لرستان؛

معرفی شهرستان ازنای لرستان

شهرستان زیبای ازنا با جاذبه های طبیعی وتاریخی پذیرای مسافران نوروزی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگارن جوان از لرستان؛ شهرستان ازنا یکی از شهرستان‌های لرستان است و از آب‌وهوای معتدل نیمه‌خشک برخوردار است.

شهرستان ازنا 1212 کیلومترمربع از خاک لرستان را شامل می‌شود که دارای آثار تاریخی فراوانی است.

منطقه‌اي كه امروز ازنا ناميده مي‌شود برگرفته از نام روستايي به همين عنوان بوده كه در بافت شهري ازنا تركيب شده است. معرفی شهرستان ازنای لرستان

پيشينه‌ي تاريخی ازنا به علت هم جواری نزديک با شهرستان های دورود و اليگودرز با گذشته تاريخی اين دو شهرستان عجين شده است. عده ای بر اين باورند که اولين بار درحدود 600 سال پيش، ارامنه به اين سامان كوچيدند و روستای ازنا را برافراشتند. سپس اقوام ديگری از جمله قوم «انگيزه» به اين روستا آمدند و روستای ازنا با افزايش جمعيت، قدم در راه توسعه و پيشرفت نهاد. ازنا در حال حاضر يكی از شهرستان های استان لرستان به شمار می رود.

شهرستان ازنا از نظر جغرافيايی در 49 درجه و 27 دقيقه درازای خاوری و 33 درجه و 27 دقيقه پهنای شمالی و ارتفاع 1870 متری از سطح دريا قرار دارد. آب و هوای اين شهرستان سرد است. اقتصاد ازنا يک اقتصاد مبتنی بر كشاورزی است. حاصل‌خيزي خاك، وجودآب فراوان و آب و هواي مناسب اين منطقه را به ناحيه اي كشاورزي تبديل كرده است كه‌انواع محصولات درآن به عمل مي‌آيد. محصولات مهم اين شهرستان را گندم، جو، لوبیا، سيب زمینی، گيلاس، زرد الو، انگور،و...تشكيل مي‌دهند.معرفی شهرستان ازنای لرستان

مهم‌ترین اثر طبیعی این شهرستان تونل برفی اشترانکوه است که در دامنه قله کول جنون واقع‌شده است، این تونل نیمه بیشتر سال دوام دارد که از جاذبه‌های منحصربه‌فرد استان لرستان به شمار می‌رود، همچنین منطقه تفریحی کمندان با قلعه‌ای مربوط به دوران قاجار ازجمله تفرجگاه‌های این شهرستان به شمار می‌رود.

تیان نام دهکده ای در 22 کیلومتری غرب شهرستان ازنا و در شمال غربی دامنه نسار اشترانکوه در مسیر جاده ازنا – دورود است.

سراب تیان یا به عبارتی به زبان محلی چاه طیان ، شبیه به گودالی است که آب گوارا و شفافی از دهانه آن جاری می گردد

سراب دربند ( چهل چشمه ) که به چشمه قل قل هم معروف است در 12 کیلومتری جنوب غربی شهرستان ازنا و به فاصله 3 کیلومتری جنوب شرقی دهستان دربند و در شمال غربی دامنه پناه گاه حیات وحش سفید کوه ازنا واقع گردیده .

قلعه تاریخی کمندان از دیگر جاذبه های تاریخی شهرستان محسوب می شود ، که در 18 کیلومتری جنوب این شهرستان و در دامنه شمالی منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده است .

آتشگاه باستانی شهرستان ازنا در 12 کیلومتری جنوب غربی شهرستان ازنا و در ارتفاع 2670 متری قله زیبای چم سوزان در منطقه پناه گاه حیاط وحش سفید کوه ازنا واقع شده است .معرفی شهرستان ازنای لرستان

قلعه دژ اثر باستانی که می توان آخرین بقایای آن را در 15 کیلومتری شمال غرب شهرستان ازنا و در میان 3 روستا با نام های چشمه درگاه ، مسعود آباد و زرنان و قله ای با همین نام در ارتفاع 2030 متری از سطح دریا مشاهده نمود که در گویش محلی با نام قلا دز از آن یاد می شود .

گهر بره شوران تالاب مرتفع دریاچه مانندی است به عرض و طول تقریبی 70 در 70 متر که در نسار منطقه حفاظت شده اشترانکوه و در زیر قلل گل گل واقع گردیده ، راه اصلی آن از شهرستان ازنا و قریه روستای تیان به منطقه چالگوران ها و سپس کل حسنی مرده ، چشمه گل گل و گهر بره شوران است .

گهر چال کبود در نزدیکی گهر بره شوران و زیر قله معروف سن بران و در منطقه چال کبود اول قرار دارد و تقریبا 30 در 30 متر عرض و طول داشته و در کنار یخچال معروف چال کبود واقع گردیده است .

از جمله صنایع‌دستی شهرستان ازنا می‌توان به گلیم‌بافی، معرق و مشبک چوب، مکرومه بافی، مصنوعات تکمیلی و تلفیقی، ساخت آلات موسیقی و قالی‌بافی اشاره کرد.

در دهستان جاپلق شرقی 4 بقعه متبرکه به نام‌های امام‌زاده قاسم، شاهزاده ابراهیم مؤمن آباد، امام‌زاده سید محمد مد آباد و شاهزاده زید و قاسم (تازه ران) در طبیعت بکر و زیبا وجود دارد.معرفی شهرستان ازنای لرستان


همچنین بناهای قلعه باجول، خانه اربابی سیدآباد، قلعه آشورآباد، عمارت مرزیان، حمام و قنات موشله و مسجد گنجه ازجمله این آثار هستند.

انتهای پیام/
برچسب ها: معرفی ، شهرستان ، ازنا ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۲۳:۴۲ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
با سلام، روستای کلبر رو ننوشتید ، روستای کلبر دارای قلعه ای بزرگ است که به دوران اشکانیان بر می‌گردد که از اهن است ، نام این روستا در زمان قدیم ، گلپر نام داشته