افزایش 15درصدی حق بیمه شخص ثالث + جدول حق بیمه

به دنبال اعلام ميزان ديه در سال ۱۳۹۵ از سوي قوه قضائيه، جدول ميزان حق بيمه شخص ثالث در سال آينده از طرف رئيس كل بيمه مركزي به شركت هاي بيمه ابلاغ شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اداره كل روابط عمومي بيمه مركزي، قوه قضائيه در اطلاعيه اي ميزان ديه در سال ۹۵ را ۱۹۰ ميليون تومان براي ماههاي غيرحرام اعلام كرد. بر اين اساس، از ابتداي سال ۱۳۹۵ مبلغ ريالي ديه از ۱۶۵ميليون تومان به ۱۹۰ ميليون تومان براي ماههاي غيرحرام و از۲۲۰ ميليون تومان به ۲۵۳.۳ ميليون تومان براي ماههاي حرام افزايش مي يابد. بر اين اساس، بيمه گذاران بايد براي تهيه الحاقيه مربوط به مابه التفاوت افزايش ديه اقدام و تعهدات بيمه نامه وسيله نقليه خود را افزايش دهند.

شايان ذكر است ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ مصادف با شروع اولين ماه حرام (رجب) خواهد بود و ضروري است بيمه گذاران تا آن زمان، الحاقيه بيمه نامه شخص ثالث خود را خريداري كنند.

با توجه به عدم افزايش حق بيمه در سال ۱۳۹۴ (عليرغم افزايش ۱۰ درصدي ديه) و عدم افزايش متناسب آن با ديه در سال هاي قبل، مبلغ حق بيمه شخص ثالث سال ۱۳۹۵ به تناسب مبلغ ريالي ديه، ۱۵ درصد افزايش يافته كه در مقايسه با تعرفه مصوب سال ۱۳۸۹ هيات وزيران متضمن ۲۶ درصد تخفيف مي باشد.

شايان ذكر است هيچگونه افزايشي در نرخ حق بيمه شخص ثالث صورت نگرفته و افزايش مبلغ حق بيمه صرفا ناشي از افزايش تعهدات بدني

(از ۲۲۰ ميليون تومان به ۲۵۳.۳ ميليون تومان) و تعهدات مالي (از ۵.۵ ميليون تومان به ۶.۳ميليون تومان) است.

متن ابلاغيه رئيس كل بيمه مركزي به مديران عامل شركت هاي بيمه :

با عنايت به ابلاغ مبلغ ريالي ديه كامل در سال ۱۳۹۵ از سوي رياست محترم قوه قضائيه و در اجراي مادة ۲۵ مصوبه شماره ۳۴۶۰۸/ت۴۱۵۷۴ك مورخ ۱۳۹0.2.19 هيئت محترم وزيران در مورد «تعرفة حق‌بيمه و نحوة تقسيط و تخفيف در حق‌بيمه» موضوع مادة ۸ قانون اصلاح قانون بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقلية موتوري زميني در مقابل شخص ثالث مصوب۱۳۸۷، مراتب زير جهت اجرا، ابلاغ مي‌گردد:

۱- با توجه به مبلغ جديد ديه اعلام‌شده و در اجراي ماده ۴ قانون اصلاح قانون بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقليه موتوري و زميني در مقابل شخص ثالث، كليه شركت‌هاي بيمه موظفند از تاريخ 1395.1.1 بيمه‌نامه‌هاي شخص ثالث را با تعهدات بدني حداقل ۲.۵۳۳.۳ ميليون ريال (معادل ديه ماه‌هاي حرام) و تعهدات مالي حداقل ۶۳.۳ ميليون ريال صادر نمايند.

۲- حق‌ بيمه ساليانه بيمه‌نامه شخص ثالث انواع وسايل نقليه موتوري زميني متناسب با تعهدات مندرج در بند يك به شرح جدول پيوست جهت اجرا، ابلاغ مي‌گردد. شركت‌هاي بيمه موظفند اين جدول را در معرض ديد متقاضيان خريد بيمه‌نامة شخص ثالث قرار دهند.

۳- در اجراي بند «ب» ماده ۱۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه و آيين‌نامه‌هاي شماره ۶۷ و 67.2 مصوب شوراي‌عالي بيمه شركت‌هاي بيمه موظفند از ابتداي سال ۱۳۹۵، بيمه‌نامه حوادث راننده را با تعهدات بدني حداقل ۲.۵۳۳.۳ ميليون ريال و با رعايت ضوابط مندرج در آيين‌نامه‌هاي مذكور براي كليه وسايل نقليه موتوري زميني صادر نمايند.

۴- نظر به افزايش مبلغ ديه از ابتداي سال جديد، شركت‌هاي بيمه موظفند از طرق مقتضي نسبت به اطلاع‌رساني به بيمه‌گذاران خود جهت مراجعه براي افزايش سقف تعهدات بيمه‌نامه‌هاي شخص ثالث معتبر حداقل به ميزان تعهدات مندرج در بند ۱ فوق و بيمه حوادث راننده حداقل به ميزان تعهدات مندرج در بند ۳ فوق اقدام نمايند.

افزایش 15درصدی حق بیمه شخص ثالث + جدول حق بیمه


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی‌اکبر اولیا دبیر کل سندیکای بیمه‌گران در خصوص افزایش 15 درصدی دیه در سال 95 اظهار داشت: ما زیان انباشته 26 درصدی را در این حوزه طی دو سال گذشته شاهد بوده‌ایم که این خسارت می‌بایست جبران می‌شد.

وی تصریح کرد: بیمه‌ها باید در شرایط عادی کسب و کار خدمت کنند و دولت توان پرداخت یارانه به آنها را ندارد و از سوی دیگر شاهد عوارض بیشتری در بیمه‌نامه‌ها هستیم.

اولیا اظهار داشت: خدمات بیمه‌ای مانند سایر کسب وکارها باید بتوانند حداقل در آمد را داشته باشند تا سرمایه‌ها از آن خارج نشود در غیر این صورت قطعا فرار سرمایه را خواهیم داشت و آینده این خدمت‌رسانی در ابهام قرار می‌گیرد.

دبیر کل سندیکای بیمه‌گران عنوان کرد: در ازای این افزایش باید خدمات خوبی به مردم ارائه شود و سود معقولی نیز داشته باشیم.

** وزارت بهداشت باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد

رحیم مصدق معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در ادامه یادآور شد: در سال‌های اخیر عوارض و مبالغی از حق بیمه شخص ثالث بنا بر مصوبات قانونی دریافت و در اختیار سازمان‌هایی همچون وزارت بهداشت و نیروی انتظامی قرار گرفت.

وی در خصوص وزارت بهداشت گفت: اگر وزارت بهداشت وظیفه قانونی خود را به درستی انجام دهد قطعا خسارت شرکت بیمه کاهش می‌یابد به طور مثال وزارت بهداشت موظف به درمان سریع مصدومین حوادث رانندگی است و اگر کسی در جامعه تصادف کرد مداوای آن باید به نزدیک‌ترین مراکز درمانی دولتی و خصوصی انجام شود که منجر به فوت مصدوم نشود اما متاسفانه این خدمات تنها در بیمارستان‌های دولتی ارائه می‌شود.


انتهای پیام/
برچسب ها: بیمه ، مرکزی ، شخص ثالث ، افزایش ، دیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۰ فروردين ۱۳۹۵
بهتره تاریخ اجرای این افزایش هارو از اول اردیبهشت هر سال تعیین کنند چون اوایل فروردین مردم درسفر هستند و نمایندگیهای بیمه هم اکثرا تعطیل هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۲۷ اسفند ۱۳۹۴
افزایش حقوق سال ۹۵ ۱۲% است . آن وقت بیمه را ۱۵% افزایش قیمت می دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
مگر نمی گویندنرخ تورم کاهش داشته چطور باید نرخ دیه تورم داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
آدم مرحوم قیمتش بیشتر از آدم زنده است....عجبا ! !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
اگر قرار است افزایش تورم ده درصد باشد چرا باید افزایش حق بیمه پانزده درصد باشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
انصاف با کیه؟ هر سال افزایش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
بر چه اساس 15 درصد گرون کردن.مگه تورم قرار نیست امسال 10 درصد باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
چرا وقتی میزان تلفات و خسارت کم میشه چیزی از حق بیمه کم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۴
افرادی که مثلا در بهمن 94 مثل خودم بیمه نامه را تمدید کرده اند آیا مثل سال قبل مجانی است یا برای الحاقیه باید دوباره پول بدهیم؟
آخرین اخبار