بندرعباس

بندر لنگه عروس بنادر جنوب در خلیج فارس+تصاویر

بندرلنگه یکی از شهرهای ساحلی هرمزگان و از قدیمی ترین بنادر جهان در جنوب کشور و حاشیه خلیج فارس است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ از بندرعباس، بندرلنگه با تاریخی درخشان و پر رونق در گذشته و بافت شهری بسیار زیبا به بندر مروارید و عروس بنادر جنوب کشور شهرت داشت.

این بندر در زمان هخامنشیان از بنادر مهم تجاری خلیج فارس بود و از آن به نام «گوگانا» یاد شده است. بندر لنگه در زمان کریم خان زنددر زمینه  ارتباطات دریایی و رونق تجاری  پیشرفت زیادی کرد.

اکنون بسیاری از خانه ها در محله های قدیمی این شهر  با قدمت تاریخی  و بویژه بادگیرهای متعدد چشم هر رهگذری را خیره می کند.

بادگیرها وسیله­ای برای خنک کردن اتاق­ها و تالارها در فصول گرم سال بود که بر فراز سقف ساختمان ها ساخته می شد.

این شهر را به خاطر برکه­ها و مساجد تاریخی که بیشتر آن ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده می توان شهر مساجد و برکه­ ها نامید.

خانه بلوکی، خانه بستکی، خانه واحدی، خانه سعدی، خانه گلبتان (بندرکنگ)، مسجد افغان، مسجد خداداد، مسجد خالدی، حسینیه غضنفری، قلعه لشتان، حسینیه حداد، کوه شو، کوه سیاه، قلعه مغویه (بندر مغویه)، حمام معتمدی، برج مدور کنگ، و برکه های (آب انبار) دریا دولت، پنج برکه، برکه خلیف، مجموعه برکه های بشاری، و برکه های کنگ، از مهمترین آثار تاریخی و دیدنی این شهر هستند.

مناره و مسجد ملک ابن عباس ، مسجد غیاث، قلعه پرتغالی­ها (بندرکنگ) ، قلعه شیخ سلطان ، بنای فکری و کارگاه لنج سازی بندرکنگ ، باغستان گشته، بندر ملو از دیگر جاذبه­های توریستی شهرستان بندرلنگه به شمار می آیند.

در تعطیلات عید نوروز مسافران بسیاری از استان­های دور و نزدیک برای سفرهای دریایی به جزیره کیش و قشم وارد این شهر می شوند.

بندرلنگه با  ۱۴ متر ارتفاع از سطح دریا به علت نزدیکی به مدار رأس‌السرطان دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است.

صنایع دستی مردان این شهر لنج سازی و گرگور یا توربافی برای کار صیادی است.

گلابتون دوزی، خوس دوزی، زری دوزی، سوزن دوزی و برقع و دوخت لباس های محلی از مهمترین صنایع دستی بندرلنگه است که به دست هنرمند زنان خلق می شود.

شهرستان بندرلنگه دارای مناسب‌ترین زمین­ها برای استفاده‌های مرتعی و برداشت علوفه است و درختان بزرگ و تنومندی همچون کُنار، کُور و سمر و سَلَم در اطراف این شهرستان چشم نوازی می کند.

حیواناتی همچون آهو، روباه، گرگ، شغال، جوجه‌تیغی و کفتار و پرندگانی کوهی وصحرائی مانند کبک، شاهین، قُمری، بلبل و تیهو در کوه­های اطراف بندرلنگه زندگی می کنند.

شهرستان بندر لنگه با بیش از ۱۳۴ هزار نفر جمعیت و مساحت بیش از ۸ هزار کیلومترمربع دارای ۴ بخش ( شامل: شیبکوه- مرکزی- کیش- مهران) و ۵ شهر (شامل: بندرلنگه- چارک- کنگ- کیش- لمزان) و ۸ دهستان (شامل: بندرچارک- حومه- دژگان- کیش- مغویه- مقام- مهران- لاوان) است.

این شهرستان از سمت شمال با استان فارس و شهرستان بستک از سمت جنوب به خلیج فارس و از سمت شرق به شهرستان بندر خمیر و از غرب با شهرستان پارسیان هم‌مرز است.

خانه فکری

بندر لنگه عروس بنادر جنوب در خلیج فارس

بنای خانه فکری توسط یکی از تجار معروف بندرلنگه به نام مرحوم حاج عبدالواحد فکری احداث شده است. این بنا با بادگیری های بلند و زیبای خود یکی از الگوهای اصلی معماری جنوب محسوب می شود.

مسجد ملک ابن عباس

این مسجد به دستور حاج محمد بن عباس از تجار معروف بندرلنگه برای سید محمد عالم ساخته شد. این مسجد مناره بسیار زیبایی به ارتفاع ۲۲ متر با قطر ۵/۳ متر دارد.

مسجد افغان

این مسجد با یک شبستان زمستانی و یک شبستان تابستانی و ستون های گچبری شده قالبی و برجسته در محله افغان بندرلنگه قرار دارد.

مسجد خداداد

این مسجد به عنوان اولین مسجد تشیع در این بندر، هنوز صورت تاریخی خود را حفظ کرده در محله مساح بندرلنگه قرار دارد.

قلعه لشتان

قلعه لشتان بر روی کوهی در فاصله ۶ کیلومتری بندرلنگه ساخته شده است.

قلعه مغویه

قلعه مغویه متعلق به شیخ احمد مرزوقی در ۴۱ کیلومتری غرب بندرلنگه در روستای بندر مغویه واقع شده است. ساختمان قلعه، تعداد زیادی اتاق در ۲ یا ۳ طبقه و یک برج نگهبانی و ۲ بادگیر دارد.

ستون های ساختمان با سنگ های تراشیده و گچبری های زیبای اتاق ها و درهای چوبی خراطی شده، قابل توجه هستند.

خانه گلبتان

بندر لنگه عروس بنادر جنوب در خلیج فارس
این خانه از بناهای زیبای دوره قاجاریه در بندر کنگ است که یک حیاط مرکزی با تعداد زیادی اتاق و چند بادگیر دارد. طاق ها و گچبری ها ی زیبای آن نمایانگر هنر استادکاران آن دوره است.

چشمه آب گرم بادون

این چشمه آب گرم در مسیر بندرلنگه به روستای گزیر قرار دارد. آب این چشمه از شکاف سنگ های مارنی از زمین خارج می شود. در اطراف چشمه، استخری احداث شده که آب آن به مصرف کشاورزی می رسد.

چشمه آب گرم آسک

آب گرم آسک در مسیر بندرلنگه به روستای گزیر واقع شده که در مظهر چشمه تعداد حوضچه طبیعی وجود دارد و بازدید کنندگان می توانند در آن استحمام کنند.

آب این چشمه در ردیف آب های سولفات کلسیم همراه با منیزیم و کلرورید سدیم است.

برکه دریا دولت

آب انبارتاریخی برکه دریا دولت ، بعداز آب انبار(کل )گراش دراستان فارس وآب انبار(سردار) محله راه ری شهر قزوین به عنوان سومین برکه بزرگ ایران است.

برکه دریا دولت آب انباری تاریخی در کنارۀ بندرکنگ از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان است. به خاطر بزرگی غیر قابل تصور این برکه «دریا دولت» نامیده شده‌است.

نمایی از برکه های شهرستان بندرلنگه
بندر لنگه عروس بنادر جنوب در خلیج فارس

بازار مساح

بازاری تاریخی «مساح» در وسط شهر بندر لنگه واقع شده‌است. در این بازار دکان‌ها، و دکان داران متعدد فروش انواع لوازم خانگی، پخت و پز، و انواع دکان‌های خرازی، بزازی، عطاری، قنادی و نانوایی در آن فعالیت دارند.

کارگاه های لنج سازی بندرکنگ

بندر لنگه عروس بنادر جنوب در خلیج فارس

نمایی از ساحل بندرلنگه
بندر لنگه عروس بنادر جنوب در خلیج فارس

نمایی از خانه آقا زاده ابر کوه
بندر لنگه عروس بنادر جنوب در خلیج فارس


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.