ادعای وال استریت ژورنال:

همکاری مستقیم قاسم سلیمانی و جورج بوش علیه دولت عراق/ سلیمانی مغز متفکر ایران

سفیر سابق واشینگتن در عراق در ادعایی از مطالب شگفت‌انگیزی درباره روابط قاسم سلیمانی و آمریکا پرده برداشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وال استریت  ژورنال، زلمای خلیل‌زاد – سفیر سابق آمریکا در عراق -  در مصاحبه‌ای مدعی شد: دولت جورج بوش در سال 2006 همکاری مستقیمی با ژنرال قاسم سلیمانی برای کنار زدن ابراهیم جعفری، نخست وزیر وقت عراق از قدرت داشت. 

این سخنان خلیل‌زاد درحالی مطرح می‌شود که نمایانگر دیدگاهی متفاوت از روابط دولت بوش و تهران است، ایرانی که بوش مدعی بود بخشی از محور شرارت جهانی است. با این وجود، اگر چه دو کشور روابط حسنه‌ای با هم نداشتند، دولت بوش‌ آن برهه به طور ضمنی با اعمال نفوذ ایران برای حفظ منافع واشینگتن موافقت کرد.

نماینده آمریکا و دیگر مقامات این کشور معتقد بودند ابراهیم جعفری فاقد توانایی برای کنترل تنش‌های فرقه‌ای عراق که پس از سقوط صدام به وجود آمد، بود. 

خلیل‌زاد در ادامه مدعی شد: مقامات سیاسی عراق به وی اطلاع دادند مقامات تهران برای فشار به ابراهیم جعفری در راستای کناره‌گیری از قدرت، قاسم سلیمانی – فرمانده سپاه قدس – را به بغداد فرستادند. 

خلیل‌زاد افزود: پنتاگون به قاسم سلیمانی به دید قدرتمندترین فرد نظامی و اطلاعاتی ایران می‌نگرد. سلیمانی مسئول اجرای سیاست‌های ایران در عراق است. وی مدعی شد: آمریکا و نیروهای عراقی به قاسم سلیمانی اجازه دادند تا در ماه آوریل همان سال وارد منطقه تحت کنترل آمریکا موسوم به "منطقه سبز" شود و پیام خود را به مقامات سیاسی عراق برساند. در نهایت ابراهیم جعفری در همان سال از قدرت کنار رفت و نوری مالکی جانشین وی شد.

خلیل‌زاد مدعی است: قاسم سلیمانی در بهار سال 2006 برای برکناری جعفری به بغداد سفر کرد و تصور می‌کرد ما از این موضوع بی‌اطلاعیم. 

یکی از مقامات ارشد پنتاگون که در آن زمان در عراق مسئولیت داشت، این گزارش را تایید کرد. خلیل‌زاد در اواخر ماه میلادی جاری، خاطرات خود را در کتابی به نام "فرستاده" منتشر می‌کند. این کتاب شامل جزئیات مسئولیت‌های خلیل‌زاد به عنوان سفیر در کشورهای عراق و افغانستان در اوج جنگ آمریکا در این دو کشور است. این کتاب همچنین شامل دیگر تلاش‌های دولت بوش برای همکاری با ایران در هر دو کشور افغانستان و عراق است؛ اگر چه این همکاری با موفقیت‌های محدودی همراه بود. 

در این کتاب خلیل‌زاد با ابراز تعجب تاکید می‌کند که تهران پس از حملات یازده سپتامبر کمک‌های شایانی به آمریکا کرد و سبب روی کار آمدن حامد کرزای، اولین رییس جمهور افغانستان پس از سقوط طالبان شد. همچنین وی مدعی شد دولت بوش در سال 2003 و زمانی که خود را برای حمله به عراق آماده می‌کرد با مقامات ایران در ژنو ملاقات محرمانه‌ای داشت و دو طرف در این ملاقات ‌کوشیدند نگرش‌های مشترکی درباره عراق بدست آورند.

خلیل‌زاد در کتاب خود از اصطلاح "بازی موش و گربه" درباره روابط آمریکا و ژنرال قاسم سلیمانی (پس از اشغال عراق به دست نظامیان این کشور) استفاده کرد. 

وی در توصیف قاسم سلیمانی مدعی است: وی مغز متفکر ایران است و (در زمان اشغال عراق) تلاش می‌کرد با آموزش و تجهیز نیروهای شیعه، آنها را برای حمله به نیروهای ائتلاف و آمریکا آماده کند. ژنرال سلیمانی به جلال طالبانی، رییس جمهوری وقت عراق گفته بود که خلیل‌زاد می‌تواند خود یک هدف (برای ترور) باشد. 

خلیل‌زاد با پراهمیت جلوه دادن خود مدعی است: من فهمیدم که ژنرال سلیمانی درباره من رجزخوانی می‌کند. سلیمانی من را بدترین فرد جهان می‌دانست. او شخصاً می‌خواست به عراق بیاید و من را به قتل برساند.

وی خاطر نشان کرد: من در سال بعد (2007) نیروهای آمریکایی را تحت فشار قرار دادم تا با تلاش بیشتر، نیروها و افسران سپاه قدس را که در عراق فعالیت داشتند، دستگیر کنند. خلیل‌زاد می‌گوید: من در گفتگوهای با تهران مشارکتی نداشتم اما احساس می‌کردم که آمریکا نیازمند مقابله شدید با شبه نظامیان شیعه‌ای که به دست ایران ساخته شده بود، داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۱ فروردين ۱۳۹۵
مگ پیشه مگه داریم..!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۱ فروردين ۱۳۹۵
"پرده برداشت."
این چه ادبیاتی است که شما باشگاه خبرنگاران استفاده کرده
فکر میکنید این حرف واقعیت دارد
لطفا اصلاح فرمائید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۱ فروردين ۱۳۹۵
1- خوب دور از ذهن نبود شنیدن چنین حرفهایی بعد از اینکه اکثر شبکه های وابسته در برنامه هاشون به تعریف و تمجید سردار سلیمانی پرداختند در صورتی که در واقعیت حتی نمی خواهند سر به تن این مرد باشه پس استراتژی شون این بود که اول سردار را با تعریف و تمجید به اوج برسونن بعد شروع به تخریب کنند که اثر این تخریب از هر تروری بدتر خواهد بود.
2- این اقا با نوشتن این خاطرات در واقع می خواهد که خودش رو مطرح کنه که بر همه واضح است این امر.
3- اگر ایران در مواردی که در خبر ذکر شد دخالت داشت شک نکنید امریکا به جای حمله به افغانستان و عراق مستقیم تهران رو هدف می گرفت پس این حرفها یاوه گویی بیش نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۱ فروردين ۱۳۹۵
مرگ بر استکبار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۰۱ فروردين ۱۳۹۵
تیرت به خطا رفت.چون مزخرفاتتو باور نکردیم.توی گذشته نمی دونم چه اتفاقاتی افتاده ولی الان رو میدونم که سردار مادر نداشته تون رو به عزا میشونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۳۲ ۰۱ فروردين ۱۳۹۵
امریکادیده هیچ غلطی نمیتونه بکنه نوکرشومامورتفرقه انداختن بین مسلمونا کرده حرفاش اندازه یه پول سیاه ارزش نداره مرگ برآمریکا درود برسرداربزرگ ایرانی سلیمانی کبیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۴ ۰۱ فروردين ۱۳۹۵
پیامبرفرمودندمومن بایدزیرک باشد دلاوروطن نیز ازاین قانون مستسنی نیست خدانگهدارت کیان ایرانی مالک اشترعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۳ ۰۱ فروردين ۱۳۹۵
تاحالاکجابوداین خرزادتااین سخنان رابگویدتاحالاکی دیده یا شنیده که گوسفندوگرگ دریک جاباشندای احمق حالاکه نتونستیدایران وعراق راازهم جداکنیداینگونه به واق واق کردن افتادیدپس به پارس کردنتان ادامه دهیددرضمن این خرزادعجب مهم بوده که بخوان ترورش کنن عجب خنقهایی دردنیاادعای کدخدایی دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۰۱ فروردين ۱۳۹۵
این یک توطعه هست که یکی احمق بشه گول حرفهای این کثافترا بخوره حاج قاسم را بد نام کنه یا یکی تعصبی بشه ایشون را در عراق خدای ناکرده بجانش تعرض کنند از دشمن همچی بر میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۳ ۰۱ فروردين ۱۳۹۵
این اراجیف به دردخودشوارباباش میخوره
جهان حاج قاسم سلیمانی رومیشناسه
خودآمریکایی ها ازمدیریت جنگ حاج قاسم که ازتدابیررهبری بندانگشت به ذهن موند
این میخوادخودشوگنده کنه
توی این زمونه بعضی هابانشراکاذیب پول درمیاره
این برچسبهای سربازانمان زمان عج حاج قاسم نخواهدچسبید
United States of America
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۱ فروردين ۱۳۹۵
مثلن میخان نظر مردمو نسبت به سردار عوض کنن تا باهاش دشمن بشن وفکر کنن که خیانتکاره,برو کنار بابا بزار باد بیاد ینی مغز فندقی تر از تو کسی نبود این دری وریارو بسازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۰۱ فروردين ۱۳۹۵
آقا قاسم سلیمانی در حال حاضر دارد به بخاطر امامان از کشور عراق دفاع می کوند،وبعدپیروزی عراق بر داعش ،ژنرال ما از کشور عراق خارج میشود،این مرد آمریکایی سعی می کوند کینه ای بین ایرانیان وعراقیان راه اندازی کوند،تا داعش پیروز میدان جنگ سود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
بابا چرا پیچیدش میکنید؟
این یارو خواسته خودشو گنده کنه یه مشت اراجیف بافته
جوگیرم شده تا حدودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
تو اگر غیرت داشتی به نیروهای آمریکایی فشار میاوردی که حداقل به ناموس ات تو کشور خودت تجاوز نکنن ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
فکر کنم نام مبارکش تیر داد است کسی که مولا علی ع غیر از او به کسی افتخار نداد تا نامه مبارکش را به معاویه برساند وقتی وارد بر معاویه شد بر او سلام نکرد و در مقابل هر سخن معاویه جواب دندان شکن داد وآنجا معاویه به عمروعاص گفت ای کاش همه یاران با وفایم را می دادم وبجاش چهار نفر از یاران مثل این از یاران علی داشتم آری سردار با عظمت ما حاج قاسم از نواده همان یاران مولایمان امیرالمومنین علی ع هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
این یارو. بین سعودیها ادمی پیدا نکرده که ازش تعریف کنه میخواد درکنار نام سردار سلیمانی خودشا معرفی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
مردم ایران بدانید که آمریکا میخواهد با این ادعاها به منطقه اینطور القا کند که ما با آنها همکاری های مشترک در جهت منافع خویش داشته ایم تا همین اندک دوستانی که در جهان برایمان باقی مانده اند هم به ما بی اعتماد شده و از ما روی بگردانند. من که این گزافه گویی خبرگذاری آمریکایی را به مانند بقیه گزافه گویی هایشان دروغ خوانده و باور نخواهم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
با معذرت از تمام سگان عالم آمریکا سگ کی (البته کلب یهود)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
از یکی پرسیده بودن چقدر سواد داری گفت برادر زاده ام دیپلم گرفته
حالا این آبله فکر کرده با بردن نام سردار بی همتای ما بلکه معروف بشه خوب در صحنه کربلا شمر نیز معروف شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
حاج قاسم خار چشم دشمنان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
هیچ کسی باور نمی کند الکی زور نزن بد میشه برات...
میخواست بگه که ما خیلی چیزا میدونیم...
دیر رسیدی تدیگش رو هم خوردن برو پی کارت...
اینا بخشی از جنگ روانیه
که طرز فکر ما را نسبت به بعضی از افراد (مثل سردار) بدبین بکنن...
مرگ بر شیطان بزرگ.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
عاشق این سردارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
آخه کی حرف اینا رو باور می کنه
دوروغ گو ها میخوان اختلاف بندازن حاج قاسم هیچ وقت
باشیطان همکاری نمی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
خلیل زاد چه ادم مهمی بوده ما خبر نداشتیم واااااای!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
همکاری ژنرال سلیمانی با شیطان بزرگ وصله ای است که به او نمی چسبد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
نمیفهمید بازی پیچیده ایران را . ایران مهد متفکرانی چون سلیمانی ها و چمران هاست.ایران قدرت اول منطقه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
حالا این خلیل زادهه کی هستو چیکار کردو چی میگه؟؟؟؟
من والا زبنشو نفهمیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
عجب!!!!!!!!!!!!!!!!!!!هزاران عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
این آقا در کارهایش مثل خر توی گل ماند ونتوانست هطچ غلطی در عراق وافغانستان انجام دهد وهدفهای شوم امریکا واسرائیل راپیش ببرد حالا می خواهد با این دروغها نا کار امدی خود را تعطاشعاع قراردهد وافکار عمومی وقضاوت تاریخ را فریب دهد ومی خواهد وانمود کند که من خیلی حالیم هست ومی فهمم درصورتی که نه خلیل زاد چیزی می فهمد ونه اربابانش اگر واقعا می فهمید درکتاب خاطراتش اینقدر دروغ سرهم ننی کرد معمولا سیاست مداران وقتی پیر می شوند وهروز به مرگ نزدیک می شوند واقعیتها را درکتابهای خود می نویسند چون تاریخ مصرفشان گذشته واگر تاحدودی به واقعیات اعتراف کند کسی به اوکاری نخواهد داشت وگفتن واقعیات اگر چه زمان انها گذشته وگفتن واقعیات گذشته چندان تاسیری ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
تحت الشعاع...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
نکبت اخه تو کی هستی که.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
جناب زلمای خلیل راد مردم أفغانستان و منطقه به شما بعنوان یک مزدور نگاه میکنند و در حق ملت أفغانستان و منطقه ظلم کردی خود را با ژنرار قاسم سلیمانی مقایسه نکن او سرباز کشورش و خادم مردم مسلمان منطقه أست . فاصله یک سرباز وطن و خادم اسلام با یک مزدور إستکبار فاصله میان شب و روز أست
آخرین اخبار