های دینی از جمله ختم قرآن کریم، مولودی خوانی و پخش نذورات می پردازند.

مرقد امامزاده پیر عمربا تمام شکوه و عظمتش وفضای معنوی وعرفانی که دارد هرساله میزبان گردشگران و مسافرانی است که ازجای جای ایران اسلامی به این دیارسفرمی کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: مرقد ، امامزاده ، بنا ، مسجد ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.