سپاهان، طوفانی که دیگر قدرت سابق را ندارد

سپاهان اصفهان که از جمله پرافتخارترین تیم‌های تاریخ ایران است نتوانسته در لیگ پانزدهم توفیقی بدست آورد.

به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، طلایی‌پوشان اصفهان که سابقه درخشانی در عرصه داخلی و بین المللی در کارنامه دارند لیگ پانزدهم را در ابتدا خوب آغاز کردند اما پس از مدتی شرایطشان تغییر کرد و اصلا سپاهان نبودند که انتظار می‌رفت افت ناگهانی که سپاهانی‌ها در لیگ پانزدهم داشتند در نوع خود منحصر به فرد بود.
 
تاریخچه سپاهان
 
تیم سپاهان اصفهان در سال 1332 توسط محمود حریری ملی‌پوش تیم شاهین تهران تاسیس شد.
 
ابتدا نام سپاهان شاهین بود زیرا این تیم شعبه‌ای از شاهین تهران بود و با الگوبرداری از این تیم تشکیل شده بود شاهین در سال 1342 به عنوان نماینده اصفهان و در قالب تیم منتخب اصفهان برای شرکت در مسابقات قهرمانی ایران به تهران آمد و پس از کسب یک تساوی یک بر یک مقابل منتخب تهران قهرمان کشور شد.
 
تیر ماه سال 1346 بود که تیم فوتبال شاهین تهران منحل شد و شاهین اصفهان برای بقا مجبور شد تغییر نام دهد و نام سپاهان که از نام‌های قدیمی شهر اصفهان بود برای این تیم انتخاب شد در نهایت این تیم تا سال 1350 چهارده عنوان قهرمانی در اصفهان بدست آورد.
 
پس از آن سپاهان به عنوان نماینده اصفهان در مسابقات انتخابی لیگ شرکت کرد و موفق شد پس از غلبه بر استقلال اهواز جواز صعود به جام منطقه‌ای را بدست آورد این جام بالاترین سطح لیگ فوتبال ایران در سال 1350 بود و زردپوشان اصفهانی موفق شدند در میان 8 تیم مقام پنجم را بدست آورند.
 
سال 1351 سپاهان در اولین تورنومنت بین‌المللی خود شرکت کرد و موفق شد در چلنبح؟؟؟ شیپ هستند به مقام نایب قهرمانی برسد.
 
لیگ تخت جمشید
 
سپاهان نتوانست از همان ابتدا در لیگ تخت جمشید حاضر شود به دلیل این که ذوب آهن امکانات بهتری نسبت به سپاهان داشت این تیم به عنوان نماینده اصفهان انتخاب شد سپاهان هم به لیگ دسته دوم رفت اما آنها در همان اولین حضور خود قهرمان دسته دو کشور شدند و به مسابقات جام تخت جمشید راه یافتند. آنها در چهار دوره متوالی از سال 1353 تا سال 1356 در جام تخت جمشید حضور داشتند.
 
نخستین بازی سپاهانی‌ها در این جام به 17 اسفند سال 1353 باز می‌گردد که زردپوشان اصفهانی در حضو  هفت هزار هوادارشان مقابل آب و برق خوزستان به تساوی بدون گل رسیدند.
 
همچنین آخرین دیدار آنها در جام تخت جمشید در تاریخ 16 بهمن ماه 1356 برگزار شد که ان‌ها موفق شد در حضور 15 هزار هوادار تاج در ورزشگاه امجدیه با یک گل به پیروزی برسند.
 
سپاهان پس از انقلاب
 
محمود حریری سال 1361 امتیاز باشگاه سپاهان را به مسعود تابش واگذاری کرد و سپاهان زیر سایه تیر تازه ظهور کرده تام اصفهان بود و در این مدت تابش رهبری این تیم را بر عهده داشت آنها همواره از تیم‌های حاضر در لیگ بودند فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی باشگاه تا سال 1371 ادامه داشت تا این که به دلیل شرایط اقتصادی وقت و با در نظر گرفتن حفظ نام سپاهان از اوایل و با در نظر گرفتن حفظ نام سپاهان از اوایل سال 1372 این باشگاه تحت حمایت و مدیریت سیمان سپاهان درآمد و  با همین نام به کار خود ادامه داد تا به سال 1379 همبن روند ادامه داشت اما پس از آن امتیاز آن به فولاد مبارکه واگذار شد و نام باشگاه به فولاد مبارکه سپاهان تغییر کرد.
 
دهه 80 برای سپاهان بسیار متفاوت بود آن‌ها اولین دوره لیگ برتر خلیج فارس را با استانکو آغاز کردند وی پس از رایکوف دومین مربی خارجی زردپوشان بود.
 
سپاهان در دومین دوره رقابت‌های جام خلیج فارس با مربیگری فرهاد کاظمی در پنجاهمین سال تاسیس خود به عنوان اولین تیم غیر تهرانی و در تاریخ لیگ ایران قهرمان شد این قهرمانی یک ماه پیش از پایان فصل برای سپاهانی‌ها قطعی شد.
 
شیرهای زرد اصفهان در سال 1386 با توجه به عملکرد فوق‌العاده در مسابقات لیگ برتر قهرمانی جام حذفی نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا و حضور در جام باشگاه‌های جهان موفق شد در رده‌بندی فدراسیون بین‌المللی فوبتلا تا رتبه 55 این تیم برتر جهان و نخست آسیا بالا بروند.
 
امیر قلعه‌نویی در نهمین سال رقابت‌های لیگ برتر هدایت سپاهان را بر عهده گرفت و با این تیم 2 سال پیاپی به قهرمانی رسید تا سپاهان در مجموع با 3 قهرمانی در لیگ برتر جام قهرمانی دائمی مسابقات را در اختیار بگیرند این قهرمانی سپاهان را به پرافتخارترین تیم لیگ برتر فوتبال ایران کرد.
 
همچنین سپاهانی‌ها در جام حذفی هم درخشش خوبی داشته و در دهه 80 شمسی در سال‌های 1382-83، 1384-85، 1385-86 با غلبه بر تیم‌های استقلال،‌ پرسپولیس و صبا باتری قهرمان شدند.
 
زردپوشان اصفهانی در دهه 80 با 3 قهرمانیب در لیگ برتر 3 قهرمانی در جام حذفی و همچنین حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا و جام باشگاه‌های جهان موفق شدند بر اساس اعلام فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال به عنوان بهترین تیم فوتبال ایرانی دهه نخست قرن بیست و یکم انتخاب شدند.
 
سپاهان اما تنها موقعیت‌هایش به دهه 80 شمسی محدود شد و آنها در یازدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر به قهرمانی رسیدند تا سومین قهرمانی پیاپی و چهارمین قهرمانی خود را بدست آورند.
 
پس از آن سپاهان در جام حذفی 1391-92 به چهارمین قهرمانی‌اش در جام حذفی و در سال 1393-94 به چهارمین قهرمانی‌اش در جام حذفی و در سال 1393- 94 به پنجمین قهرمانی‌اش در لیگ برتر دست یافت.
 
همچنین سپاهان در میان تیم‌های ایرانی از جمله تیم‌هایی است که بهترین حضور را در لیگ قهرمانان آسیا داشته است.
 
بهترین مقام آنها نایب قهرمانی آسیا بوده است و به غیر از ان تاکنون 2 بار هم به مرحله یک چهارم نهایی رسیده‌اند.
 
سپاهان در لیگ پانزدهم
 
سپاهانی‌ها که پرافتخارترین تیم لیگ برتر فوتبال کشور هستند در حالی لیگ پانزدهم را آغاز کردند که در لیگ چهاردهم به قهرمانی رسیده بودند.
 
سرمربی سپاهانی‌ها که حسین فرکی بود در ابتدای لیگ پانزدهم نتایج خوبی بدست آورد و در 5 هفته اول با 4 پیروزی و یک تساوی صدرنشین بود اما سپاهان نتوانست این روند را حفظ کند و به دلیل اختلافات داخلی به خصوص میان محرم نویدکیا و حسین فرکی سرمربی این تیم که بر سر خروج نام علی احمدی از لیست به وجود آمد سپاهان از حالت عادی خارج شد.
 
محرم نویدکیا در اعتراض به این تغییر فرکی در تمرینات حاضر نشد و هواداران هم به حمایت از نویدکیان پرداختند در نتیجه حسین فرکی در هفته دوازدهم پس از کسب 5 پیروزی، 5 تساوی و 2 شکست از هدایت سپاهان کناره‌گیری کرد پس از این اتفاق نویدکیا به تمرینات بازگشت حتی در جام حذفی و در مقابل راه آهن تقریبا نقش یک مربی – بازیکن را ایفا کرد اما حساسیت‌ها پس از خروج فرکی از اصفهان به پایان نرسید.
 
استیماچ پس از فرکی هدایت سپاهان را بر عهده گرفت همه تصور می‌کردند یک شوک به این تیم همانند لیگ یازدهم که کرانچار و رسانه‌های فصل جایگزین برناچیچ شد می‌تواند تاثیرگذار باشد اما این گونه نشد.
 
سپاهان که در لیگ پانزدهم علاوه بر مسائل داخلی درگیر مسائل مالی هم بود باعث شد که تیم همانند گذشته نباشد و در نتیجه استیماچ تا هفه بیست و یکم لیگ با تنها یک پیروزی 5 تساوی و 4 باخت جایگاه سپاهان را در لیگ پایین کشید و تا رتبه دوازدهم جدول پایین آمد به جزئت می‌توان گفت لیگ پانزدهم تا پایان سال 1394 شاید بدترین سال سپاهانی‌ها بود آن‌ها در جام حذفی هم توفیقی نداشتند و در جزئیات پنالتی و در مرحله نیمه نهایی مغلوب هم شهری خود ذوب‌آهن شدند.
 
لیگ قهرمانان آسیا هم در ابتدا برای سپاهانی‌ها خوب بود و آنها موفق شدند در خانه مقابل النصر امارات به پیروزی 2 بر صفر برسد اما این موفقیت هم ادامه‌دار نبود ‌آنها در دومین دیدارشان برای اولین بار با نتیجه دو بر صفر مغلوب النصر امارات شدند.
 
همچنین از دیگر حاشیه‌های سپاهان در لیگ پانزدهم می‌توان به جدایی مهدی شریفی؟؟؟ و حضور شهاب گردان به جای رحمان احمدی درون دروازه  پس از آمدن استیماچ و کنار گذاشتن هادی عقیلی از این تیم اشاره کرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار