سمنان;

عشایر میراث داران و حافظان آداب و رسوم و سنن کشور

عشایر از امکانات کشوری کمترین بهره را می برند ولی بیشترین بهره را می دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان کرمعلی قندالی  رئیس سازمان امور عشایر ایران در نخسین شورای عشایری استان سمنان ، راه، آب، تامین سوخت فسیلی، بیمه دام و عشایر، شبکه های آبرسانی و زنجیره تولیدی گوشت قرمز را از جمله مشکلات عشایر ذکر کرد.
وی نبود نیروی پشتیبانی برای حمل و توزیع تانکرهای آبرسانی را از دیگر مشکلات عشایر برشمرد و گفت: اگر بخش آبرسانی سیار را به بخش خصوص واگذار کنیم، بسیاری از مشکلات آبرسانی عشایر حل می شود.
وی تامین سوخت فسیلی برای عشایر را مهم دانست و خاطرنشان کرد : تامین انرژی آسان برای عشایر تا حدود زیادی تخریب منابع زیست محیطی را کاهش می دهد.
وی خواستار پرداخت هزینه یارانه حمل کپسول گازی عشایر  شد و افزود: در زمان حاضر عشایر به علت هزینه ی بالای این کپسول ها از خریدن آن خودداری می کنند.
وی بیمه دام و بیمه اجتماعی جامعه عشایر را از اولویت و کارهای اساسی این سازمان ذکر و اضافه کرد: برای بیمه دام عشایر باید تسهیلات بیشتری را فراهم کنیم تا انگیزه لازم برای انجام این کار ایجاد شود زیرا بیمه اجتماعی برای تامین آتیه این قشر دارای اهمیت زیادی است.
وی با اشاره به این که استان سمنان از لحاظ بهداشت دام ها از کیفیت خوبی برخوردار است، افزود : همه باید بسیج شوند تا تب برفکی محدودی که برای دام ها پیش آمده کنترل شود.
وی در خصوص تامین آب عشایر استان سمنان یادآور شد : باید شرکت آب و فاضلاب روستایی و شهری با امور عشایر استان سمنان همکاری کنند تا هزینه های تامین آب عشایر کاهش پیدا کند.
 دکتر خباز استاندار سمنان نیز گفت: خدمت به مردم عشایر امری مقدس است و همه مسئولان نیز باید به این قشر شریف خدمت کنند.
وی خواستار حل مشکلات عشایر نظیر سوخت فسیلی ،تامین آب و فروش محصولات تولیدی آنان از جمله گوشت شد و آمادگی خود را برای خدمت رسانی و همچنین بازدید از تمام مناطق عشایری اعلام کرد.
مدیر امور عشایر استان سمنان نیز گفت: جامعه عشایری توانمندی های زیادی دارند که باید این توانمندی ها و ویژگی ها مورد توجه ویژه قرار گیرد.
حشمت الله جدیدی با بیان سخنی از امام خمینی (ره) که عشایر ذخایر این مملکت هستند، افزود: جامعه عشایری یکی از مهم ترین قشر های جامعه هستند و باید در حفظ آن ها کوشید.
جدیدی یادآور شد : درصد باسوادی عشایر استان سمنان 84.5 درصد و این آمار در کل کشور 62 درصد است..
جدیدی گفت: مناطق ییلاقی شامل شمال شهرستان های استان سمنان و مناطق ییلاقی مازندران،تهران،البرز و گلستان می شود که زمان کوچ بهاره عشایر از خرداد ماه است.
جدیدی احداث راه دسترسی ،راه گشایی ،مرمت ،نگهداری راه های عشایری ،احداث ابنیه فنی (پل،آبنما،دیوار ساحلی ) را مهم ترین عناوین پروژه های مدیریت امور عشایر استان سمنان اعلام کرد.
استان سمنان بیش از 14 هزار نفر در قالب سه هزار و 69 خانوار عشایر دارد.

برچسب ها: عشایر ، مشکلات ، امکانات ، سمنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار