در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

بررسی سایه روشن های سیاست در سال 94

دو منتخب مجلس دهم با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب به تشریح سایه روشن های سیاست در سال 94 پرداختند.

حاجی بابایی: تحریم ها در رابطه با نفت دو برابر افزایش پیدا کرده است/ تابش: با اجرای برجام سایه تهدید از کشور برداشته شدبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع سایه روشن های سیاست در سال 94 با حضور "حمیدرضا حاجی بابایی" و "محمدرضا تابش" نمایندگان منتخب مجلس دهم در گفتگوی ویژه خبری امشب 5 شنبه ، 27 اسفندماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه حمیدرضا حاجی بابایی نماینده منتخب مردم همدان در مجلس دهم در ارزیابی توافق برجام و جهت گیری های گروه های مختلف سیاسی در این رابطه اظهار داشت: برجام موضوع مهمی در کشور بود که دارای نکات مثبت و منفی است، اتفاقی که افتاد موافقت و مخالفت عده ای را به همراه داشت و نظر بنده در این رابطه این است که اکثریت قریب به اتفاق این افراد تفکرشان این بود که با موافقت یا مخالفت خود به کشورشان خدمت می کنند.

وی با بیان این که اختلاف نظر به نوع بینش افراد برمی گردد بنابراین صادقانه است گفت:  در توافقی که صورت گرفت برخی ها کمی تا قسمتی به آمریکا اعتماد کردند و برخی ها اعتماد نکردند و گرنه در صداقت تیم مذاکره کننده هسته ای و افرادی که مخالف توافق برجام بودند شکی وجود ندارد بنابراین تنها بحث کلیشه اعتماد به آمریکا باقی می ماند که  به آمریکا اعتماد کنیم یا نکنیم.

تحریم ها در رابطه با نفت دو برابر افزایش پیدا کرده است

وی با تاکید بر این که واقعاً نمی شود به آمریکا اعتماد کرد گفت: آمریکا در رابطه با برجام با ما صادقانه رفتار نکرد، روزی که ما گفتگوها را برای رسیدن به یک توافق شروع کردیم قیمت نفت حدود 80، 90 دلار بود و 800 تا 1 میلیون بشکه نیز صادرات نفت داشتیم و در میانه گفتگوها آمریکا می بایست در 26 دی ماه تحریم ها را برمی داشت و شرایط را به گونه ای آماده می کرد که ما بتوانیم 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت با قیمت 80، 90 دلار بفروشیم.

حاجی بابایی ادامه داد: اما آمریکا قبل از این که به 26 دی ماه برسیم با همکاری عربستان و کشورهای منطقه قیمت نفت را به یک باره به 30 و زیر 30 دلار رساند و زمانی که می خواستیم 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت صادر کنیم گفتند که امکان این کار نیز وجود ندارد در واقع در رابطه با نفت آن چه که در برجام اتفاق افتاد این بود که تحریم ها دو برابر افزایش پیدا کرده است ولی نوع تحریم ها با قبل متفاوت شده و تحریم ها به حوزه کاهش قیمت نفت برمی گردد.

متعاقب توافق برجام، کشور از شرایط روز خارج شد

در ادامه این بحث محمدرضا تابش نماینده منتخب اردکان در مجلس دهم نیز در ارزیابی توافق برجام بیان داشت: متعاقب توافق برجام کشور از شرایط ریسک خارج شد، تحریم ها هزینه ها مادی و معنوی زیادی را به کشور تحمیل می کرد و مشکلات اقتصادی زیادی ایجاد شده بود.

وی تصریح کرد: جامعه ای که احساس مخاطره کند محل آسیب های مختلف است، بحران های ناشی از تحریم ها مثل بیکاری و فقر ناامنی در جامعه است لذا پس از بحث های طولانی و موافقت و مخالفت های بسیار زیاد در این رابطه رهنمودهای مقام معظم رهبری تدبیر دولت و ورزیدگی تیم هسته ای توانست قدرت مذاکره کنندگان ما را نشان دهد تا آن ها بتوانند از منافع ملی ما دفاع کنند.

 با اجرای برجام سایه تهدید از سر کشور برداشته شد

این نماینده منتخب مجلس دهم با بیان این که مذاکره عرصه بده بستان است گفت: به اعتقاد بنده در توافق صورت گرفته داده های ما کمتر از ستانده های ما است و منافعی که برجام در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای ما داشت افزون تر از چیزی است که پرداخت کردیم.

تابش اظهار داشت: ما به واسطه 6 قطعنامه ای که بر علیه ما تصویب شده بود ذیل فصل هفتم منشور سلزمان ملل متحد قرار گرفته بودیم و هر آن امکان اعمال هر گونه تهدیدی علیه ما می توانست عملیاتی شود ولی با اجرای برجام سایه تهدید از سر کشور برداشته شد.

وی با بیان این که برجام منافع اقتصادی بسیار زیادی برای ما به همراه داشت گفت: تا کنون 6 میلیارد دلار  از دارایی های بلوکه شده ما به کشور برگشته و شرایط صادرات و واردات کالا با سوئیفتی که گشایش پیدا کرده بسیار متفاوت از قبل است ضمن این که دیگر راه برای سوء استفاده کاسبان تحریم برداشته شده است البته باید یادآور شوم در قضیه تحریم هزینه  هایی که در تولید متراتب می شد حدود 20 درصد افزایش داشت.

تابش در ادامه برنامه با اشاره به این که حساب منافع ملی در میان است گفت: باید همه با هم پیوند بخوریم همان طور که رئیس مجلس شورای اسلامی در روز تصویب برجام کاری کلان و ملی انجام دادند.

 نماینده منتخب مجلس دهم با اشاره به این که گروه ها و جناح های سیاسی در تصویب برجام و موفقیت آن دخیل بودند گفت: جناح ها و گروه های سیاسی در حد موضوعات اساسی کشور باید منافع ملی را ارحج قلمداد کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون پیام حضور مردم در انتخابات 7 اسفند گفت: انتخابات سبب بالارفتن سرمایه اجتماعی می شود لذا مشارکت مردم نشان دهنده افزایش امید اجتماعی و افزایش امید به آینده است.
 
تابش با اشاره به نظام مردم سالار دینی در کشور بیان کرد: نظام ما متکی به آرای مردم است به طوری که رای و نظر مردم تعیین کننده است.

 نماینده منتخب مجلس دهم با اشاره به این که در بسیاری از حوزه ها کاندیدا نداشتیم افزود:  این امر به این دلیل بوده است که افراد شاخص صلاحیتشان تایید نشده بود.

وی با اشاره به این که در انتخابات مجلس هفتم نجیبانه برخورد صورت گرفت اظهار داشت: در انتخابات دوره هشتم هم نیز حضور یافتیم و نجیبانه مسئولیت را پذیرفتیم.
 
تابش با اشاره به این که امروزه هر دو گروه و جناح سیاسی به بلوغ سیاسی رسیده اند و راه جدیدی را در سایه تفاهم و همکاری در پیش گرفته اند خاطر نشان کرد: هر دو جناح بر اساس منافع ملی عمل می کنند.

 بلوغ فکری و سیاسی احزاب و گروه ها را باید به فال نیک بگیریم

 نماینده منتخب مجلس دهم با اشاره به این که گروه ها و احزاب باید برنامه هایشان را اعلام کنند افزود: بلوغ فکری و سیاسی احزاب و گروه ها را باید به فال نیک بگیریم

حاجی بابایی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که پیام حضور پرشور مردم در انتخابات هفت اسفند چیست گفت: پاسخ همه شبهات در طول 37 سال گذشته با برگزاری انتخابات در کشور داده شده است.

وی با اشاره به این که مردم در این دوره نشان دادند که  انتخابات مجلس خبرگان تفاوتی با انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس شورای اسلامی ندارد افزود: حدود 34 میلیون در انتخابات شرکت کردند یعنی 34 میلیون نفر به نمایندگان خبرگان رای دادند.

نماینده منتخب مجلس دهم با بیان این که در انتخاباتی که برگزار شد تنوع ونوع نگاه مردم مورد اعمال قرار گرفت افزود: در تهران به 30 نفر اصلاح طلب و در مشهد به اصول گرایان رای داده شد.

دنیا نمی تواند کوچک ترین خدشه ای را در انتخاباتمان ایجاد کند

حاجی بابایی با تاکید بر این که شورای نگهبان یکپارچه همه انتخابات را تایید کرد افزود: دنیا نمی تواند کوچک ترین خدشه ای را در انتخاباتمان ایجاد کند لذا انتخابات جمهوری اسلامی ایران بی بدیل است

 برگزاری انتخابات بزرگ ترین افتخار ملت ایران در طول 37 سال گذشته است

وی با اشاره به این که مردم انتخابات را اداره می کنند افزود: بزرگ ترین افتخار ملت ایران در طول 37 سال گذشته برگزاری انتخابات است لذا انتخابات جای امنی در نظام دارد.

نماینده منتخب مجلس دهم با اشاره به این که در همه دوره ها حتی در دوره سوم امام خمینی (ره) ورود پیدا کردند و انتخابات را مورد تایید قرار دادند گفت: امام (ره) می خواستند بگویند که نظام امین است.

حاجی بابایی با بیان این که نظام را باید تبرئه کنیم گفت: نظام امین است و امنیت را باید در نظام بیان کرد.

وی افزود: هیچ وقت به خاطر دفاع از گروه و جناحمان نباید حقایق قطعی نظام را زیر سوال ببریم.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار