طبق مصوبه مجلس؛

کلیه اتباع خارجی مقیم کشور موظف به داشتن بیمه‌نامه شدند

با موافقت نمایندگان کلیه اتباع خارجی مقیم کشور موظف به داشتن بیمه‌نامه مسافرتی برای پوشش هزینه‌های ناشی از حوادث شدند.

کلیه اتباع خارجی مقیم کشور موظف به داشتن بیمه‌نامه شدند
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در صحن علنی امروز سه‌شنبه ( 25 اسفند ماه) در جریان بررسی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور ماده 5 را تصویب و مواد 3 و 4 و تبصره‌های آن را به کمیسیون مشترک لایحه احکام به منظور اصلاح ارجاع کردند.

براین اساس ماده 5 تصریح می‌کند:

كلیه اتباع خارجی مقیم كشور موظف به دارا بودن بیمه‌نامه برای پوشش هزینه‌‌های ناشی از حوادث و بیماری‌های احتمالی در مدت اقامت در ایران می‎باشند. تعیین میزان تعرفه مطابق مقررات بر عهده بیمه مركزی ایران است كه به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور می‎رسد.

این ماده نیز با 102 رای موافق، 14 رای مخالف و 4 رای ممتنع از مجموع 194 نفر نماینده حاضر در صحن به تصویب نمایندگان رسید.

وکلای ملت مواد 3 و 4 به شرح زیر را به کمیسیون مشترک ارجاع کردند.

ماده 3 تصریح می‌کند:
 
الف- دانشگاههای كشور، حسب مورد به تشخیص وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه‌های مربوط، می‌توانند نسبت به تأسیس شعب در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و نیز در خارج از کشور به‌صورت خودگردان و با دریافت شهریه از داوطلبان اقدام كنند.

ب- وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و كليه دانشگاههاي دولتي و غيردولتي و دستگاههاي اجرائي موضوع ماده(2) قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران موظفند بيست‌وپنج درصد(25%) از سهميه‌هاي ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي، بورسيه‌هاي تحصيلي داخل و خارج از كشور، فرصتهاي مطالعاتي و دوره‌هاي دكتراي تخصصي را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالاي بيست‌وپنج‌درصد(25%) اختصاص دهند.

تبصره- كسب حداقل هفتاددرصد(70%) حدنصاب شرايط علمي و امتياز پذيرفته‌شدگان براي كليه رشته‌ها و مقاطع تحصيلي از جمله رشته‌هاي پزشكي براي دارندگان سهميه الزامي مي‌باشد.

پ- پذیرش دانشجو در شعب دانشگاهها در مناطق آزاد تجاری- صنعتی، براي دانشجويان غيرايراني بدون آزمون سراسری انجام مي‌شود. ضوابط پذیرش دانشجو برای دوره كارشناسی توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو موضوع ماده (2) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 1392 و برای دوره‌های تحصیلات تكمیلی با پیشنهاد دانشگاهها و حسب مورد با تأیید یكی از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تعیین می‌شود.

تبصره- دانشجویان ایرانی شعب مناطق آزاد تجاری - صنعتی، همانند سایر دانشجویان از معافیت تحصیلی برخوردار مي‌باشند.

ماده 4- به‌منظور فراهم نمودن شرايط رقابتي و افزايش كارآمدي بيمه‌هاي بازنشستگي و جلوگيري از ايجاد هرگونه انحصار يا امتياز ويژه براي صندوق‌هاي بازنشستگي اعم از خصوصي، تعاوني يا دولتي اجازه داده مي‌شود صندوق‌هاي بازنشستگي غيردولتي با تضمين پوشش تعهدات آتي بيمه‌شدگان بازنشسته براساس آيين‌نامه‌اي كه به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد ايجاد گردد.

هماهنگي و نظارت بر فعاليت صندوق‌هاي فعال در حوزه بيمه‌هاي بازنشستگي كشور اعم از تعاوني، خصوصي، دولتي و عمومي غيردولتي توسط «سازمان تنظيم مقررات بيمه‌هاي بازنشستگي كشور» انجام مي‌شود. اين سازمان زير نظر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي بدون افزايش پستهاي سازماني دولت تشكيل مي‌گردد.

وظايف و اختيارات سازمان مذكور با رويكرد رقابتي و با تركيب نمايندگان دولت و بخش خصوصي (بيمه‌گذاران ذي‌نفع) به موجب اساسنامه‌اي است كه حداكثر سه ماه پس از ابلاغ اين قانون به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

تبصره1- فعاليت اينگونه صندوق‌ها در لايه بيمه‌هاي مكمل و در قالب نظام تأمين اجتماعي چند لايه است.

تبصره2- دو نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به پيشنهاد كميسيون‌هاي اجتماعي و اقتصادي و با انتخاب مجلس، به‌عنوان عضو ناظر اين سازمان تعيين مي‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار